Fodboldklub sælger 120.000 billetter til usynlig kamp mod spøgelseshold

Lokomotive Leipzig vil spille usynlig kamp for at redde klubbens økonomi.

I denne sæson har tyske Lokomotive Leipzig gennemsnitligt solgt lidt over 3.000 billetter til klubbens hjemmebanekampe. Men på få uger har salget til en kamp i maj allerede rundet 120.000 billetter. Her er det et billede fra tomme tribuner i Superliga-kampen mellem Aab og Lyngby den 8. marts. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix)

Fodbold er gået i stå. Men i stedet er de kreative løsninger i gang.

Selvom kampe med tilskuere på tribunerne ser ud til at have lange udsigter i europæisk fodbold, er den tyske 4. divisionsklub Lokomotive Leipzig begyndt at sælge billetter til en hjemmekamp i maj.

Og billetsalget er eksploderet.

I denne sæson har Lokomotive Leipzig gennemsnitligt solgt lidt over 3.000 billetter til klubbens hjemmebanekampe, men på få uger har salget til kampen i maj allerede rundet 120.000 billetter.

Kampen skal spilles den 8. maj på Lokomotive Leipzigs hjemmebane, Bruno Plache Stadion.

Men hvordan kan det være forsvarligt af den tyske divisionsklub at sælge så mange billetter til en hjemmekamp i maj, når coronakrisen lige nu raser?

Svaret er: En usynlig fodboldkamp.

For det første er det nemlig en kamp uden modstanderhold.

Og for det andet giver de mange billetter ikke adgang til stadion, men derimod et livestream, som fansene kan se hjemmefra.

Billetterne til den usynlige fodboldkamp sælges for én euro stykket og er et forsøg på at redde klubben økonomisk igennem coronakrisen.

Præcis hvordan kampen skal spilles mod en usynlig modstander, og om der overhovedet kommer til at være spillere på banen, vil klubben ikke afsløre endnu, fortæller en talsperson fra Lokomotive Leipzig til BBC.

- Der kommer til at være livestream fra stadion, stadionprojektørerne bliver tændt, og vores internetkommentatorer kommer til at kommentere kampen. Mere kan jeg ikke sige lige nu.

- Pengene vil blive brugt til at holde Lok (Lokomotive Leipzig, red.) kørende. Vi har 300 ungdomsspillere, vi skal aflønne vores personale og vedligeholde vores faciliter.

Det er ikke kun små divisionsklubber som Lokomotive Leipzig, der må ty til alternative metoder for at sikre sig økonomisk under coronakrisen. Hos det tyske mesterhold Bayern München er spillerne gået ned i løn for at forhindre fyringer blandt klubbens øvrige ansatte. (Foto: © Ralph Orlowski, Scanpix)

Før var Lokomotive Leipzigs bedst sælgende kamp i denne sæson 4.498 billetter til kampen mod 4. divisionsmodstanderen Energie Cottbus.

I øjeblikket er der solgt 120.341 billetter til den usynlige kamp.

- På vegne af foreningen vil jeg gerne takke alle tilhængere, der har sendt os donationer fra hele verden. Det er dejligt at se, hvordan den blå og gule familie (Lokomotive Leipzigs fans, red.) holder sammen i disse vanskelige tider, siger Lokomotive Leipzigs præsident Thomas Löwe på klubbens hjemmeside.

Ny rekord for tidligere mesterklub

Ud over at være et tiltrængt økonomisk boost er de mere end 120.000 billetter samtidig en ny klubrekord.

120.000 tilskuere til semifinalen mod franske Bordeaux i 1987 i den europæiske klubturnering Cup Winners’ Cup var Lokomotive Leipzigs tidligere tilskuerrekord.

Den nuværende 4. divisionsklub vandt det tyske mesterskab i 1903 under klubnavnet VfB Leipzig, og imellem 1960-1980 var klubben fast genganger i de europæiske klubturneringer med semifinale-sejren over Bordeaux i 1987 som det bedste resultat.