VM i kvindefodbold slår tv-rekorder over hele verden

6,1 millioner briter fulgte med på skærmen i opgøret mellem England og Skotland, og det er ny rekord for kvindefodbold i Storbritannien.

Tv-seerne lukker ikke længere øjnene, når kvinderne spiller fodbold. VM i Frankrig slår rekorder. (Foto: SEBASTIEN NOGIER © Scanpix)

Fodbold-VM for kvinder spilles i disse uger i Frankrig, og det er ikke gået verdens tv-seeres næser - eller øjne - forbi.

Faktisk er interessen for at se verdensmesterskabet så stor, at der i flere lande bliver slået rekorder.

I Frankrig har flere end 10 millioner franskmænd set hver af landsholdets første to kampe ved VM, og det er mere end dobbelt så mange, som rettighedshaverne TF1 havde forventet.

Den første seermagnet var 4-0-sejren over Sydkorea 7. juni, og de 10 millioner seere var flere end dobbelt så mange, som så det franske herrelandshold vinde sin EM-kvalifikationskamp over Andorra aftenen inden.

De amerikanske kvinder er blandt favoritterne til at tage VM-titlen, og de amerikanske sportsfans griber muligheden for at opleve fodboldsucces. På den amerikanske tv-kanal Fox var der i gennemsnit flere end 5,4 millioner amerikanske seere, der så med på tværs af platforme, da USA slog Chile 3-0 i den anden puljekamp.

Ifølge virksomheden Nielsen Media Research, der laver statistik over medier og seertal, er det den mest sete engelsksprogede fodboldudsendelse i USA siden herrernes VM-finale mellem Kroatien og Frankrig i 2018.

De flotte amerikanske seertal er en forøgelse på 277 procent i gennemsnit siden USA’s gruppekampe ved VM i 2011.

Fodboldens hjemland kigger med

I Storbritannien slår fodboldkvinderne også rekorder. På det tidspunkt, hvor der var flest, som kiggede med hos tv-kanalen BBC under kampen mellem England og Skotland, havde hele 6,1 millioner briter øjnene rettet mod tv-skærmen. England vandt kampen 2-1.

I Norge råder man over verdens bedste kvindelige fodboldspiller i Ada Hederberg, men på trods af at Lyon-stjernen ikke er med til VM, følger nordmændene med stor begejstring landsholdet. Norge tabte i sidste uge 1-2 til Frankrig, men alligevel var der cirka 660.000 nordmænd, der fulgte med, og det gjorde udsendelsen til ugens mest sete på tv-stationen NRK.

Tyskland har altid været en stolt fodboldnation, og både kvinder og mænd har masser af pokaler at vise frem. Derfor er der stor interesse for begge hold, og det er også kommet til udtryk i denne måned.

Der var 4,38 millioner seere i snit til kvindernes første kamp mod Kina, hvilket svarer til, at 33,8 procent af dem, der så tysk tv på det tidspunkt, så med.

I Tysklands anden VM-kamp, der blev spillet mod Spanien, var der 6,15 millioner seere i snit, og det gav en samlet markedsandel på 29,4 procent til en aftenkamp på en hverdag.

Til sammenligning var der 7,1 millioner seere til Tysklands herrers kvalifikationskamp mod Hviderusland, der blev spillet lørdag 8. juni om aftenen. Det gav en markedsandel på 28,1 procent.

Det danske landshold formåede ikke at kvalificere sig til slutrunden i Frankrig, og det afspejler sig da også i antallet af danske seere. Frankrig-Norge er den kamp, der hidtil har været størst interesse for hos danskerne, hvor cirka 66.000 fulgte med i snit.

Det er ikke på højde med de seertal, der præsteres i en række andre lande, men alligevel var kampen den mest sete udsendelse på DR3 i sidste uge.

Facebook
Twitter