2.000 lamper lyser banen op, når der skal køres Formel 1 i Singapores sauna

Lys bliver det mindste problem under weekendens grandprix, selvom det køres om natten.

Hoch Zwei/AP/Ritzau Scanpix

Det må være verdens vildeste elregning, der i denne weekend udskrives i Singapore.

Nattemørket har for længst sænket sig, når Kevin Magnussen og resten af Formel 1-feltet kommer på banen til byens grandprix, men op mod 2.000 projektører med et samlet forbrug på enormt mange kilowatt sørger for, at der nærmest er dagslys over Marina Bay-banen i byens centrum.

Målt i lux hævder arrangørerne, at der er fire gange så meget lys over deres Formel 1-bane, som der er på internationale fodbold-stadions til aftenkampe.

Men der er en vigtig forskel på fodbold og Formel 1 efter mørkets frembrud: Hvis strømmen pludselig svigter under en fodboldkamp, kan spillet stoppes.

Hvis lyset pludselig forsvinder, mens Formel 1-kørerne bevæger sig med 300 kilometer i timen, er konsekvenserne mere uoverskuelige.

Derfor leveres strøm til de mange lamper over Marina Bay-banen af eksterne generatorer, der er uafhængige af Singapores normale elforsyning. Og der er tale om dobbelt-generatorer, der giver dobbelt sikkerhed for, at lyset over Formel 1-banen først slukkes, når dagslyset bryder frem mandag morgen.

- Det er en cool bane, og projektørerne får bilerne til at skinne ekstra meget, har Kevin Magnussen tidligere sagt om Singapores grandprix.

Danskeren satte i både 2018 og 2019 løbets hurtigste omgang, men han tillægger ikke rekorden i Singapore den store betydning.

- Det er ikke noget, jeg er specielt stolt over. Det skyldtes først og fremmest, at jeg i både 2018 og 2019 var i pit efter friske dæk kort før mål. Det handler om at score point, og det gjorde jeg hverken i 2018 eller 2019. Det skulle gerne komme i år, siger han til DR Sporten op til weekendens løb.

Kevin Magnussen har tidligere fået point i Singapore. Her ses han i 2018. (Foto: © Kim Hong-Ji, Ritzau Scanpix)

Som at køre i en sauna

Kevin Magnussen har med 10.-pladser i 2014 og 2016 scoret i alt to point i Singapores grandprix. Begge gange var han tæt på kollaps, da han kom i mål.

Selv efter mørkets frembrud af temperaturen som regel over 30 grader, og luftfugtigheden er tårnhøj. Derfor er Singapores grandprix det fysisk hårdeste i VM-serien, og selv med drikkeflaske ombord taber de toptrænede Formel 1-kørere to-tre kilo under løbet.

I 2014 udviklede sædet i Magnussens McLaren-Mercedes sig nærmest til en kogeplade.

- Det var den varme luft fra kølerne, der kom ind bag sædet. Jeg kan faktisk ikke huske den sidste halvdel af løbet. Jeg var så ophedet og dehydreret. Det var som at køre race, mens man sad i en meget, meget varm sauna. Jeg havde mindre brandsår efter løbet, siger Magnussen.

I 2016 var han også voldsomt dehydreret efter løbet.

- Min drikkeflaske virkede ikke - første gang jeg ville tage en tår, kom der kun luft gemmen slangen. Det kom aldrig til at fungere, og jeg måtte gennemføre de to timer uden væske. Og man sveder altså meget i den hede.

Gadebanen i Marina Bay har hele 23 sving, og det giver en relativt lav gennemsnitshastighed. Det betyder, at det tager længere tid end på alle andre baner at gennemføre distancen på lige over 300 km, og løbet varer derfor tæt på de maksimale to timer.

Med 23 sving på banen, er Singapore et af de sværeste løb i kalenderen.

- Det er virkelig varmt, og der er ikke rigtig tid til at slappe af – man skal hele tiden arbejde med rattet, for langsiderne er meget korte. Det er Singapores grandprix man tænker på, når man skal motivere sig selv til at give den en ekstra skalle i fitnesscenteret, siger Magnussen.

Lige uden for Marina Bay-paddocken ligger Mandarin Oriental og en række af Singapores andre topklasse-hoteller. Her sover Magnussen og resten af det store Formel 1-cirkus ’til middag’.

I stedet for at tilpasse sig den lokale tidszone forbliver de på europæisk tid, der er seks timer efter Singapore: Man går i seng ved fire-tiden om morgenen lokal tid og spiser morgenmad omkring klokken 14.

På den måde er kørere, teamchefer og mekanikere skarpest i de timer træning og løb, som køres klokken 20.00 – i lyset fra de mange projektører.