'Syg joke': Fodbold-Italien bliver hudflettet efter brug af aber i kampen mod racisme

Serie A bliver kritiseret for ny kampagne, som viser tre malede aber.

Det er dette maleri af kunstneren Simone Fugazotto, der skaber kontrovers i fodboldverdenen. (© Simone Fugazzotto)

Selvom vi snart er inde i 2020, bliver fodboldverdenen stadig ramt af racistiske episoder.

I denne sæson har der været flere tilfælde, hvor sorte spillere er blevet angrebet med racistiske ytringer - og mest af alt i den bedste italienske række, Serie A.

I september blev Inters belgiske angrebsstjerne Romelu Lukaku blandt andre udsat for racismeråb i en udekamp mod Calgiari, og i sidste måned oplevede den tidligere italienske landsholdsspiller Mario Balottelli, der nu spiller for Brescia, at Verona-fans begyndte at råbe abelyde i retning af ham.

Abelydene var slemme nok i sig selv, men efter kampen afviste Verona-træneren Ivan Juric, at Balotelli var blevet udsat for racisme. Det var bare en sarkastisk provokation fra fansenes side, mente han.

Mario Balotelli er blevet udsat for racisme i denne sæson i Serie A. (Foto: DANIELE MASCOLO © Scanpix)

Sager, som ikke har været god reklame for Serie A - og derfor har ligaen nu besluttet sig for at køre en antiracisme-kampagne for at sætte mere fokus på problemet.

Men kampagnen er på ingen måde faldet i god jord rundt omkring i verden.

Det skyldes, at kampagnen - som kunstneren Simone Fugazotto står bag - bruger tre malede billeder med tre aber. Billederne skal ifølge Serie A og Fugazotto sprede værdier som integration, multikulturalisme og broderskab.

- Jeg maler aber som en metafor for mennesker. Jeg vender det her tilbage mod racisterne, for vi har alle været aber tidligere. Så jeg har malet en abe fra den vestlige verden, den asiatiske og den sorte abe, forklarede Simone Fugazotti ved pressemødet.

'Det må være en syg joke'

Valget fra ligaens side om at have aber med i en anti-racistisk kampagne møder dog stor modstand fra flere forskellige sider.

Fare, der er en antiracistisk organisation, mener, at kampagnen vil virke mod sin hensigt.

- Endnu en gang gør italiensk fodbold verden målløs. I et land, hvor myndighederne har fejlet i at håndtere racisme uge efter uge, har Serie A sat gang i en kampagne, der ligner en syg joke, skriver Fare på Twitter.

Anita Asante, tidligere landsholdsspiller for England, er forundret over, at idéen er blevet godkendt af Serie A-organisationen, og retter en hård kritik mod denne:

- I må virkelig kigge jer selv i spejlet. Hvad er der galt med jer?

Kampagnen vækker også harme hos flere italienske klubber - heriblandt AC Milan.

- Kunst kan have stor effekt, men vi er stærkt uenige i brugen af abebilleder i kampen mod racisme, og vi er overraskede over den totale mangel på rådgivning, skriver AC Milan på Twitter.

Kunst skaber altid kontroverser

Kunstneren er siden hen blev forholdt kritikken, men han giver ikke meget for den.

- Jeg har altid malet aber som en metafor for mennesker. Jeg har aldrig troet, at denne kampagne skulle blive et problem, for vi tror alle sammen på denne kamp. Jeg er klar til at tage imod kritikken som enhver anden kunstner ville gøre det, siger han i et interview med Football Italia.

Men kan du ikke se, at et maleri med en abe i en anti-racistisk kampagne godt kan se forkert ud?

- Alle er frie til at tænke, hvad de vil. Kunst har altid åbnet op for diskussioner og kontroverser.

Ligaens præsident Luigi de Siervo bakker stadig op omkring kunsteren og de tre malerier, der hænger på en væg på ligaens hovedkontor i Milano, og fastholder, at malerierne symboliserer fair play og tolerance.

Facebook
Twitter