Bruger Mercedes mekanisk doping? 'Noget er underligt'

Red Bulls holdchef Christian Horner mistænker sin Formel 1-konkurrent for at fifle med motoren.

Valtteri Bottas vandt det tyrkiske grand prix foran Red Bulls Max Verstappen og Sergio Perez. Resultatet fik dog Red Bull til at rynke på næsen. (Foto: MURAD SEZER © Ritzau Scanpix)

Der foregår noget uldent hos konkurrenten.

Jovist, Mercedes kørte godt og vandt da også weekendens grand prix i Tyrkiet. Men Formel 1-holdets pludselige forbedringer kommer bag på Christian Horner, som er holdchef for motorsportens aktuelle førerhold Red Bull. Han mistænker Lewis Hamilton og co. for snyd.

Det har ikke fået den 47-årige brite til at indgive en officiel klage, men forbundet FIA burde undersøge, hvorvidt Mercedes har fiflet med bilernes motor.

- Vi har tidligere kunnet matche dem, men nu kan vi ikke komme i nærheden. Og på banen i Tyrkiet så vi, at Lewis Hamilton havde en fordel på langsiden, siger han til BBC.

- Vi har observeret det siden Silverstone (det britiske grand prix i juli, red.). Noget er underligt.

Mercedes afviser at skulle have snydt. Kommentaren fra Christian Horner kommer omkring to måneder efter, at den foresvarende verdensmester Lewis Hamilton sagde noget lignende om Red Bulls biler, der kører med en motor fra Honda.

Spørgsmålet er dog, om det er muligt, at holdene har benyttet sig af mekanisk doping?

Christian Horner er usikker på, om Mercedes kører ærligt. (Foto: John Sibley © Ritzau Scanpix)

En kæmpe skandale

Ifølge reglementet er det ikke tilladt at udvikle på motoren. Holdene må gerne foretage små justeringer, men bilens indmad skal stort set være den samme fra start til slut. Derfor er BT's motorsportskorrespondent, Peter Nygaard, helt sikker på, at hverken Mercedes eller Red Bull har omgået reglerne.

- Det er klart, at hvis du pludseligt oplever en konkurrent køre hurtigere, er det naturligt at tro, at de har gjort noget, de ikke må. Men det tror jeg ikke på. Vi snakker om Mercedes og Honda, som er to af verdens største bilfabrikker. De vil ikke tages med fingrene i kagedåsen, understreger han.

Ifølge reglementet må holdene maksimalt skifte hele motoren tre gange over en sæson. Sker det en fjerde gang, starter den pågældende racerkører bagerst i feltet, hvilket skete for Max Verstappen i september. Men at pille ulovligt ved motoren er altså helt utænkeligt, mener Peter Nygaard.

- Det ville være en kæmpe skandale. Mercedes er nobelmærket over dem alle i bilbranchen, og de vil ikke risikere at blive fanget som snydere.

Det kan sagtens være, at Valtteri Bottas vandt løbet foran Red Bulls Max Verstappen og Sergio Perez, men Peter Nygaard har ikke set afgørende beviser for, at Mercedes kørte markant hurtigere end tidligere.

- Hvis du kører hurtigt på langsiden, kan det også betyde, at du har en bedre aerodynamik. Det var Hondas forklaring, da Lewis Hamilton brokkede sig, og det er sikkert det samme her. Jeg ved, at Mercedes ikke har fundet 50 ekstra hestekræfter, eller hvad der bliver antydet. Jeg tror ikke på det, siger han.

Det er dog ikke svært at snyde, hvis man virkeligt vil. Det straks mere kompliceret ikke at blive opdaget. I 2019 kørte Ferrari umiddelbart ufatteligt hurtigt, men motoren blev mistænkeliggjort at de andre teams.

FIA indledte ikke en sag, da bevisbyrden var for smal, men undersøgelsen endte med et forlig mellem FIA og Ferrari, hvis rammer er hemmeligholdt.

Lewis Hamilton (tv.) er regerende verdensmester og har vundet Formel 1-mesterskabet syv gange i alt. I år er briten dog yderste presset af Max Verstappen (th.) og ifølge Peter Nygaard kan det meget vel være årsagen til beskyldningerne holdene imellem. (Foto: Eric Gaillard © Ritzau Scanpix)

En albue tilbage

Red Bull og Mercedes har diskuteret det meste af indeværende sæson. De to holdchefer Christian Horner og Toto Wolf har drillet hinanden, mens Max Verstappen og Lewis Hamilton på skift har sendt stikpiller efter den anden racerkører. Det kom for eksempel til udtryk forud for det russiske grand prix i september.

Hollænderen og briten kolliderede under et løb i Italien, og ingen af de to kamphaner vil tage skylden for uheldet. Mercedes er for første gang siden 2014 presset i VM-kampen, som Red Bull i øjeblikket fører med seks point, og det kan meget vel være kilden til mistænkeliggørelsen af Mercedes' motor, mener Peter Nygaard.

- Det er et albueskub tilbage i samme genre, som da Lewis Hamilton var efter Red Bull. Det er et tegn på den hårdeste VM-kamp i Formel 1 i mange, mange år, og det handler om at finde undskyldninger, når man taber. I næste løb er det pludseligt den anden bil, der kører hurtigere.

Red Bulls næste mulighed for at revancere nederlaget i Tyrkiet er ved det amerikanske grand prix den 24. oktober.

Facebook
Twitter