Real Madrid og United-trøjer sælger mest i verden

De spanske mestre og engelske Manchester United er de to mest eftertragtede spillertrøjer målt på salg.

Der er godt salg i Robin van Persie og de øvrige Manchester United-spilleres trøjer. (Foto: Kerim Okten © Scanpix)

Real Madrid og Manchester United spiller i de to trøjer, der bliver solgt flest af på verdensplan med 1,4 millioner hver om året.

Fodboldtrøjer er blevet en milliardforretning for de allerstørste fodboldklubber i Europa, der indgår større og større sponsoraftaler med tøjproducenter som Nike, Adidas og Puma med god hjælp fra stjerner som Cristiano Ronaldo og Wayne Rooney.

- Stjerner med mange fans gør det lettere for klubberne at presse tøjsponsorerne.

- Jo mere eksponering, der kommer på en klub, jo mere værdi har det for tøjsponsoren, og jo flere trøjer, der bliver solgt, jo bedre, siger sportsøkonom Kenneth Cortsen.

- At Real Madrid har Cristiano Ronaldo er en stor styrke, og det bliver også reflekteret i lønnen og de enorme frikøbsklausuler.

- Paris Saint-Germain har vist interesse for ham, men Ronaldo har angiveligt en frikøbsklausul på 7,5 milliarder kroner, så det bliver dyrt at købe ham, selv om PSG er blevet en rig klub, fortæller Cortsen med henvisning til den franske hovedstadsklub.

Tyske Adidas og amerikanske Nike er aktuelt de to største tøjproducenter i international fodbold med en omsætning på otte-ni milliarder kroner hver - alene i fodboldtrøjer.

Real Madrid har lige nu den bedste sponsoraftale af alle klubber og tjener op imod 300 millioner kroner om året på en aftale med Adidas. Den aftale kan blive overgået i februar, når Manchester United skal genforhandle sin aftale med Nike.

- Man forventer, at United kan presse Nike yderligere. Reals aftale med Adidas brød nogle barrierer for, hvad man tidligere har set, og derfor tror man, at United kan lave en aftale, der er endnu større.

- United er et kæmpemæssigt, globalt brand, og det er Premier League også. United er også videre i Champions League, de har individuelle stjerner og utrolig mange fans, siger Kenneth Cortsen.

En af de metoder, der bliver brugt til at holde gang i trøjesalget, er de mange nye kollektioner og forskellige hjemme- og udebanetrøjer.

- Det er meget strategisk fra firmaernes side. Mange klubber har mange fans og en del hardcore fans - eller store sportsforbrugere - der følger deres hold i tykt og tyndt

- De forbruger merchandise, så når der kommer en ny spillertrøje, skal de have den. Man skaber hele tiden noget nyt, siger Kenneth Cortsen.

/ritzau/

Så mange trøjer bliver der solgt

Manchester United og Real Madrids spilletrøjer er de mest solgte på verdensplan. Læs her, hvor mange spilletrøjer de to største producenter, Nike og Adidas, har solgt hvert eneste år fra 2007 til 2012:

 Manchester United (Nike): 1.400.000

 Real Madrid (Adidas): 1.400.000

 Barcelona (Nike): 1.150.000

 Chelsea (Adidas): 910.000

 Bayern München (Adidas): 880.000

 Liverpool (Adidas, nu skiftet til Warrior): 810.000

 Arsenal (Nike): 800.000

 Juventus (Nike): 480.000

 Inter (Nike): 425.000

 AC Milan (Adidas): 350.000

 

 Disse tøjproducenter er de største målt på omsætning af fodboldtrøjer (forventet salg i 2012):

 Adidas: 9,1 milliarder kroner

 Nike: 8,5 milliarder kroner

 Puma: 1,9 milliarder kroner

 Umbro: 1 milliard kroner

 Andre: 3,4 milliarder kroner

 De 10 største tøjsponsorater i international fodbold:

 Real Madrid: 283 millioner kroner årligt (Adidas)

 Barcelona: 246 millioner kroner (Nike)

 Manchester United: 235 millioner kroner (Nike)

 Liverpool: 231 millioner kroner (Warrior)

 Chelsea: 185 millioner kroner (Adidas)

 Bayern München: 149 millioner kroner (Adidas)

 Inter: 135 millioner kroner (Nike)

 Manchester City: 111 millioner kroner (Nike)

 AC Milan: 111 millioner kroner (Adidas)

 Juventus: 98 millioner kroner (Nike)

 Kilde: Rohlmann, pr-marketing.de

 

 

 

Facebook
Twitter