Flere tilskuere på lægterne i Superligaen

Superligaen i fodbold gik på vinterferie i aftes, og selv med kolde decemberkampe er tilskuertallet faktisk steget i år.

AGF er en af de Superligaklubber, som har oplevet fremgang i antallet af tilskuere i 2018. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Det er blevet mere populært at se dansk superligafodbold fra et stadionsæde.

Det har betydet, at der i snit er kommet 420 tilskuere mere per kamp i første halvdel af sæsonen 2018/2019 end i første halvdel af forrige sæson.

Der er dog et stykke fra Brøndby IF's 12.510 tilskuere i snit til Hobro IK's 3.369, men samlet lander klubberne med et gennemsnit på 6.284 tilskuere.

FC København er den klub, som har oplevet den største fremgang af tilskuere til deres hjemmekampe på 14,6 procent, mens FC Nordsjælland har mistet 37,6 procent af deres tilskuere i forhold til sidste år.

Særlige tiltag for fans

Stigningen kan blandt andet skyldes, at flere klubber har haft ekstra fokus på oplevelser for tilskuerne uden for stadion. Blandt dem AGF, hvor man har forsøgt sig med både fanmarch og besøg i den lokale kirke som optakt til en kamp.

- Vi gør utrolig meget ud af at reklamere og markedsføre vores kampe. Det kan være i forbindelse med det, vi kalder "Aarhus Walk", hvor vi sammen går mod stadion fra bymidten. Vi har i de senere år også haft en stor fanzone, hvor vores fans samles før kampene, siger Søren Højlund Carlsen, der er kommunikationschef i AGF.

- Det gælder om at skabe en fest, som varer mere end 90 minutter, og det har vi god erfaring med.

Målt på tilskuertal har AGF haft en stigning på fem procent, og klubben er i top, når det handler om tilskuerantal - kun overgået af Brøndby og København.

Ideen om en fanzone før og efter kampen er også nået til Horsens, hvor direktør Kristian Nielsen noterer sig en pæn fremgang i år på hele 11,9 procent.

- Vi har selv gjort en stor indsats omkring nogle udvalgte kampe. Vi har lavet fanzone og forsøgt at styrke den samlede oplevelse ved at trække folk til stadion før kampene, siger Kristian Nielsen.

Spilletidspunkter er en udfordring

En udfordring for klubberne er imidlertid spilletidspunkterne, der strækker sig over fire dage i ugen. Der er enormt stor forskel på publikum fredag aften og søndag eftermiddag, fortæller Søren Højlund Carlsen fra AGF.

- Vi har fundet ud af, at fredag er en god dag for fest og fredagsbar, mens søndag er rigtig god til børnefamilier. Mandag aften er mere erhvervs- og business-aften, hvor især vores sponsorer ser en fordel i at komme direkte fra job. Så vi forsøger at se kampene individuelt for at optimere både oplevelsen og tilskuertallet, siger han til DR Østjylland.

Superligaen i år har samlet stadig langt til årene 2003-2010, hvor der var 8.000 tilskuere i snit.