Randers FC: Tilskuerblødningen må og skal stoppes

Michael Gravgaard vil tvinge superligaklubberne til at bruge penge på andet end dyre fodboldspillere.

Direktør i Randers FC Michael Gravgaard mener, at der er blevet snakket nok om tilskuerkrisen i Superligaen. Nu er det tid til handling. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

Der er tilskuerkrise i Superligaen.

I sidste sæson faldt det gennemsnitlige fremmøde på de danske fodboldstadioner med 17 procent. Over de seneste ti år er næsten hver tredje fan forsvundet fra lægterne.

Med en tilbagegang på 16,8 procent repræsenterer Randers FC den generelle udfordring med at få fodboldfansene op af lænestolen.

Men det skal være slut nu. Bunden er nået, og nu skal klubberne i fællesskab få banket noget interesse ind i den bedste danske række, lyder det fra administrerende direktør i Randers FC, Michael Gravgaard.

- Vi står i den klassiske metafor, hvor der er hul i den ene ende af båden, mens man sidder i den anden ende af båden og soler sig. Men på et tidspunkt går båden ned, siger Michael Gravgaard.

Penge til markedsføring

Han har flere bud på, hvordan Superligaen samlet set kan blive en mere interessant vare.

- Vi har brug for en stærkere central styring. Vi 14 klubber er enige om mange ting, men klubberne er nødt til at afgive noget suverænitet, så der kan træffes flere centrale beslutninger, siger Michael Gravgaard.

Og så foreslår han, at en portion af tv-pengene, der er klubbernes klart største indtægtskilde, bindes til markedsføring.

- Vi får hvert år et pænt beløb fra en tv-aftale. Jeg mener, at en procentdel skal gå til kommercielle aktiviteter. Hvis en klub i dag har valget mellem at markedsføre sig lokalt og købe en fodboldspiller, vælger den i dag det sidste, siger Michael Gravgaard.

Kan ramme landsholet

Det er ikke kun på tribunerne, der har mandefald. Også foran tv'et bliver der zappet over på andre kanaler.

- Vi bløder tilskuere både foran fjernsynet og ude på stadion. Jeg mener, at vi klubber i for mange år har forsømt at pleje vores produkt og få folk ud på stadion, siger Michael Gravgaard.

Han pointerer, at undersøgelser stadig viser, at der er stor interesse for fodbold. Men mange fodboldfans orienterer sig mod de store europæiske ligaer, hvor kvaliteten er højere og stemningen omkring klubberne en helt anden.

- Vi er også ramt af konkurrence fra de sociale medier. Cristiano Ronaldo (fodboldspiller i Real Madrid, red.) kan nå mine drenge lige så meget som en spiller fra Randers FC, siger Michael Gravgaard.

- Hvis tilskuerne ikke understøtter fodboldforretningen og ser kampene foran tv-skærmen eller på stadion, betyder det ultimativt lavere løn til alle. Men det går også ud over fodbold som et nationalt klenodie. Hvis der ikke er penge nok i systemet, bliver der længere til den næste Dolberg og Eriksen (danske landsholdsspillere, red.).

Det foreslår Randers FC:

  • Divisionsforeningen skal have mere magt – der er alt for meget suboptimering og egen næsetip-attitude i dansk fodbold, for lidt beslutningskompetence og ingen konsekvenser ved ikke at rette ind.

  • Klubberne skal tvinges til at vælge få visionære og kompetente fodboldledere, der har gjort sig fortjent til fællesskabets tillid til at tage beslutninger på vegne af alle i det store heles tjeneste.

  • Klubberne skal tvinges til at bruge en procentdel af tv-pengene på kommercielle aktiviteter, som styres fra centralt hold. I alt for mange år har Superligaen ladet sig markedsføre passivt (af medierne) og ikke aktivt (gennem medierne).

  • Fodboldtrænere og spillere skal uddannes til at forstå og bruge den kommercielle verdens virkemidler. Det er pt. ikke en del af hverken træner- eller spilleruddannelsen, men en vigtig faktor ifht. fodboldforretningen. Det skal være obligatorisk pensum at forstå disse markedsmekanismer.