Tre millioner Nigeria-trøjer blev udsolgt på tre minutter

En opdatering af en ikonisk, nigeriansk, fodboldtrøje er blevet uhyre populær.

Ved aftenens venskabskamp mellem Nigeria og England var det ikke kun fodboldspillet, der var i fokus. Det var også den nigerianske trøje. (Foto: Ian Kington © Scanpix)

Den skal stå dig i 85 dollars altså omkring 500 kroner. Den var forudbestilt fra Nikes hjemmeside i omkring 3 millioner eksemplarer, og på tre minutter var trøjen udsolgt dér og i Nike-butikker verden over.

Ifølge flere medier har Nike solgt ude- og hjemmebanetrøjer for omkring 225 millioner dollars eller omkring 1,4 milliarder kroner alene i dag.

Dagens salg af nigerianske landsholdstrøjer overstiger det samlede salg af antallet af trøjer, som fodboldklubben Manchester United solgte på et helt år. Det var i 2016, at Nike var sponsor for den engelske storklub, og det var rekorden for antal solgte trøjer på et år.

Og Nike planlægger umiddelbart ikke at sætte flere trøjer i produktion, og har sågar fjernet trøjen fra deres hjemmeside, hvor man nu kun kan købe en sportstaske i sammen mønster som trøjen.

Hvilken trøje?

Men lad os lige kaste et blik på trøjen, det hele handler om i dag:

Den nigerianske stjerne Alex Iwobi bærer hertil aften en af de eftertragtede VM-trøjer i en venskabskamp mod England. (Foto: Carl Recine) (Foto: Carl Recine © Scanpix)

Ovenfor er det udebanetrøjen: En radioaktiv zebra i et et zig-zag mønster i hvid og skriggrøn på maven og sort og hvid på ærmerne. Sættet fuldendes med hvide shorts og igen den skriggrønne farve på shortsene. Zig-zag striberne skal efterligne ørnefjer, eftersom det nigerianske fodboldlandshold kaldes "super ørnene".

Hjemmebane trøjen er anerledes afslappet i flaskegrøn med skriggrønne detaljer.

Udebanetrøjen er en opdatering af en anden ikonisk, nigeriansk landholdstrøje, som landsholdet bar første gang Nigeria var med ved en slutrunde i 1994. Ligesom logoet er en opdatering af det logo, der prydede den nigerianske fodboldtrøje fra de Olympiske Lege i Atlanta i 1996, hvor landet vandt turneringen.

Nigerias Rashidi Yekini jubler efter at have landets første mål ved en slutrunde i 1994. Det er denne trøje, som den nye, eftertragtede trøje er en opdatering. (Arkiv) (Foto: Oleg Popov AS) (Foto: © Reuters Photographer / Reuter © Scanpix)

Nike og Nigeria er glade

Nikes direktør for fodbolddesign, Dan Farron, fortæller, at man med den nigerianske trøje ville fange landets folkesjæl.

- Vi begyndte at se trends i attitude og energi, der forbinder atleterne med musik, mode og meget mere. De er en del af en rystende cool kultur, siger han i en pressemeddelelse.

Selvom trøjen først i dag er blevet sat til, beretter flere medier, at man i lang har kunne købe trøjen på markeder i Nigerias hovedstad Lagos. Ifølge CNN tilsvarer prisen for trøjen en nigeriansk minimums månedsløn.

Siden offentliggørelsen af trøjen tilbage i februar har flere internationale modemagasiner, heriblandt Esquire Magazine, fremhævet trøjen som en af de flotteste forud for dette VM.

Det nigerianske fodboldforbund indgik i 2015 et tre og et halvt års samarbejde med Nike om at lave landets sæt. Aftalen beløb sig på omkring 3,75 millioner dollars altså godt 20 millioner kroner. Dengang sagde forbundet, at man var "glade" for at have indgået partnerskabet. Mon ikke også Nike er det i dag.