Kvindelandsholdet har fået sin egen fangruppe: Trine og 'Missionen' så et hul i markedet

Det danske kvindelandhold i fodbold har fået sig en fangruppe.

Facebook-gruppen Fanklub for kvindelandsholdet i fodbold har i skrivende stund 2000 medlemmer. (Foto: Bo Amstrup © Bo Amstrup / Ritzau Scanpix)

Trine Nørgaard Pedersen følte sig ikke ligefrem som 'en del af noget større' tilbage i september.

DBU's (Dansk Boldspil-Union) slogan klingede hult, da hun sad ved sin computer i København. Den 29-årige fodboldfan tjekkede det danske forbunds hjemmeside for billetter til kvindelandsholdets VM-kvalifikation i efteråret. Men der manglede noget.

Når hun klikkede sig ind for at blive medlem af 'For Danmark', blev hun henvist til en side for herrelandsholdet. Der var ingen klub eller gruppe for fans af Pernille Harder og co., der torsdag møder Bosnien i VM-kvalifikationen.

Det 'vrissede' Trine Nørgaard Pedersen over på det sociale medie Twitter. Og vupti. Så var der en fangruppe.

- Radio4 greb tanken og var med til at skabe rammerne for det. Jeg er bare fan, men vil altid gerne være med til at sætte rammerne for kvindesport, så landsholdet kan vokse. Jeg har bakket op fra starten, siger Trine Nørgaard Pedersen.

Helt konkret var det radioprogrammet 'Missionen' på Radio4 og værterne Amalie Bremer og Tony Scott, som opdagede et 'hul i markedet' og startede Facebook-gruppen 'Fanklub for kvindelandsholdet i fodbold'.

Trine Nørgaard Pedersen er glad for at være en del af fællesskabet, som i skrivende stund har omkring 2000 medlemmer.

- Det har der været rigtig meget af omkring herrelandsholdet det seneste år og gennem sommeren. Jeg synes, det var ærgerligt, hvis kvinderne ikke havde noget af det samme.

- De rider på lige så stor en bølge af flotte resultater. Og sport bliver bare lidt sjovere, når du ser det sammen med andre.

Hun kalder Facebook-gruppen for en god base, der gør det muligt at mødes med andre fans. De diskuterer nye initiativer og har for eksempel skrevet sange om spillerne. Blandt andet om landsholdsangriberen Signe Bruun, der scorede fem mål mod Bosnien-Hercegovina.

Trine Nørgaard Pedersens kollegaer er ikke i tvivl om, at hun støtter kvindelandsholdet. Inden hun kører med bussen til Viborg, får de alle at vide, at de skal tænde for fjernsynet, når Danmark giver bolden op. (Foto: PRIVATFOTO © PRIVATFOTO)

'Behovet var der ikke'

Fanklubben nøjes dog ikke med at se kampene i dagligstuen eller på den lokale bar. De rejser også til Viborg for at se landsholdets hjemmekampe. Og de busture betaler DBU.

Forbundet har generelt været meget behjælpelige i opstartsfasen, fortæller Trine Nørgaard Pedersen, der dog alligevel undrer sig en smule.

- Det er da lidt underligt, at DBU ikke lavede en fanklub for kvindeslandsholdet i samme omgang som herrenes. Der er noget symbolik i at vise, at begge hold er lige vigtige for DBU, landet og fansene, fortæller Trine Nørgaard Pedersen.

Men det er der en ganske god forklaring på, mener fankoordinator ved DBU, Anders Hagen. Fordelsklubben For Danmark blev lanceret i 2014. Det er et loyalitetsprogram for de mest dedikerede landsholdsfans, som gerne ville have fingre i billetter til diverse kampe.

Her kan fans betale 100 kroner om året og dermed støtte arbejdet for bedre fanoplevelser samt optjene loyalitetspoint ved køb af billetter til kampe, fortæller Anders Hagen.

- Samme behov har der ikke været blandt kvindelandsholdets fans – so far (indtil videre, red.). Til EM i Holland kunne alle for eksempel få billet, og det er ikke mange år siden, der var gratis entre til hjemmekampene, siger DBU's fankoordinator.

Det behov er dog ved at opstå. DBU og Anders Hagen har brugt det meste af arbejdet omkring kvindelandsholdet på at gøre oplevelsen til hjemmekampene på Viborg Stadion så god som muligt, men der er klare tanker om en fordelsklub til kvindelandsholdet.

- Det er som udgangspunkt optur, at nogle fans engagerer sig, og at det ikke er DBU, som står for det hele. Det skal ske organisk. Så det er kun positivt, at der er typer som Trine, der er med til at bidrage, udvikle og løfte oplevelsen, siger Anders Hagen.

Danmarks Sanne Troelsgaard er begejstret for støtten fra fangruppen. (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)

Målet er EM 2022

Det danske kvindelandshold deler Anders Hagens begejstring over fangruppen. Sanne Troelsgaard er en af dem, som har lagt mærke til opbakningen, og hun er glad for at kunne give lidt tilbage.

- At se dem tage turen og komme alle mulige steder fra hertil Viborg, det er jo fantastisk. Vi kan virkelig mærke opbakningen, og det er megafedt, siger Sanne Troelsgaard.

Det samme mener landstræner Lars Søndergaard. Støtten er dog også forbundet med et vis ansvar.

- Det er op til os selv at sørge for, at opbakningen bliver ved med at stige ved at spille godt, underholde og være tilgængelige. Jeg tager hatten af for, at det går så stærkt med fangruppen, siger Lars Søndergaard.

Indtil videre har kvindelandsholdets fangruppe primært beskæftiget sig med hjemmekampe, men Trine Nørgaard Pedersen og co. drømmer om en stor udebanetur i 2022.

- Den næste store plan er at tage til EM i England næste sommer. Jeg har købt billet, og det er der flere i fangruppen, som også har. Det bliver stort, fortæller Trine Nørgaard Pedersen.

FacebookTwitter