Den lignede 'lort', men var det ikke: 'Glorien' reddede Magnussens makker fra flammehavet

Haas-køreren Romain Grosjean takkede efter løbet den såkaldte 'halo', der sidder i Formel 1-bilerne.

Romain Grosjean siddende trygt under 'haloen' inder kollisionen på banen i Bahrain. (Foto: Giuseppe Cacace © Scanpix)

Man kan altid blive klogere, altid skifte mening.

Den slags handler som regel om at få et nyt perspektiv, og hvis ikke franske Romain Grosjean havde fået det efter søndagens voldsomme ulykke under første runde af Formel 1-løbet i Bahrain, så ville det måske også være mærkeligt.

Romain Grosjean måtte selv kravle ud af flammehavet i sekunderne efter kollisionen med barrieren i Bahrain, og søndag aften havde han, med hænderne godt pakket ind, overskud til at sende en besked ud via sin Instagram-profil.

- Jeg gik ikke ind for 'haloen' for nogle år siden, men jeg synes, at det er den bedste ting, vi har bragt ind i Formel 1, og uden den ville jeg ikke have været i stand til at tale med jer i dag, lød det søndag aften fra hospitalsengen fra den 34-årige Grosjean.

  • Haas-raceren eksploderede, da Romain Grosjean under først omgang ramte ind i barrieren. (Foto: KAMRAN JEBREILI © Scanpix)
  • På mirakuløs vis kravlede den franske kører selv ud af bilen, ud af flammehavet. (Foto: HAMAD I MOHAMMED © Scanpix)
  • Den udbrændte bil var det eneste tilbage på banen, mens Grosjean blev fragtet til hospitalet med brandskader på hænderne. (Foto: TOLGA BOZOGLU © Scanpix)
1 / 3

Kontroverser og kritik

'Haloen', eller glorien, blev tilføjet Formel 1-bilerne tilbage i 2018 for især at sikre kørerne mod at blive ramt af genstande, der måtte rive sig løs fra andre biler på banen.

På samme måde var 'haloen' også med til at sikre, at Romain Grosjean ikke blev slået bevidstløs, eller det der er værre, i samme sekund som han ramte barrieren, og bilen eksploderede.

I Formel 1 sad kørernes hoveder inden 'haloens' indtog nemlig frit, hvilket også var udslagsgivende, da eksempelvis Jules Bianchi i 2015 mistede livet som følge af de skader, han pådrog sig i en ulykke under det japanske grand prix året forinden.

Dengang var Romain Grosjean selv en af feltets kørere, der ikke skulle be om at have 'haloen' hængende over hovedet.

- Det er en trist dag for Formel 1, at den er indført. Du kan nok vænne dig til at køre med den, og det er fint, men jeg finder det trist, at man ikke kan se kørerne længere, lød det fra franskmanden.

  • Situationer som denne fra 2007, hvor britiske David Coulthard var tæt på at ramle direkte ind i hovedet af Alexander Wurz, har været med til at få indført 'haloen'. (Foto: CRAIG BURROW)
  • 'Haloen' er til for at beskytte kørernes hoveder ved kollisioner. (Foto: ALBERT GEA © Scanpix)
1 / 2

Søndag reddede den altså hans liv. Sikkerhedsbøjlen af titanium, der af den internationale motorsportsorganisation FIA blev gjort obligatorisk på alle Formel 1-biler - selv om den blev kaldt alt fra grim til unødvendig.

Kevin Magnussen, Romain Grosjeans danske holdkammerat, var dengang også barsk i sin kritik af det nye sikkerhedstiltag.

- Det tager noget af den passion, som Formel 1 handler om. Når du kigger på bilen, og den er grim, Formel 1-biler er ikke bygget til at være grimme. Det er årsagen til, at en Ferrari er mere spændende end en Mazda. Hvis det ligner lort, så er det lort, sagde Kevin Magnussen dengang.

En stærk kontrast til danskerens udmeldning efter ulykken søndag, hvor det lød således fra Magnussen.

- Haloen reddede hans liv fuldstændigt. Uden den havde han ikke haft en jordisk chance.

Undersøgelse på vej

'Halo' eller ej, så vil ulykker også i fremtiden finde vej i Formel 1-feltet, lyder det fra den internationale motorsportsorganisation FIA.

Derfor handler det for organisationen om at få studeret søndagens kollision fra alle tænkelige vinkler, studere vraget af bilen og gennemgå protokollerne igen, lyder det fra løbsdirektøren Michael Masi.

- Der vil komme en komplet analyse af alt - ned til den mindste detalje - for at se, hvad vi kan lære af ulykken. Sikkerheden udvikler sig hele tiden, og bliver hele tiden bedre. Vi kan lære fra det hele, siger Michael Masi.

Samme udmelding kommer fra verdensmesteren Lewis Hamilton, der selv sluttede løbet i Bahrain med at blive badet i champagne på podiet.

- Jeg er så taknemmelig for at Romain er i sikkerhed. Wow.. risikoen vi løber er ikke nogen joke, for dem af jer der glemmer, at vi sætter vores liv på spil for denne sport og hvad vi elsker at gøre. Jeg er taknemmelig for FIA og de massive fremskridt vi har taget, skriver Hamilton på Twitter.

Haas meddeler mandag, at Romain Grosjean er i bedring efter gårsdagens voldsomme ulykke, hvor hans bil flækkede i to og gik i brand.Han forventes udskrevet tirsdag.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter