De røde startlamper slukker for sidste gang: Kevin Magnussens karriere 'har været præget af dårlig timing'

Kevin Magnussen bragede ind i Formel 1, i dag kører han sidste grandprix i motorsportens kongeklasse.

(Foto: ALBERT GEA © Scanpix)

Abu Dhabis grandprix markerer søndag afslutningen på denne sæson i motorsportens kongeklasse. Men hvor det for de fleste kørere er farvel og på gensyn, må Kevin Magnussen nøjes med farvel.

Når den 28-årige dansker, forhåbentlig, passerer det ternede flag, er det nemlig sidste gang, han kan trille Formel 1-raceren over målstregen.

Kontrakten med det amerikanske Haas-team er ikke blevet forlænget, så når søndagens grandprix er slut, er Magnussens Formel 1-karriere det samme.

Seks sæsoner, 119 løb og et hav af op- og nedture er det blevet til for den danske motorsportsstjerne. Herunder kan du komme med på hele turen, fra den flyvende start i Australien, til den bratte landing i 2020.

2014: Debuterede med et brag

  • Det var noget af en Formel 1-debut for Kevin Magnussen, hvor han kørte sig til en andenplads i Australiens grandprix (Foto: William WEST © Scanpix)
  • Det var første gang en dansker kørte på podiet i Formel 1. Resultatet i Australien er Kevin Magnussens bedste i Formel 1. (Foto: Jason reed © Scanpix)
  • Det var kun tredje gang i moderne Formel 1-historie, at en kører endte på podiet i sit debutløb. Jacques Villeneuve gjorde det i 1996 og Lewis Hamilton i 2007. (Foto: DAVID GRAY © Scanpix)
  • I 2016 bliver Kevin Magnussen præsenteret som ny Renault-kører sammen med Jolyon Palmer. (Foto: Maxim Shemetov © Scanpix)
  • Det blev dog ikke den store succes for danskeren, som ender på en samlet 16. plads i VM-stillingen. Undervejs formår Magnussen dog i momenter at vise sine evner frem, og han ender blandt andet på en fornem syvende plads i det russiske grandprix. (Foto: BRANDON MALONE © Scanpix)
  • Den blev til en enkelt sæson hos Renault for Magnussen, som sluttede foran teamkollega Jolyon Palmer. (Foto: BENOIT TESSIER © Scanpix)
  • Kevin Magnussen præsenteres hos Haas forud for 2017-sæsonen. Især i 2018 var der fart på Haas-raceren i 2018, hvor Kevin Magnussen sluttede på en imponerende niendeplads i den samlede VM-stilling. Det er danskerens bedste resultat i sine seks sæsoner i Formel 1. (Foto: Giuseppe Cacace © Scanpix)
  • Selvom det til tider kørte godt for Magnussen hos Haas, så var bilen ofte et problem. Hele 16 gange er det ikke lykkedes for Magnussen at køre bilen over stregen. (Foto: Andrew Boyers © Scanpix)
  • Efter søndagens grandprix i Abu Dhabi er det slut for Magnussen i Formel 1. Næste sæson skal Magnussen køre i den amerikanske Imsa-serie for holdet Chip Ganassi Racing. (Foto: Anton Vaganov © Scanpix)
1 / 9

Den 16. marts 2014 vil nok altid stå som noget helt specielt for Kevin Magnussen. Ikke nok med han debuterede i Formel 1, det var også i det løb, at han levere karrieren bedste resultat.

I sit debut-løb kørte Magnussen sig ind på en tredjeplads, som senere blev vekslet til en anden plads. En fantastisk præstation, men også en præstation, som i følge BTs Formel 1-ekspert, Peter Nygaard, ikke kom helt ud af det blå.

- Det var faktisk ikke et helt uventet, at han ville gøre det godt. Han havde været en af de hurtigste i mange af testene i løbet af vinteren, men at det ligefrem blev til en podieplads, var nok alligevel en lille sensation, siger Nygaard.

Det var kun tredje gang i den moderne Formel 1-historie, en kører formåede at nå podiet i sit debut-løb. Jacques Villeneuve gjorde det i 1996, og Lewis Hamilton gentog bedriften i 2007.

Begge kørere endte i øvrigt med at hjemtage verdensmesterskabet året efter deres debutsæson. Det samme kan man ikke sige om Kevin Magnussen, som efter sit første år i Formel 1 endte som reservekøre for Mclaren-teamet, da muligheden bød sig for at skrive kontrakt med den tidligere verdensmester Fernando Alonso.

- Det havde intet at gøre med Kevins resultater, for man kunne ikke have forventet mere af ham i den sæson. Han var på niveau med sin teamkollega Jenson Botton, men McLaren ville gerne have mere rutine på kørefronten, så da Alonso blev ledig snuppede de selvfølgelig ham, og det gik så ud over Kevin, siger Peter Nygaard om Magnussens McLaren-exit.

2016: Det usandsynlige comeback

  • I 2016 bliver Kevin Magnussen præsenteret som ny Renault-kører sammen med Jolyon Palmer. (Foto: BENOIT TESSIER © Scanpix)
  • Det blev dog ikke den store succes for danskeren, som ender på en samlet 16. plads i VM-stillingen. Undervejs formår Magnussen dog i momenter at vise sine evner frem, og han ender blandt andet på en fornem syvende plads i det russiske grandprix. (Foto: Adrees Latif © Scanpix)
  • Den blev til en enkelt sæson hos Renault for Magnussen, som sluttede foran teamkollega Jolyon Palmer. (Foto: Maxim Shemetov © Scanpix)
1 / 3

I 2015-sæsonen var Kevin Magnussen forsat tilknyttet McLaren-teamet som reservekører, og han fik da også muligheden for at begynde sæsonen i Formel 1-raceren, da Alonso ikke kunne stille til start i det australske grandprix. Men en motorfejl på opvarmningsomgangen satte en stopper for Magnussens drøm om at vise McLaren, at de havde taget fejl.

Det blev ikke til flere løb i 2015, og da sæsonen var slut, blev kontrakten med McLaren ikke forlænget. Drømmen om Formel 1 var langt væk, da det som Peter Nyggard formulere det 'er sjældent at kørere får en ekstra chance i formel 1'.

Ikke desto mindre er det præcis, hvad der skete. Renault-teamet ville tilbage til motorsportens fornemste klasse efter flere år væk ude af det fine selskab, og pludselig opstod der en mulighed hos det franske team.

- Kevin havde egentlig opgivet håbet om Formel 1, og kiggede mod andre klasser, men på mirakuløs vis opstod der en plads hos Renault i januar, hvor alle pladser ellers er besat. Og så var Kevin det oplagte valg, da han både havde erfaring og var fri på markedet, siger Peter Nygaard.

Men 2016 blev aldrig den sæson danskeren havde drømt om. Renault-raceren var langt fra konkurrencedygtig, og teamet opgav hurtigt sæsonen og rettede fokus mod 2017.

Kevin Magnussen kørte i den sæson med Peter Nygaards ord 'bukserne af' holdkammeraten Jolyon Palmer, men 2016 blev alligevel danskerens eneste hos Renault.

2017-2020: Gjorde hvad han skulle hos feltets mindste team

  • Kevin Magnussen (til venstre) og Romain Grosjean præsenteres forud for 2017-sæsonen. Det var Magnussens første hos det amerikanske team, mens Grosjean havde kørt der året før. (Foto: ALBERT GEA © Scanpix)
  • Der var fart på Haas-raceren i 2018, hvor Kevin Magnussen sluttede på en imponerende niendeplads i den samlede VM-stilling. Det er danskerens bedste resultat i sine seks sæsoner i Formel 1. (Foto: Kim Hong-Ji © Scanpix)
  • Haas-mandskabet, som har været det samme i Magnussens fire sæsoner hos det amerikanske team. Fra venstre ses Kevin Magnussen, holdejer Gene Haas, teammanager Guenther Steiner og teamkollega Romain Grosjean. (Foto: ALBERT GEA © Scanpix)
  • Selvom det til tider kørte godt for Magnussen hos Haas, så var bilen ofte et problem. Hele 16 gange er det ikke lykkedes for Magnussen at køre bilen over stregen. (Foto: Bryn Lennon © Scanpix)
  • Efter søndagens grandprix i Abu Dhabi er det slut for Magnussen i Formel 1. Næste sæson skal Magnussen køre i den amerikanske Imsa-serie for holdet Chip Ganassi Racing. (Foto: JOSEP LAGO © Scanpix)
1 / 5

I 2017 bliver Magnussen præsenteret hos det amerikanske Haas-team. Her bliver han teamkollega med franske Romain Grosjean, som også kørte for Haas året før i det amerikanske teams debutsæson i Formel 1.

Og det har på mange måder været fire godkendte sæsoner hos Haas. Det er vurderingen fra BTs Formel 1-ekspert Peter Nygaard, som påpeger at budget og resultater altid hænger sammen i Formel 1.

- Han har været teamchef Gunter Steiners projekt, og han har holdt ham under sine vinger gennem alle årene. De har holdt meget af Kevin hos Haas, og han har leveret alt, hvad han skulle for feltets mindste team.

Især 2018-sæsonen stikker ud. Her hentede Kevin Magnussen 56 point og sluttede på en niendepalds i den samlede VM-stilling, det bedste resultat i danskerens seks sæsoner i Formel 1.

De seneste to sæsoner har til gengæld været mindre positive, men ifølge Peter Nygaard må man ikke bedømme Magnussens Formel 1-karriere udelukkende på resultaterne i den samlede VM-stilling. 'Money talks', som han siger med reference til, at de store teams har flere penge og dermed bedre forudsætning for succes.

- Hvis man vil måle en Formel 1-kører, skal man sammenligne ham med teamkollegaen, som har den samme bil og det samme setup. Gør man det med Kevin, vil man se, at han gennem hele sin karriere har gjort det rigtig godt, og jeg er sikker på, at hvis Haas havde haft muligheden for at beholde en af sine kørere, var det Kevin, de havde satset på, siger Peter Nygaard

Haas skifter nemlig begge kørere efter denne sæson. Store huller i økonomien hos amerikanerne har tvunget dem til at kigge efter kørere med den økonomiske bagland iorden, og her er valget faldet på russiske Nikita Mazepin og tyske Mick Schumacher.

Og det er i følge Peter Nyggard bare historien om Kevin Magnussens karriere i motorsportens fineste serie.

- Kevin har nærmest gjort alle ting rigtigt. Hans Formel 1-karriere har bare været præget af dårlig timing. En kører, som slutter på podiet i sit første løb skal ikke ryge ud af Formel 1 otte måneder senere, og med det Kevin har leveret for Haas, havde han også været der endnu, hvis ikke økonomien trykkede hos dem, siger Nygaard.

Kevin Magnussen kører sit sidste Formel 1-grandprix, når de røde startlamper slukker i Abu Dhabi søndag klokken 14.00.

I næste sæson kører Magnussen i den amerikanske Imsa-serie for holdet Chip Ganassi Racing.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk