Landsholdskonflikt: Det ved vi om uenighederne om sponsorkravene

Et af de store bump på vejen for at lande en ny aftale mellem DBU og herrelandsholdet er retten til brug af spillerne i reklamer.

Den nuværende aftale for lansdholdsspillernes vilkår udløb den 1. august.

Når DBU skal tjene penge, indgår unionen aftaler med firmaer om at reklamere for deres produkter. Disse indtægter deler DBU og spillerne imellem sig efter en fast aftale.

Forhandlingerne mellem de to parter er gået i hårdknude, og derfor har vi ikke det fulde overblik over, hvad de to parter kræver.

Vi ved dog, at netop spørgsmålet omkring brugen af landsholdsspillere til reklamer og spillernes muligheder for selv at indgå i personlige sponsorater er et af de væsentlige stridspunkter. DBU ønsker i højere grad at kunne garantere deres sponsorer, hvilke spillere, der står til rådighed i reklamer.

- Hvis vi indgår en aftale med et firma, vil de spørge, om vi kan garantere, at alle spillerne kan indgå i reklamerne. Der må jeg så sige, det kan jeg ikke garantere. Jeg kan faktisk ikke garantere dem, at nogen som helst af spillerne indgår, siger direktør i DBU, Claus Bretton-Meyer.

Mathias 'Zanka' Jørgensen fra landsholdet har på twitter forklaret, hvilke problemer han ser i DBU’s krav til brug af spillerne i reklamer.

Han fokuserer særligt på, at spillerne ikke skal bruges individuelt, når de indgår i reklamer for landsholdet.

Fra DBU’s side siger kommunkationschef Jakob Høyer dog, at de respekterer, at der skal indgå flere spillere i en kampagne for at undgå problemstillingen.

- DBU har fuld respekt for, at når landsholdet stiller op for landsholdets sponsorere, så skal det gerne gøres med tre spillere sammen, siger han til DR Sporten.

Derfor kunne det udefra ligne, at parterne ikke er så langt fra hinanden på det punkt, men da vi ikke har indblik i de konkrete krav og tilbud, er det svært at sige.

Spillerne vil have sponsor-frihed

Udover spørgsmålet om, hvorvidt spillerne skal indgå som enkeltpersoner i reklamerne for landsholdets sponsorer, ønsker spillerne også frihed til selv at indgå personlige sponsorater med produkter, der konkurrerer med landsholdets sponsorer.

Under VM-slutrunden valgte Simon Kjær blandt andet at indgå i en reklame for et spillefirma, der er en konkurrent til Danske Spil, som er en af hovedsponsorerne for landsholdet.

Og hvis det står til Mathias 'Zanka' Jørgensen, så skal spillerne have lov til at lave lignende aftale fremover.

- Vælger man at sponsorere det danske landshold, sponsorerer man holdet. Hvad den individuelle spiller reklamerer for, bør ikke have indflydelse på en sponsors lyst til at være med omkring det danske landshold, skriver Mathias Jørgensen på Twitter.

Det er helt normalt, at fodboldklubber kræver, at deres spillere ikke må reklamere for firmaer, der er konkurrenter til klubbens hovedsponsorer. Nations League-kampen mellem Danmark og Wales spilles i Aarhus søndag klokken 18.00. Du kan følge opgøret op Kanal 5, i LIGA på P3 eller i livetekst her på dr.dk/sporten.

Facebook
Twitter