Drømmen om flere overhalinger er blevet et mareridt for Formel 1-køreres krop

Carlos Sainz frygter, at det kan få konsekvenser for Formel 1-kørernes helbred, at bilerne hopper for meget på asfalten.

Ferraris Carlos Sainz har kunnet mærke ændringerne på de nye Formel 1-biler i både nakke og ryg. Han efterlyser, at kørerne bliver taget med på råd for at finde en løsning. (Foto: Greg Nash © Ritzau Scanpix)

I Formel 1 er bilen unægtelig et vigtigt stykke isenkram, men siden en regelændring har gjort turen rundt på banen til en større rystetur end tidligere, er dem, der sidder med styretøjet, begyndt at udtrykke bekymringer for eget ve og vel.

Det gælder blandt andet Ferraris Carlos Sainz, som mener, at det såkaldte porpoising, hvor bilen 'smutter' over asfalten som en delfin på vand, kommer med en regning, han og kollegerne i sidste ende står tilbage med.

- Vi er nødt til at overveje, hvor meget en kører skal betale med sin ryg og sit helbred i en Formel 1-karriere, siger Sainz ifølge The Guardian inden weekendens grandprix i Barcelona.

Ingeniørerne har op til indeværende Formel 1-sæson fokuseret på at forbedre aerodynamikken i bilernes underdele. Fede overhalinger er liret, og dem drømte sporten om flere af.

Derfor skubbes der nu mere luft under end over bilen, og som en støvsuger mod et gulvtæppe suger Formel 1-raceren sig fast til underlaget.

Forbedringerne i downforce giver bedre vejgreb i svingene, men når racerbilerne tordner afsted i topfart op ad langsiden, opleves et øjeblikkeligt tab af de kræfter, som trykker bilen mod jorden. Det har betydet, at kørerne oplever gentagne og pludselige rystelser, har DR Sportens Formel 1-ekspert, Peter Nygaard, tidligere forklaret.

Det er uholdbart, lyder det fra Carlos Sainz. Her fem løb inde i sæsonen mærker spanieren tydeligt konsekvenserne.

- Jeg har fået tjekket min ryg og nakke, og i år er det strammere overalt. Jeg mærker det allerede. Jeg har ikke brug for ekspertråd for at vide, at ti år på denne måde bliver hårdt, siger Sainz, der ligger nummer fem i VM-stillingen.

Prisen er for høj

I jagten på en løsning har forskellige Formel 1-teams forsøgt sig med stivere affjedring, som - i kombination med en øgning af bilernes vægt - har gjordt det endnu hårdere for den enkelte kører, mener Carlos Sainz.

- Hvor høj en pris skal en racerkører betale i sin karriere og med sit helbred for at bekæmpe det på den lange bane?, spørger Ferrari-køreren.

Ferraris Carlos Sainz vil tale med de af sine Formel 1-kolleger, der oplever de samme udfordringer, for at se, om det er muligt at finde en løsning på problemet. (Foto: Chandan Khanna © Ritzau Scanpix)

Formel 1-bossernes intention om flere overhalinger er lykkes, anerkender Carlos Sainz. De uforudsete udfordringer bør dog tages til efterretning snarest muligt.

- Der er interesserne fra holdene, for flere overhalinger og for showet, du skal tage højde for i ligningen, men hvad nu, hvis vi for første gang også tager køreren med? Det kunne være interessant, siger Sainz.

George Russell har ligeledes udtrykt sine bekymringer omkring den "delfin", Mercedes har bedt ham styre mod en topplacering i årets sæson.

Sæsonens sjette Formel 1-grandprix køres i weekenden i Barcelona. Danske Kevin Magnussen fra Team Haas ligger aktuelt nummer ti i VM-stillingen med 15 point. Der er kvalifikationen lørdag, mens selve grandprixet køres søndag. Det kan ses på Viaplay.