Far solgte gården, så sønnen kunne jagte sin drøm: Nu har 19-årige Frederik kontrakt med verdens bedste hold

Frederik Vesti indleder i denne weekend jagten på motorsportens kongeklasse, når Formel 3-sæsonen skydes i gang i Barcelona.

Der er ikke meget Monaco over gaderne i den lille sydjyske by Filskov. Alligevel bliver der snakket en del om netop Monaco på et autoværksted i udkanten af byen.

For selvom en løs kilerem i en by med knap 700 indbyggere ikke dufter meget af lystyachter og Formel 1-grandprix, så spiller det lille fyrstedømme på den franske riviera en stor rolle i mekanikersønnen Frederik Vestis jagt på den ultimative drøm.

At blive verdensmester i Formel 1.

Det var nemlig blandt glamour, solskin og hurtige biler, at en 16-årige Filskov-knægt for første gang mødte cheferne hos Mercedes’ Formel 1-akademi. De var, som alle andre der er noget ved mekanikken, samlet til 2018-udgaven af verdens mest prestigefyldte grandprix.

Vestis manager havde op til grandprixet aftalt et møde med mercedes-delegationen. Forud var gået mails. Mange mails. Hvor i Vesti selv udpenslede egne styrker såvel som svagheder i sine succesfulde sæsoner i de mindre formel-klasser. Ingen er fuldkommen, slet ikke som 16-årig. Og den ærlighed kunne det store tyske Formel 1-team åbenbart god lide.

- Det var lidt et sats, da jeg tog til mødet. Normalt ville jeg have min manager med, men vi besluttede, at det ville være et stærkt signal at sende, hvis jeg tog afsted alene, fortæller Frederik Vesti.

16 år. Alene på den monegaskiske havnepromenade med selvtilliden helt i top tænker Vesti, at når nu Mercedes har inviteret, så må det vel betyde, at de vil tilbyde noget.

Det gjorde de bare ikke.

Var de imponeret over den unge danskers vedholdenhed og mod til at erkende egne svagheder? Ja. Så de udviklingspotentiale i det unge danske racertalent? Muligvis, men ikke nok til at vifte med en akademikontrakt. I stedet var beskeden til Vesti, at han skulle forbedre sig, og så måtte de lige se tiden an.

Et slag i hovedet? Ikke for Vesti.

- Nogle kørere ville nok tænke, at så napper vi bare et andet akademi eller går en anden vej. Men for mig var det bare en kæmpe motivationsfaktor. Nu havde jeg noget at arbejde hen imod, for jeg ville til Mercedes.

Gårdsalg for Frederik

Men drømmen om Mercedes er ikke billig. Vejen til succes i motorsport er en balance mellem kvaliteterne på banen og evnerne til at spille med de økonomiske muskler udenfor. Selv i de lavere formel-klasser kræver det en alvorlig stor tegnebog at komme helt til tops.

Derfor måtte Frederiks Vestis far, Peter Vesti, i sønnens tidlige bestræbelser på at skabe sig en karriere, sælge sin gård. Drastisk kunne man fristes til at sige, men for ikke for Peter Vesti.

- Når man beder andre om at lægge mange penge og kræfter i det, bliver man også nødt til at vise, at man selv er villig til at satse alt. Du kan jo ikke bede andre om at støtte noget, som du ikke selv tror på, lyder det fra Peter Vesti.

Og tro på sønnike, har farmand altid gjort. Så at et gårdsalg er med til at lægge et umenneskeligt pres på en teenagers skuldrer, er Peter Vesti ikke enig i.

- For mig vil det være mere unaturligt, hvis jeg ikke gjorde det. Vi har aldrig presset Frederik til at satse på en karriere i motorsport, men med de drømme, ambitioner og evner han har, vil vi gøre alt for, at han får succes. Så når vi som familie bakker så meget op, så kommer det bare helt naturligt.

Frederik Vesti (i midten) var i 2019 nomineret som Årets Fund i dansk Idræt, hvor det endte med en fjerdeplads. (Foto: Jens Hartmann Schmidt)

En kæmpeskridt på vej mod drømmen

Og den foreløbige kulmination kom i begyndelsen af 2021. Det indledende arbejde på havnepromenaden i Monaco bar endelig frugt.

Frederik Vesti kunne nu vifte med en af sportens mest eftertragtede akademikontrakter. Og det er ifølge motorsportsjournalist og Formel 1-ekspert Peter Nygaard en kæmpe anerkendelse af det danske racertalent.

- Mercedes er det absolut bedste team i Formel 1, så at komme ind på deres akademi, er en fantastisk mulighed, og lige nu ligger Vesti på affyringsrampen, når en kører fra Mercedes’ akademi om nogle år skal prøves af i Formel 1.

Både Geroge Russell og Esteban Ocon kører Formel 1 denne sæson. Begge kørere har været forbi Mercedes’ akademi, og kørere derfra har bare gode kort på hånden i bestræbelserne på at nå en karriere i Formel 1.

- For Mercedes handler om kvalitet fremfor kvantitet. De andre Formel 1-teams’ akademier kaster det store net ud og får en masse kørere ind, for hurtigt at droppe mange af dem igen. Der vælger Mercedes deres kører med omhu, lyder det fra Peter Nygaard.

  • George Russell er stadig på kontrakt som akademikører hos Mercedes. Den unge brite blev hentet til Mercedes i 2017. I 2019 fik han debut i Formel 1, da han blev hentet til Williams-teamet. I denne sæson kører Russell fortsat for Williams. (Foto: DPPI/Xavi Bonilla / IPA © IPA)
  • Esteban Ocon var Mercedes akademikører fra 2015-2019. I 2017 fik han debut i Formel 1 for Force India-teamet. Siden har Franskmanden kørt 71 grandpirx'er. Denne sæson kører Ocon for Alpine-teamet. (Foto: James Moy © James Moy Photography/PA Images)
1 / 2

Og det valg er altså faldet på Frederik Vesti. Men vejen dertil har krævet mere end bare Vestis egenskaber bag rettet. Vesti-lejren har mange gange skulle dreje rigtigt på den ufremkommelige vej mod motorsportens forjættede land, og en akademikontrakt fra et andet Formel 1-team er da også blevet afvist i processen.

- Set udefra kan det måske godt virke lidt nonchalant, men vi har hele tiden troet på, at det nok skulle lykkedes. Mercedes var det eneste vi ville, fortæller Frederik Vesti.

Is i maven? Måske. Men det betyder ikke, at Vesti gambler med de store investeringer, der er lagt i at sende Filskov-knægten helt til tops.

- Det er klart, at med alle de mennesker, sponsorer og familie som arbejder hårdt for, at jeg skal ende i Formel 1, så tænker man sig grundigt om, når man siger nej til en på papiret kortere vej til succes.

Fra mange kasketter til én racerhjelm

Men hvis nogen skulle få den opfattelse, at Vesti bare kan læne sig tilbage i racersædet og vente tålmodigt på at Formel 1-chancen tilbyder sig, kan de godt tro om igen.

- At nå Formel 1 er som et maraton, og jeg har kun løbet 15 kilometer. Alt jeg har gjort indtil nu har været sjovt og som at udleve en drøm. Da jeg underskrev akademiaftalen med Mercedes, sagde de til mig, at det var nu, det hårde arbejde begyndte.

Men hårdt arbejde er ikke en by i Rusland for knægten fra Filskov. Faktisk kender Vesti alt til at skulle trække på alle ressourcer, når det handler om at nå sine mål. Som ung gokartkører skulle der nemlig også penge til, for at drømmen kunne realiseres.

- Jeg har ikke tal på, hvor mange timer jeg har brugt på at ringe rundt til mulige sponsorer. Mange tror, at en karriere i motorsport bare handler om at sætte sig bag et rat og trykke speederen i bund, men det man ser på tv, er bare en brøkdel af, hvad der foregår i kulissen.

Men de seneste år har Vesti kunne lægge de mange ’administrative’ kasketter på hylden og udelukkende fokusere på at præstere med racerhjelmen over hovedet.

Og med et bagland bestående af to mekanikere, en ingeniør, en fysisk træner, en mentaltræner, en kørertræner og en manager, er forudsætningerne for succes på plads. Men Vesti er bevidst om, hvem der skal trække det store læs.

- Det er min opgave at motivere dem, som arbejder for at jeg skal få succes. Ikke omvendt. Du kan have de dygtigste folk omkring dig, men hvis du ikke selv yder, så bliver det ikke til noget. For mig er det vigtigt, at alle, som arbejder hårdt for at min drøm kan gå i opfyldelse, ved, at jeg har investeret alt i at nå Formel 1.

Frederik Vesti indleder i denne weekend Formel 3-sæsonen i Barcelona. Ved fredagens kvalifikation sluttede det danske racertalent på en femteplads. I lørdagens to løb blev det til en syvendeplads og en tredjeplads. Sidste løb køres søndag klokken 12.05.

Frederik Vesti sluttede lørdagens sene løb på en tredjeplads. Søndag gælder det løb nummer tre i sæsonåbningsweekenden i Formel 3. (Foto: Sebastian Rozendaal via www.imag © imago images/PanoramiC)
FacebookTwitter