Formel 1-racer springer som en delfin og giver smerter i brystet: 'Et kæmpe problem'

Det såkaldte 'porpoising' gør, at Formel 1-bilerne suger sig fast til asfalten i svingene, men på langsiden, hopper maskinerne på overfladen i topfart.

Bilerne var designet optimalt teoretisk set, men i praksis opstod der et 'kedeligt problem,' forklarer Formel 1-ekspert Peter Nygaard. (Foto: Dppi/DPPI/LiveMedia/Shutterstock © Copyright (c) 2022 Shutterstock. No use without permission.)

George Russell er ikke i tvivl. Formel 1 har et 'uholdbart problem'.

Racerkøreren blev nummer fire i sin Mercedes i weekendens grandprix i Italien, men undervejs led han under smerter i brystet og ryggen. For i topfart hopper bilerne på banen, og i Italien var det for voldsomt, lyder det fra briten.

- Du mister pusten af opspringet. Jeg har aldrig følt det så ekstremt som nu. Jeg håber, at alle hold, der kæmper med det, finder en løsning. Det er uholdbart for kørerne at fortsætte, som det er nu, siger George Russell til mediet The Race.

I grove træk betyder porpoising, at bilen 'smutter' over asfalten som en delfin på vand. Det er et produkt af regelændringerne til denne sæson, og rystelserne kan føles meget ubehagelige, siger Formel 1-ekspert Peter Nygaard. Men Mercedes har været for slappe i sit hjemmearbejde, lyder dommen.

- Det er ikke en udfordring for Kevin Magnussens bil, men det er et kæmpe problem for Mercedes. Det er ret bemærkelsesværdigt. Der er behov for en løsning, men den skal det tyske team selv finde, siger Peter Nygaard.

Mercedes' George Russell er nummer fire i den samlede stilling. (Foto: David Davies © PA Wire/PA Images)

En støvsuger på et gulvtæppe

Designerne har til denne sæson haft fokus på aerodynamikken i bilens underdel for at gøre det lettere at overhale. Der skubbes mere luft under og igennem bilen i stedet for over.

Bilen suger sig derved groft sagt fast til asfalten på banens langside som 'en støvsuger til et gulvtæppe', forklarer Peter Nygaard. Det skal sikre bedre downforce, men i topfart rammer bilen asfalten, hvilket medfører et øjeblikkeligt tab af downforce og giver et hop i bilen, når processen gentager sig.

Bilerne var designet optimalt teoretisk set, men i praksis opstod der et 'kedeligt problem,' forklarer Peter Nygaard.

- Holdene har satset på forskellige løsninger i forhold til, hvordan bilen skal suge sig fast. Der har Mercedes ramt en løsning, som måske er for effektiv, og de har store problemer. Den giver downforce i svingene, men hopper på langsiden i topfart. Jo hurtigere du kører, desto mere vil du føle rystelserne, siger Formel 1-eksperten.

Feltets nummer et, Charles Leclerc fra Ferrari, har tidligere nævnt, at han fik det dårligt på grund af bilens hoppen, ligesom det også har været en udfordring for Kevin Magnussen og Haas. De fleste hold har med andre ord bøvlet med 'den vilde delfin', men ifølge Peter Nygaard er de fleste samtidigt ved at have fundet en løsning. Men altså ikke Mercedes.

Vil nødigt finde en løsning

Det tyske team er kommet skidt fra start i denne sæson af Formel 1. Men det er ikke kun porpoising, der er årsagen til, at den tidligere verdensmester Lewis Hamilton er nummer syv i den samlede stilling, mens teamkammerat Russell er på fjerdepladsen.

Mercedes kæmper også motorproblemer, og det kan derfor koste fokus og placeringer at skulle dykke for meget ned i bilens aerodynamik.

- I stedet for at gøre bilen hurtigere, skal de forsøge at gøre den mere komfortabel, og det kan koste på omgangstiden. Det er ikke en bildesigners største ønske, og derfor vil de nødigt udforske den løsning, forklarer Peter Nygaard.

Mercedes kan dog blive tvunget til, at finde en løsning efter George Russells kommentarer, bemærker Formel 1-eksperten. Men ifølge Nygaard er det ikke op til 'alle hold', som briten ellers mener.

- Russell lægger op til, at reglerne skal laves om. Men det skal de ikke. De andre teams har kæmpet sig ud af problemet i større eller mindre grad, så Mercedes må se indad, understreger Peter Nygaard.

- Jeg er selv ved at blive forvirret, for det er et komplekst problem. Men det skal vi ikke være flove over. Mercedes forstår det heller ikke 100 procent.