Formel 1-ikon bliver NFL-medejer: 'Når han ringer på døren, så bliver der altså åbnet'

Det handler ikke om nostalgi og hjerteblod, men om at sikre egen fremtid, når stjerner investerer i sportsklubber verden over, siger forsker.

Lewis Hamilton har købt en andel af NFL-klubben Denver Broncos. (Foto: CHRISTOPHE SIMON © Ritzau Scanpix)

Tirsdag blev det officielt at den syvdobbelte Formel 1-verdensmester Lewis Hamilton har købt en ejerandel i NFL-holdet Denver Broncos.

Det sker efter han i foråret var en del af et konsortium, med blandt andre Serena Williams, som forsøgte at købe sig ind fodboldklubben Chelsea FC.

Dermed er han blot den seneste i en lang række af store sportsstjerner som kaster penge efter en ejerandel af en sportsklub.

For forsker i sportsøkonomi og branding fra professionshøjskolen UCN, Kenneth Cortsen, er det ikke overraskende, at man ser den type investeringer fra sportsstjerner i den øverste liga.

- Sportsstjerners aktive karriere har en begrænset levetid. Det, der karakteriserer toppen af pyramiden, som eksempelvis Lewis Hamilton, er, at de befinder sig i sportsgrene, der er globale fænomener og meget kommercialiseret, siger han.

- De får mange penge mellem hænderne, så naturligvis har de en interesse i at investere dem.

Serena Williams forsøgte i foråret at købe en del af fodboldklubben Chelsea FC. (Foto: Matthew Childs © Ritzau Scanpix)

Det går begge veje

Også for klubberne er der stort potentiale i at få en verdensstjerne i ejerkredsen.

- Sportslandskabet har ændret sig meget over tid. Hvor man tidligere har været afhængig af de traditionelle massemedier, har sportsstjernerne i dag fået et direkte talerør til forbrugere på kryds og tværs. Her kan atleten være med til at løfte noget, som forhåbentligt vil stige i værdi over tid, siger Kenneth Cortsen.

Da Lewis Hamilton var ude efter en ejerandel i Chelsea i april, lagde han heller ikke skjul på, at det handlede mere om at lave en fornuftig investering,end at købe med hjertet.

- Dette er en forretningsmulighed og en mulighed for at være en del af den største sport, og et af de største hold i verden.

- I sidste ende er jeg sportsfan, så da jeg så denne mulighed tænkte jeg bare ’wow’, sagde han dengang til Skysports.

Ifølge Kenneth Cortsen er det ikke tilfældigt, at det lige er sportsklubber, stjernerne vælger at investere i.

- Hvis du skal investere x antal millioner, investerer du dem så i rengøringsmidler, hvis du ikke ved noget om det? Sportsøkonomien er præget af en netværksstruktur, hvor den kontekstuelle forståelse er vigtig. Og den forståelse har stjerner som Lewis Hamilton opbygget.

David Beckham ejer en stor andel i den amerikanske fodboldklub Inter Miami. (Foto: Matthew Childs © Ritzau Scanpix)

Fodboldklubber står for skud

Især fodboldklubber virker til at være attraktive for de velbeslåede atleter, men tænker du, at den slags investeringsmuligheder aldrig viser sig i din postkasse, så er det nok fordi du ikke er kendt nok.

- Nogle sportsstjerner kan være med til at aktivere et netværk, som udefrakommende ville have svært ved at få adgang til. Visse dele at sportsverden er relativt lukket land. Men når en atlet som Lewis Hamilton, LeBron James eller Serena Williams ringer på døren, så bliver der altså åbnet.

I 2020 spillede Miami FC sin første kamp i den amerikanske fodboldliga MLS mod Los Angeles FC. Miami er delvist ejet af den tidligere Manchester United- og Real Madrid-spiller David Beckham, mens modstanderens ejerkreds tæller både tidligere basketspillere og fodboldspillere.

I Italien har man set den spanske fodboldspiller Cesc Fabregas købe en del af Serie B-klubben Como, kort efter han selv var blevet præsenteret som spiller i klubben.

For mange handler det nemlig om at smede, mens jernet er varmt, mener Kenneth Cortsen.

- Det her bliver også et spørgsmål om karriereplanlægning i forhold til tiden, der kommer efter deres aktive karriere, hvordan de kan være investeret i noget der giver mening, men også hvordan de kan være med til at bruge deres navn og kontakter, mens de er i gang med deres aktive karriere til at give et fremtidigt afkast.