Kommunikationsekspert: 'Landsholdsstrid skader holdets værdi'

Mens DBU og landsholdspillerne strides om vilkårene for spillerne, mister herrelandsholdet værdi i forhold til reklameindtægter, vurderer kommunikationsekspert.

Mads Øland, formand for Spillerforeningen og Claus Bretton-Meyer, administrerende direktør i DBU forsøger at finde frem til en ny aftale for landsholdsspillernes vilkår. (Foto: Uffe Weng/Scanpix 2015) (Foto: Uffe Weng © Scanpix)

Herrelandsholdet og DBU har svært ved at indgå en ny aftale om vilkår for spillerne, og striden skyldes blandt andet retten til at bruge spillerne i reklamer for landsholdets sponsorer.

Problemerne opstår, når spillernes sponsorer og landsholdets sponsorer er konkurrenter inden for den samme produktkategori, og det er tilsyneladende vanskeligt for parterne at blive enige.

Det er ikke første gang, at DBU og Spillerforeningen har svært ved at blive enige om de danske landsholds forhold, og det koster parterne dyrt, vurderer Sune Bang, der er kommunikationsrådgiver og har mange års erfaring fra reklame- og kommunikationsbranchen.

Han mener, at DBU og landsholdsspillerne er på en deroute, da den kommercielle værdi som begge parter kæmper for i disse dage, gradvist falder, mens striden står på.

- Diskussionen går hele tiden på, hvordan vi opfatter, hvad det der foregår. Er spillerne grådige? Ender vi i den opfattelse, så er det farligt for dem og deres værdi, siger Sune Bang.

- Eller er det måske DBU, der udnytter dem, vi elsker allermest? Det farlige for DBU er, at de bliver opfattet som en organisation, der tromler rundt og ikke forstår, hvad virkeligheden er.

Ifølge Sune Bang er det et tab, at landsholdets værdi, som i bund og grund er kærligheden til fodbold og til Danmark, bliver glemt, når der diskuteres millioner, rettigheder og reklameplads ved forhandlingsbordet.

-Det skader landsholdetsværdi, når fokus kun bliver rettet på den kommercielle side af sagen, forklarer han.

Nytænkning efterlyses

Han mener derfor, at der skal tænkes nyt:

- Vi elsker sport, og Danmark er landet, vi kommer fra. Ville det ikke være nytænkende, hvis de to ting blev revet ud af det gamle kommercielle greb? Så det i langt højere grad drejede sig om kærligheden til Danmark og kærligheden til fodbold.

Det lyder pladderromantisk?

- Ja, det gør det måske, men det er jo i bund og grund det, som alle kommercielle virksomheder leder efter. De leder efter noget, der er ærligt, autentisk og baseret på ærlige værdifællesskaber og som ikke bare drejer sig om cool cash. Det er det, som alle leder efter.

Og faktisk er der steder i verden, hvor man forsøger at gøre netop det. I England går spillernes kamplønninger for eksempel til velgørenhed gennem det engelske fodboldforbund, FA.

- Det er også derfor, jeg synes, at landsholdets slogan ”En del af noget større” er virkelig stærkt. Man har noget, som er meget større end den enkelte person eller DBU. Men det lever parterne bare ikke op til, som det ser ud lige nu.

Mens pengene bliver større og større i international fodbold, vil vi blive ved med at se denne form for udfordringer, hvis man ikke stopper op og ser på landsholdsfodbolden på en ny måde, mener Sune Bang.

- Det kommercielle skygger i bund og grund for landsholdets reelle værdi.

Facebook
Twitter