Gæsterne skal føle sig velkomne: ’Godt værtskab’ kan forebygge konflikter

Godt værtskab kan forebygge konflikter i Superligaen som den mellem FCK og Brøndby. Det mener Danske Fodbold Fanklubber. Divisionsforeningen sætter fokus på værtsrollen.

FCK-fans i Telia Parken. (Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix 2016) (Foto: Òlafur Steinar Gestsson © Scanpix)

I den kommende weekend starter Superligaen efter en lang vinterpause. Mens de danske Superliga-fans nu endelig snart kan nyde Superliga igen, så har optakten til den nye forårssæson dog været præget af dårlig stemning blandt Superliga-klubber og fans.

Fra forskellige afkroge af det danske fanmiljø er der rejst kritik af de forhold de møder, når de er gæster hos forskellige Superliga-værter rundt omkring i landet.

Mest markant har stridigheden mellem FC København og Brøndby været. Her er det kulmineret med, at en stor gruppe af Brøndbys fans boykotter det store københavnerderby i forårets premiererunde. Boykottet er en protest imod de forhold, de er blevet tilbudt som gæstende fans.

I Divisionsforeningen er man opmærksomme på konflikten. Her arbejder man med initiativet ’good hosting’ – godt værtskab, der skal sætte fokus på værtsrollen og være med til at forhindre stridigheder om forholdene for udeholdets fans.

Divisionsforeningens direktør Claus Thomsen fortæller, at man arbejder på en konkret manual for, hvordan klubberne kan byde gæstende fans velkommen på deres stadions.

- Den vil omhandle, hvordan klubberne skal tage imod udeholdets fans, og hvordan atmosfæren skal være. Det indebærer blandt andet konflikthåndtering i form af uddannelse af kontrollører og sikkerhedschefer, men også andre tiltag, som vi skal blive enige med klubberne om, siger Claus Thomsen til DR Sporten.

For at finde inspiration til, hvad der kendetegner en god fodboldvært, så kigger Divisionsforeningen mod andre europæiske fodboldligaer i form af Tyskland, England og Holland.

Divisionsforeningen er klar til at påbegynde arbejdet på en vejledning til klubberne og håber snart at kunne bidrage til at skabe bedre værter i Danmarks bedste fodboldrække.

- Vi forventer at udkomme med manualen i løbet af foråret inden den nye sæson. Vi laver den i samarbejde med klubberne, ligesom vi også vil gå i dialog med fansene og klubbernes fanrådgivere. De skal med på banen om, hvad der skal være centralt indhold i den.

DFF: Tanken skal udbredes

Hos Danske Fodbold Fanklubber, foreningen for fanklubber i Danmark, har man længe arbejdet med det gode værtskab og hilsner Divisionsforeningens planer velkommen.

Formand for foreningen, Rasmus Trenskow, mener, at det er et vigtigt fokuspunkt at udbrede i dansk fodbold.

- 'Good hosting' fylder rigtig meget hos os. Det er noget, vi har arbejdet med i mange år for at få udbredt. Ved at bruge det, så kan vi minimere problemer til fodbold. Vi kan gøre, at folk føler sig velkomne til fodbold på både udebane og hjemmebane, siger Rasmus Trenskow.

Den gode fodboldvært skal, ifølge Trenskow, tænke over, hvilke faciliteter man tilbyder de tilrejsende fans. Det er for eksempel udebaneafsnittets placering på stadion, toiletforhold og adgangen til salgsboder. Derudover er det også vigtigt, hvordan man byder gæsterne velkommen på stadion. Derfor er det også vigtigt, hvordan kontrollører og sikkerhedschefer uddannes.

Det gode værtskab som værktøj

Konflikten mellem FC København og Brøndby har rødder flere år tilbage. Der har blandt andet været uenigheder om, hvor meget plads udeholdets fans må få, samt hvilke tifo-materialer og flag, de må have med ind på tribunerne.

Ifølge Rasmus Trenskow kan fokus på det gode værtskab, samt en konkret vejledning, fungere som værktøjer til at forebygge stridigheder, som dem vi ser mellem FC København og Brøndby.

- Det vil i høj grad være med til at dæmme op for den form for problemer. Hovedkernen er, at fansene føler sig dårligt modtaget. Derudover har vi ikke nogen minimumskrav, om hvad der skal være af udebaneafsnit. Hele konflikten kunne være undgået, hvis DBU og Divisionsforeningen havde fulgt UEFA’s krav om minimumsafsnit til udebanefans på fem procent.

- Derfor er det vigtigt, at vi får udbredt 'good hosting', så klubberne kan tage det til sig. Det er et skridt på vejen til, hvordan klubber skal tage imod fodboldfans som deres gæster.

En god vært trækker tilskuere

Superligaen har haft store problemer med at lokke tilskuere på stadion i løbet af efteråret.

I kampen for at få flere tilskuere på lægterne spiller en god vært også en rolle. I hvert fald hvis man skal tro Danske Fodbold Fanklubber.

- Vi tror på, at 'good hosting' kan få flere fans på stadion. Vi arbejder på, hvordan vi kan promovere den gode atmosfære på stadion og få flere fans på stadion. Her kan manualen være med til at vise, hvordan klubberne kan integrere 'good hosting' hos dem, siger formand Rasmus Trenskow.