Ekspert om Qatars 'køb' af danske influencere: 'En PR-maskine, vi aldrig har set før i idrætshistorien'

Danske influencere bliver tilbudt betalt Qatar-tur i skyggen af 'korruptionssky', fortæller ekspert.

Danske fans under UEFA Nations League gruppe A-kampen mellem Danmark-Frankrig i Parken i september. (Foto: © liselotte sabroe, Ritzau Scanpix)

Det handler ikke bare om fodbold og fest, når VM i Qatar skydes i gang på søndag. For værtslandet er det nemlig en gylden mulighed for at skabe et skønmaleri, som gør Qatar langt mere attraktiv i det internationale samfund.

Det siger Stanis Elsborg, der er analytiker ved initiativet Play the Game, efter at DR Nyheder har kunnet afsløre, at Qatar har forsøgt at få danske influencere til at agere reklamesøjler for slutrunden.

- Man ønsker at få fodboldikoner, fans og influencere til at stille op for styret og fortælle det, som Qatar gerne vil have – nemlig en fortælling om et ferieparadis, der er et skønt sted fremfor et land med alvorlige menneskerettighedsproblemer, siger analytikeren, der via Play the Game arbejder for at fremme demokrati, åbenhed og ytringsfrihed i international idræt.

Netop danske influencere har været i tankerne, da Qatar skulle planlægge sin PR-strategi.

DR Nyheder har talt med flere influencere, som er blevet forsøgt lokket med fly- og fodboldbilletter, gratis bolig og lommepenge for at komme til Qatar.

De har fået tilbuddet af den kvindelige danske fodboldfreestyler Maymi Asgari, som selv skal af sted til VM.

Influencerne er alle endt med at takke nej til tilbuddet.

Flere danskere skal af sted

Maymi Asgari er nemlig en del af Fan Leader Network, hvor i alt 200 såkaldte fanledere fra de 32 VM-nationer har fået til opgave at invitere op til 50 personer med til Qatar.

Hun har samlet 14 personer, der har takket ja til en gratis tur til Qatar – der er dog ingen influencere iblandt dem.

Det eneste krav for at komme af sted er, at man skal deltage i åbningsceremonien og åbningskampen på søndag, hvor man skal være klædt i rødt og hvidt. Derudover er der helt frit spil, fortæller fodbold-freestyleren, der tænkte det nøje igennem, inden hun tog af sted.

- Jeg tænker konstant over, hvordan jeg fremstår – især på Tiktok, fordi det er den yngre generation, der følger mig. Mine følgere kender mig godt. De ved godt, at jeg ikke er en person, der går ind for, at homoseksuelle ikke er velkomne og de ting, der sker dernede med dårlige arbejdsvilkår for migrantarbejdere, siger Maymi Asgari, der fortæller, at hun ikke har fået nogen betaling for sit arbejde.

Det kan lyde vildt, at den qatarske PR-maskine kan nå helt til Danmark, og det viser, at dette VM på det punkt er specielt, fortæller Stanis Elsborg fra Play The Game.

- Det viser, at de har et kæmpe, kæmpe maskineri. En PR-maskine, vi aldrig har set før i idrætshistorien, siger han.

Er det ikke fair nok, at værtslandet gerne vil vise sig fra sin gode side?

- Der er ikke noget unaturligt i, at et værtsland gerne vil fortælle om den allerpæneste side. Problemet er, at der er en helt anden side af fortællingen ved det her VM – nemlig en fortælling om en korruptionssky, der hænger over Qatar og dårlig behandling af migrantarbejdere, siger Stanis Elsborg.

David Beckham med på Qatar-holdet

De danske influencere var tiltænkt at skulle være en del af Qatars PR-offensiv på fanområdet - Fan Leader Network - som er direkte styret af staten i Qatar.

Deltagerne bliver fløjet ind og bliver indkvarteret i en lejlighed uden at skulle have pungen op af lommen. De forpligter sig til at deltage i åbningsceremonien og åbningskampen på søndag, hvor de forventes at skabe god stemning, har netværket forklaret til AFP.

Oprindeligt var det også planen, at deltagerne skulle have 68 dollars i lommepenge om dagen, men det tilbud er blevet trukket tilbage igen på grund af medieopmærksomheden, viser en mail fra Fan Leader Network, som DR Nyheder har set.

Værtslandet er dog gået væsenligt længere end det. Flere tidligere og nuværende fodboldstjerner er blevet betalt astronomiske summer for at være ambassadører for VM-slutrunden.

I Danmark er fodboldspilleren Nadia Nadim blevet ambassadør, og målmandslegenden Peter Schmeichel skal være ekspert for den qatarske tv-station BeIN Sports.

David Beckham har angiveligt fået omkring en milliard kroner for at bakke op om VM-slutrunden i Qatar. (Foto: © Sam Navarro, Ritzau Scanpix)

Deres honorarer for at være den del af VM-slutrunden er dog formentlig ingenting sammenlignet med den tidligere engelske fodboldstjerne David Beckham, som angiveligt får omkring én milliard kroner for at være ambassadør for slutrunden

Måske lyder det som penge ud af vinduet fra Qatar, men det kan nemt vise sig at være hver en bøjet 25-øre værd.

- Hele PR-indsatsen handler om, at Qatar gerne vil skabe et helt andet billede end et land, der har problemer med at overholde basale menneskerettigheder, har været en terrorstøttende stat og i øvrigt har den sorte korruptionssky hængende over sig, siger Stanis Elsborg fra Play the Game og fortsætter:

- Det vil renskure deres image og sættes i forbindelse med nogle meget mere positive værdier og nogle kæmpestore sports- og modeikoner.

Kommer Qatar til at lykkedes med det?

- Jeg tror, at Qatar kommer til at lykkes med at skabe et skønmaleri i forbindelse med VM. Vi skal huske på, at den frie presse ikke eksisterer alle steder i verden, og derfor er det ikke alle steder, som har hørt om migrantarbejdernes usle forhold og om den massive korruption, siger Stanis Elsborg.