Landstræner til angreb mod spilreklamer: 'Jeg synes ikke, at jeg kan opfordre til spil og betting'

Landstræner Kasper Hjulmand er modstander af spilreklamer. Danske Spil er blandt landsholdets sponsorer.

Landstræner Kasper Hjulmand er tilhænger af nultolerance over for spil og betting. (Foto: © Niels Christian Vilmann, Scanpix)

Danske Spil er blandt fodboldlandsholdets sponsorer, men står det til den nye landstræner Kasper Hjulmand, skal spilreklamer forbydes.

Det siger han i et interview med Radio4 i sportsprogrammet "Fremkaldt".

- Det er en personlig holdning, som jeg synes, jeg har ret til at have uanset hvad.

- Jeg synes ikke, at jeg kan opfordre til spil og betting. Det kommer jeg aldrig til at stå på mål for at give videre til nogen, at det er en god ting at gøre, siger Kasper Hjulmand.

Direkte adspurgt siger Hjulmand, at han er tilhænger af en nultolerance over for spil og betting.

- Ja, jeg synes godt, man kan tale om, hvad der skal til, og hvis det er der, vi kommer til, så synes jeg, det er bedre, end hvordan det er nu.

- Og det er fordi, jeg har set masser af skæbner i mit arbejde. Jeg har arbejdet med masser af spillere, siger Kasper Hjulmand.

Danske Spil er blandt sponsorerne på fodboldlandsholdet. (Foto: © liselotte sabroe, Scanpix)

Superligaspilleren Patrick Da Silva, som Hjulmand har haft under sine vinger i sin tid i FC Nordsjælland, har tidligere fortalt om sine store problemer med ludomani.

- Patrick var en af dem, jeg havde ham selv. Men der er mange, mange, mange andre. Også store stjerner, som vi alle sammen kender, som ikke har flere penge, som er blevet fanget af det og har haft et langt liv med det.

- Og det skal ikke være sådan, at vi som branche er med til at opfordre til det. Det synes jeg, lyder mærkeligt. Så hvad vi kan gøre for, at vi som branche ikke er med til at få det derhen.

- Også selv om det er med til at "funde" mange ting, og der er mange penge i det, så synes jeg ikke, det er det rigtige, siger Kasper Hjulmand.

'Kritik er ikke møntet Danske Spil'

På Dansk Boldspil-Unions (DBU) hjemmeside er Danske Spils Oddset oplistet blandt sponsorerne for A-landsholdet.

"Danske Spil er som hele Danmarks spiludbyder en naturlig samarbejdspartner for DBU", står der på hjemmesiden.

DBU's kommunikationschef Jakob Høyer fastslår, at Hjulmands kritik ikke er møntet konkret på Danske Spil, men på spilleindustrien generelt.

- DBU er enig i, at vi skal gøre, hvad vi kan for at bekæmpe ludomani og hele tiden være opmærksom på, om bettingindustrien er for voldsom for særligt børn og unge.

- Kasper har ønsket at skabe en debat generelt om betting. Det handler ikke om Danske Spil. Danske Spil er gået forrest for at skabe nye etiske retningslinjer, siger Jakob Høyer.

Han afviser, at det er et problem for DBU, at fodboldlandsholdets frontfigur går til angreb på den industri, som en af landsholdets hovedsponsorer er en del af.

- Nej, jeg synes, det er fantastisk, at vi har en landstræner, der interesserer sig for verden omkring sig.

- Nogle af de pointer, som Hjulmand er på banen med, er nogle af de problematikker, som Danske Spil selv har rejst det seneste år, siger kommunikationschefen.

Danske Spil har ingen kommentarer til sagen.

Udtalelser skaber problemer

Med udtalelserne har landstræneren brag sig selv, Dansk Boldspil-Union (DBU) og Danske Spil i problemer. Og det endda inden sin første landskamp.

Det mener brandingeksperter.

Det er problematisk, fordi Hjulmand er ansat af DBU, der har Danske Spil blandt fodboldlandsholdets sponsorer. Hjulmand burde umiddelbart koncentrere sig om det sportslige, mener sportsøkonom Kenneth Cortsen, der forsker i sportens kommercialisering ved University College Nordjylland.

- Det kontroversielle er, at der er en landstræner, der er ansat til at varetage de sportslige hensyn, men som udtaler sig om det kommercielle.

- Sporten er de seneste år blevet meget marketing-, event- og mediedrevet. Derfor er der et enormt spotlight på Hjulmand nu.

- Hjulmand er ansat som cheftræner for A-landsholdet for herrer, som er DBU's kommercielle lokomotiv. Han er ansat i en sportslig rolle. Det er der, hans ekspertise er. Der er andre, som organisatorisk er ansat til at tage sig af den kommercielle forretning, siger Cortsen.

Kasper Hjulmands udtalelser kan skabe problemer, vurderer brandingeksperter. (Foto: © liselotte sabroe, Scanpix)

Carsten Herholdt, som ejer The Brand Agency, der beskæftiger sig med pr, branding og kommunikation, kalder det for "kontroversielt og vildt fra Hjulmands side".

Men det viser også, at Hjulmand er en person, der kommer med kontante holdninger.

- Det er kontroversielt, men hvis man stopper op, kan man også tænke, om det i virkeligheden ikke er forbilledligt med en landstræner, der er dedikeret sporten så meget, så han nægter at lade den blive inficeret med spil og betting, som har vist sig at kunne ødelægge mennesker.

- Så hvis jeg tænker branding, reklame og pr, så tænker jeg, at her har vi en landstræner, der har noget på hjerte.

- Men det er klart, at Danske Spil bliver udfordret her, da det er deres kerneprodukt, og det kan de ikke lave om på, siger Herholdt.

/ritzau/