Hummel protesterer mod Qatar, men promoverer sig i Saudi-Arabien

Fodboldlandsholdets nye VM-trøjer indeholder et budskab, der kritiserer værtsnationens behandling af migrantarbejdere.

Danmarks helt sorte tredjetrøje skal ses som et omvandrende sørgebind, der viser respekt til de migrantarbejdere, som er døde under stadionbyggerierne. Det fortalte sponsoransvarlig i Hummel Morten Lund tirsdag til TV2. (Foto: © Liselotte Sabroe © Scanpix. Collage: Maria Eriksen Volthers)

Landsholdets VM-trøjer er nærmest fuldstændig ensfarvede. Helt røde, helt hvide og helt sorte. Og det skal ses som en kritik af værtsnationen Qatar og dets behandling af migrantarbejdere.

Det fortalte sponsoransvarlig hos Hummel Morten Lund tirsdag til TV 2.

Hummel ønsker ikke at bruge mesterskabet som "skueplads", hvorfor logoets farve går i ét med resten af trøjens farve. Den helt sorte tredjetrøje skal desuden ses "som et omvandrende sørgebind". Budskabet er ifølge Morten Lund, at Hummel er "imod, hvordan tingene bliver håndteret i Qatar og deres generelle syn på menneskerettigheder."

Det møder nu kritik fra NGO’en Transparency International Danmark, hvor formand Jesper Olsen mener, at Hummel bedriver symbolpolitik uden have styr på symbolerne.

For mens tøjfabrikanten med designet af VM-trøjen ikke ønsker at være synlig i Qatar, er Hummels logo og brand til gengæld til offentligt skue i Qatars naboland, Saudi-Arabien, hvis forhold til menneskerettigheder også er omdiskuteret.

I det store indkøbscenter Riyadh Park i Saudi-Arabiens hovedstad er Hummel blandt andet repræsenteret med egen butik med lysende logo på butiksfacaden.

Saudi-Arabien er af menneskerettighedsorganisationen Amnesty Internatioal blevet kritiseret for omfattende brug af dødsstraf samt fængsling af menneskerettighedsforkæmpere og regeringskritikere.

Jesper Olsen påpeger, at virksomheder selv bestemmer, hvor de driver forretning. Men når man – som Hummel – kravler op på "den meget høje hest", kan det hurtigt fremstå hyklerisk, hvis ikke tingene følges til dørs.

- Det er i hvert fald nødvendigt, hvis der skal være troværdighed bag, siger Jesper Olsen.

Han anerkender, at der i en sag som denne ikke er "et helt rent sted at stå på spillepladen".

- Men når man griber ned i den værktøjskasse i forhold til Qatar, der hedder symbolpolitiske handlinger, er man også nødt til at have styr på sine symboler. Og det er fuldstændig ligegyldigt, om det er Hummel, Nike eller en hvilken som helst anden trøjesponsor, der laver det her stunt, siger formanden fra Transparency International Danmark.

Rimer menneskerettigheder på 'Made in China'?

Én ting er Hummels tilstedeværelse i Saudi-Arabien. Hertil kommer at selve de VM-trøjer, virksomheden promoverer som en slags protesttrøjer mod VM-slutrunden i Qatar og landets "generelle syn på menneskerettigheder", bliver produceret i Kina.

Et land, der ifølge Amnesty International systematisk undertrykker muslimske etniske minoriteter med tortur, indespærring, overvågning, religiøs forfølgelse og hjernevask. I provinsen Xinjiang begår Kina overgreb på en skala, der udgør forbrydelser mod menneskeheden, konkluderer Amnesty International.

Her begynder symbolikken i VM-trøjerne at blive en farlig leg, mener Jesper Olsen.

- Kampen for menneskerettigheder og "Made in China". De to ting hænger ikke rigtig sammen, siger han.

På Danmarks VM-trøje er hverken DBU-logo eller Hummels eget logo særlig synligt, men går i stedet i ét med resten af trøjen. Et symbol på, at Hummel ikke vil bruge VM som "en kæmpestor skueplads". (Foto: © Franck FIfe, Ritzau Scanpix)

Særligt i området Xinjiang skulle den systematiske forfølgelse fra den kinesiske regering mod muslimerne finde sted, og ifølge mediet Danwatch er det her, langt størstedelen af Kinas bomuldsproduktion kommer fra.

I regionen tvangsudskriver de kinesiske myndigheder tusindvis af uighurer og andre religiøse mindretal til fysisk arbejde i bomuldsplantagerne, kunne det britiske medie BBC berette sidste år, og det har fået USA til at indføre importstop af bomuld fra Xinjiang.

Over for Danwatch kunne en talsperson for Hummel sidste år garantere, at "tvangsarbejde ikke lever op til deres retningslinjer", men at det ikke kunne fuldstændig udelukkes, at deres tøj er produceret med blandt andet bomuld fra Xinijang.

- Du er nødsaget til at have styr på det hele vejen rundt, ellers ender det med, at diskussionen ikke handler om det, man gerne vil have den til, nemlig de politiske problemer i Qatar. Nu handler det også om, hvorvidt Hummel selv har styr på sin forsyningskæde, siger Jesper Olsen fra Transparency International Danmark.

Hummel kom ud af 2021 med det bedste resultat på både top- og bundlinjen i brandets snart 100-årige historie. Her steg omsætningen med 511 mio. til 1,858 mia. i 2021.

Over halvdelen af Hummels tøjproduktion finder sted i Kina, Pakistan og Bangladesh.

DR Sporten har gentange gange via telefonopkald, mails og smser forsøgt at få et interview med en repræsentant fra Hummel, men dette er i skrivende stund ikke lykkedes.