AaB politianmeldt for muligt brud omstridt kviklånslov

Det er dybt problematisk, at AaB forsøger at omgå kviklånslov, lyder det fra Alliancen mod Spilafhængighed.

AaB er blevet politianmeldt for brud på den såkaldte kviklånslov efter søndagens superligakamp mod Lyngby. (Foto: Claus bech © Scanpix)

Superligaklubben AaB er blevet politianmeldt for et muligt brud på den såkaldte kviklånslov. Det skriver Nordjyske.

Det er Alliancen mod Spilafhængighed, der har anmeldt klubben, fordi den angiveligt bryder kviklånsloven ved at reklamere for både Spar Nord Leasing og spiludbyderen Mr. Green på sin trøje.

Loven, der trådte i kraft i sommer, betyder, at det ikke er tilladt at reklamere for forbrugslån og spiludbydere side om side.

- Uanset om kviklånsloven rammer skævt eller ej, er det dybt problematisk, at AaB bevidst forsøger at omgå en lov, der er lavet for at forhindre spilafhængighed og personlig ruin.

- Det er en kynisme, der skal stoppes, siger Sune Røper, der er formand for Alliancen mod Spilafhængighed, til Nordjyske.

Foreningen, der har til formål at bekæmpe ludomani, pointerer, at logoerne for Spar Nord Leasing og Mr. Green flere gange var synlige på samme tid, selv om de er placeret på henholdsvis forsiden og bagsiden af AaB's trøjer.

Behov for at få trukket en grænse

AaB har ifølge Nordjyske på forhånd rådført sig om situationen med både advokater og Divisionsforeningen.

Klubben mener ikke, at den bryder loven, da Spar Nords leasingselskab angiveligt skal betragtes som et sikkert bankprodukt.

Heidi Højmark Helveg, advokat med speciale i markedsføringsret, forstår godt den rådgivning, AaB har fået, men ville 'ikke have lagt hovedet på blokken' for det. Den nuværende lovgivning gør, at beslutninger som disse lige nu træffes i en gråzone.

Derfor kan anmeldelsen forhåbentlig også være med til at danne præcedens for fremtidige sager, lyder det.

- Det er vigtigt at få trukket grænserne op for, hvad der omfatter den her lovgivning, og det kan en politianmeldelse give grobund for. Så på den måde er det fint, men jeg synes, at det er ærgerligt for AaB, der sådan set har gjort sig umage for at prøve at overholde reglerne, siger Heidi Højmark Helveg til DR Sporten.

Alliancen mod Spilafhængighed pointerer, at logoerne for Spar Nord Leasing (th.) og Mr. Green (tv.) flere gange var synlige på samme tid, selv om de er placeret på henholdsvis forsiden og bagsiden af AaB's trøjer. (Foto: Claus bech © Scanpix)

Advokaten føler sig ikke overbevist om, at den nordjyske klub taber sagen.

- Med forbehold for, at domstolene har det sidste ord, er min vurdering, at AaB ikke bliver dømt for overtrædelse af den her bestemmelse i markedsføringsloven, siger Heidi Højmark Helveg.

Den strafferetlige vurdering, der skal foretages, kræver høj grad af sikkerhed, og den synes umiddelbart ikke tilstrækkelig, vurderer advokaten.

Møder både kritik og opbakning fra politisk side

Kviklånsloven har fået kritik for at ramme skævt. Erhvervsminister Simon Kollerup (S) åbnede mandag også for at kigge på loven.

- Vi skal undgå, at unge og udsatte, der sidder og ser en fodboldkamp eller lignende, bliver lokket til at tage lån, der i sidste ende kan sætte dem i uoverskuelige gældssituationer.

- Men vi lytter også, når sportsbranchen så enstemmigt siger, at der er brug for at tage et ekstra kig på loven, skrev han mandag til Ritzau.

Den holdning deler Stén Knuth, Venstres idrætsordfører, som er klar til at indlede forhandlinger med ministeren, lyder det i et svar til Ritzau.

Loven, der forbyder banker og spilleselskaber at optræde på samme trøjer, fik i august Arbejdernes Landsbank til at stoppe som sponsor på fodboldlandsholdets træningstrøjer. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

I SF ser idrætsordfører Charlotte Broman Mølbæk ingen grund til at justere loven. Hun mener, at den fungerer efter hensigten.

- Det var for SF helt centralt at sikre forbrugerne mod at blive bombarderet med reklamer for forbrugslån og kviklån samtidig med reklamer for betting, når de ser sport. Hvad end det foregår live eller foran skærmen.

- Det var der enighed blandt partierne om før sommer, og jeg har derfor svært ved at se, hvorfor vi nu skal til at drøfte sagen igen, konstaterer Charlotte Broman Mølbæk i et skriftligt svar til Ritzau.

Hun mener, at klubberne må vælge mellem sponsoraterne.

- Landsholdet og fodboldklubberne er ikke til for at give bettingfirmaerne en platform for reklame. De er til for at skabe glæde og inspiration. Især for de unge mennesker, som jeg er meget optaget af at beskytte fra reklamer for betting, udtrykker Charlotte Broman Mølbæk.

I Dansk Boldspil-Union (DBU) håber man, at loven snarest bliver lavet om.

DBU-næstformand Bent Clausen peger på, at det ikke kun rammer eliten, men også breddefodbolden. Han pointerer, at klubberne er afhængige af sponsorater fra lokale banker.

- Ingen kan jo være uenige i vigtigheden af at sikre danske forbrugere, og at vi skal bekæmpe ludomani. Men jeg er forundret over, hvor firkantet loven bliver tolket, når det kommer til delen om, at banker og spilfirmaer slet ikke må markedsføres i forbindelse med hinanden, siger DBU's næstformand til Ritzau.

/DR Nyheder/

Facebook
Twitter