Formel 1-ansøgning sendt til Københavns Kommune: ’Det er et vigtigt skridt på vejen’

Muligheden for Formel 1 i Københavns gader fra 2020 er kommet endnu et skridt tættere på, da en officiel ansøgning er sendt afsted.

Den øverste chef for Formel 1's ejere Chase Carey sammen Helge Sander og Lars Seier Christensen hos Dansk Erhvervs Jens Klarskov på Børsen onsdag den 10. januar 2018 (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2018) (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

45 siders plan for hvordan det skal foregå, hvis der bliver afholdt Formel 1-Grand Prix i Københavns gader fra 2020 til 2022. Det er, hvad Københavns Kommune kan begynde at kigge på, efter Saxo Bank-grundlæggeren Lars Seier Christensen og folkene bag projektet for at få eventet til Danmark har indleveret den officielle ansøgning dertil.

Blandt de 45 sider er der en udførlig beskrivelse af de mindste detaljer omkring arrangementet såsom eksempelvis sikkerhed, og Lars Seier Christensen er fortrøstningsfuld omkring modtagelsen.

- Når du har Formel 1-organisationen, det internationale motorsportsforbund og verdens førende banekonstruktør til at lave det, så kan det ikke blive bedre. Hvis man ikke kan træffe en beslutning på den baggrund, så ved jeg ikke, hvad man ellers skal gøre, forklarer han til DR Sporten.

- Der skal stadig laves nogle forhandlinger bagefter, men det giver ikke nogen mening at starte de forhandlinger, hvis man ikke har noget asfalt at køre på. Det er selvfølgelig et vigtig skridt på vejen. Fordi det er svært at afvikle et Formel 1-løb uden at have noget at køre på, siger Lars Seier Christensen.

Passer ikke til grønne København

Tidligere har det ikke været lutter positiv snak om et Formel 1-løb i København. Der har nemlig været flere modstandere af ideen. Eksempelvis sagde Kultur- og fritidsborgmester fra Alternativet, Niko Grünfeld, i februar, at det ikke ville være godt for København.

- Jeg synes, at et Formel 1-løb med fossile brændsler passer dårligt med billedet af København som en grøn og bæredygtig by. Vi mangler stadig at se en del omkring økonomien, og hvor meget det kommer til at påvirke de københavnere, der bor omkring ruten, for det vil have store konsekvenser. Så umiddelbart mener jeg ikke, at det er noget, København skal lægge asfalt til, lød det dengang fra Niko Grünfeld.

Rent økonomisk er Lars Seier Christensen dog meget fortrøstningsfuld omkring den finansielle side af eventet.

- Hvis alt går nogenlunde som forventet, så burde det kunne lade sig gøre, forklarer han.

Han fortæller samtidig, at han ikke ved, hvornår Københavns Kommune vender tilbage med et svar på ansøgningen, men at der nok kan gå et par måneder.

Facebook
Twitter