Liverpool-fans boykotter stadig The Sun 27 år efter

Liverpools fans kan ikke tilgive avisen The Sun for falske beskyldninger om, at fans var årsag til Hillsborough-tragedien.

I 2007 kræver Liverpools fans sandheden fra tilskuerpladserne. De danner ordet The Truth til en FA Cup-kamp mod Arsenal. (Foto: Phil noble © Scanpix)

Den britiske avis The Sun er fortsat sortlistet i Liverpool, selv om det er 27 år siden, avisen fejlagtigt hængte tilhængerne ud som syndebukke for tragedien i Hillsborough.

'The Truth' stod der, få dage efter ulykken, udover hele forsiden på The Sun, hvor tilskuerne blev anklaget for at være berusede og voldelige og for at have plyndret de døde og sårede.

Liverpool-tilhængerne var dybt sårede og chokerede over anklagerne, og har siden da boykottet tabloidavisen.

I 2012 erkendte The Sun dog, at avisen havde taget fejl og beklagede historien, da en rapport slog fast, at løgnene var plantet af politiet.

https://twitter.com/HuffPostUK/status/724943889140953088

Undskyldningen er dog endnu ikke accepteret af Liverpools fans.

Det vidner en strøm af reaktioner på de sociale medier om, efter skyldsspørgsmålet i dag blev slået fast.

https://twitter.com/JustFootball/status/724930068896686080

Ifølge dommen var politiet skyld i tragedien, der i 1989 kostede 96 Liverpool-fans livet under FA Cup-semifinalen mellem Liverpool og Nottingham Forest.

Politiet lukkede for mange fans ind, samtidig med at man forsømte at åbne for den tunnel, som ledte ind til tilskuerafsnittene. Det førte til, at en stor mængde fans blev klemt.

Dermed blev ansvaret skyldsspørgsmålet endegyldigt opklaret, da juryen samtidig slog fast, at fansene ikke havde ansvar for tragedien.