Formel 1 vil foretage 'markant' ændring, som kan rykke på styrkeforholdet

Formel 1 vil sikre kørernes helbred ved at ændre reglerne og undgå hoppende biler. Men det er en forkert løsning, mener DR Sportens Formel 1-ekspert.

Enten må Lewis Hamilton og Mercedes gøre bilen mere komfortabel og derved langsommere, eller også må Formel 1-holdet bide tænderne sammen, mener Peter Nygaard. (Foto: James Gasperotti © Represented by ZUMA Press)

Indgrebet svarer til at ændre størrelsen på bolden eller målene midt i en fodboldkamp.

Det er holdningen fra Peter Nygaard, DR Sportens Formel 1-ekspert, når det kommer til et af de varmeste debatemner i motorsporten.

- FIA (Det Internationale Motorsportsforbund, red.) er velkomne til at lave et nyt reglement til næste sæson, men de kan ikke gøre det midtvejs, siger han.

Peter Nygaard hentyder til, at FIA før søndagens grand prix i Canada, hvor Kevin Magnussen starter som nummer fem, har besluttet, at man vil ændre i reglementet for at undgå det såkaldte porpoising, hvor bilen 'smutter' over asfalten som en delfin på vand, og som giver flere af kørerne ondt i ryggen og nakken.

- Af sikkerhedsmæssige årsager er det nødvendigt at gribe ind, således at holdene foretager de nødvendige justeringer for at reducere eller eliminere fænomenet, skriver FIA på sin hjemmeside.

Ændringen kommer i kølvandet på kommentarer fra blandt andre Mercedes-køreren Lewis Hamilton og hans holdkammerat George Russell, der kræver, at sikkerheden er i højsædet for kørerne.

- Jeg kan ikke understrege, hvor vigtigt vores helbred er for os, siger Lewis Hamilton ifølge Reuters.

- Vi skal helt af med porpoising, så vi ikke alle har rygproblemer.

Peter Nygaard er helt med på, at man skal lytte til kørerne og sikre deres helbred. Men FIA's planer om at lave reglerne om er for markant og kan ændre styrkeforholdet i toppen af Formel 1-klassementet, understreger han.

Lewis Hamilton og Mercedes er af Red Bull blevet beskyldt for at klynke i et forsøg på at fremprovokere fordelagtige regelændringer. (Foto: Florent Gooden / Dppi/Dppi © Represented by ZUMA Press)

Mercedes 'bitcher' sig til ændring

Designerne har til denne sæson haft fokus på aerodynamikken i bilens underdel for at gøre det lettere at overhale. Der skubbes mere luft under og igennem bilen i stedet for over.

Bilen suger sig derved groft sagt fast til asfalten for at sikre bedre downforce, men i topfart rammer bilen asfalten, hvilket medfører et øjeblikkeligt tab af downforce og giver et hop i bilen, når processen gentager sig, forklarer DR Sportens Formel 1-ekspert.

Det var en udfordring for alle hold i starten af sæsonen, fortsætter han - nogle har dog siden fået bedre styr på det end andre.

- Det er ingen hemmelighed, at Mercedes er så langt bagefter, fordi deres biler lider meget af porpoising. Kommer der nogle nye regler, vil de blive konkurrencedygtige igen, og det kan ændre styrkeforholdene i Formel 1, siger Peter Nygaard.

Det er Mercedes glade for. Men det er Red Bull ikke. Holdet har de to kørere, som ligger nummer et og to i den samlede VM-stilling.

Sidstnævntes team manager, Chris Horner, har da også været ude i skarpe vendinger mod Mercedes. Han har anklaget Hamilton for at 'bitche', hver gang briten havde muligheden for at fremtvinge en ændring.

- Det virker uretfærdigt på dette tidspunkt af året, hvor der kun er et hold, der har misset målet, siger teamchef Christian Horner til Reuters med en klar henvisning til Mercedes.

Red Bulls verdensmester Max Verstappen er ligesom sin chef også ganske kritisk.

- Porpoising er ikke rart, men nogle hold er i stand til at slippe for det. Vi skal ikke overdramatisere, hvad der sker, siger han til Reuters.

Peter Nygaard er på samme side som Chris Horner (tv.) og verdensmesteren Max Verstappen (th.) i debatten om porpoising. (Foto: Chris Graythen © 2022 Getty Images)

Bid i det sure æble, Lewis

Regelændringerne træder ikke i kraft denne weekend. FIA vil indsamle data fra bilerne under det canadiske grand prix og herefter komme med et endeligt direktiv, fortæller, Peter Nygaard.

Løsningen er ganske simpel, mener han. Bilerne kan af FIA blive tvunget til at hæve bilerne, så den ikke kan suge sig så tæt på asfalten som nu. Det vil dog forringe den såkaldte downforce og gøre køretøjerne langsommere.

Peter Nygaard mener dog ikke, at de andre hold skal 'straffes for at have regnet den ud', når det kommer til porpoising.

Han er på 'team Horner og Verstapper' og sender bolden over på Mercedes' banehalvdel.

- Det er ikke et uløseligt problem, så Mercedes må bide i det sure æble. Enten løfter de bilerne, gør bilerne mere komfortable, men langsommere. Eller også må Lewis Hamilton og George Russell bide tænderne sammen, påpeger han.

Det canadiske grand prix begynder søndag aften, og du kan følge med fra klokken 20 på TV3+.