Formel 1 vil skåne klimaet, men har rekordmange løb i 2023: ’Det er helt til hest’

Fra næste sæson skal Formel 1-cirkusset køre 24 løb, og det er ikke gode nyheder for klimaet.

Formel 1-kalenderen byder næste år på 24 løb, og det betyder flere rejser og mere Co2-udledning. (Foto: Miguel Medina © Ritzau Scanpix)

Tirsdag blev Formel 1-kalenderen offentliggjort for næste sæson, og den byder på ikke mindre end 24 løb fordelt på stort set hele kloden. To mere end i år.

F1-chefen Stefano Domenicali glædede sig over at kunne besøge en ny bane i Las Vegas, samtidig med at man atter skulle køre løb på de klassiske baner i Europa, Australien, Østasien og Mellemøsten.

Men DR's Formel-1 ekspert Peter Nygaard er skuffet. Ikke på sine egne vegne, men på klimaets.

For den helt store klimasynder hos den ofte udskældte sportsgren er logistikken. Det er nemlig ikke småting, der skal flyttes fra løb til løb.

- De havde lovet, de ville gøre noget, men der er jo overhovedet ikke taget skridt i den retning, måske snarere tværtimod. I år var vi tre gange i Nordamerika men næste gang er det jo fire gange, fordi vi skal til Las Vegas, siger Peter Nygaard.

- Jeg er overrasket, ja, og dybt dybt skuffet.

Årsagen til den skuffelse skal findes i, at Formel 1-ledelsen havde stillet i udsigt, at der ville blive tænkt mere grønt, når den nye sæson skulle planlægges. Med andre ord; man ville prøve at lægge løbene i grupper efter beliggenheden, så man kunne minimere Co2-udledningerne fra flyrejser.

- Det er helt til hest, at vi skal til Miami i maj, tilbage til Europa, og så til Montreal og tilbage til Europa.

Også den tidligere Formel-1 verdensmester Sebastian Vettel har tidligere kritiseret sin sports klimaaftryk og kaldt det en medvirkende årsag til, at han indstiller karrieren.

- Det er klart, at det at rejse verden rundt for at køre racerbiler og brænde ressourcer af er noget, jeg ikke kan se bort fra, lyder det fra den tidligere firedobelte verdensmester.

Sebastian Vettel, firedobbelt verdensmester, har kritiseret sportens klimaaftryk. (Foto: Miguel Medina © Ritzau Scanpix)

Endnu flere stop på verdensturnéen

Peter Nygaard kritiserer, at F1-cirkusset rejser frem og tilbage mellem Europa og USA flere gange i løbet af sæsonen, og at der ikke bliver tænkt i at stoppe i eksempelvis Singapore, når man skal til Australien.

- Det kan da sagtens være, at de arbejder videre, men tiden går og klokken slår. De skal i gang med at være effektive. De kunne have lagt en logisk kalender, hvor man opdeler det i regioner. Det er der i hvert fald ikke tegn på, siger han.

Tværtimod har F1-organisationen tilføjet endnu et løb, så der nu er et ekstra stop på den benzinslugende verdensturné. Det ligger i Las Vegas, og en uge senere skal alle stå klar i Abu Dhabi, 13.000 kilometer væk.

Det er der kun en årsag til, og det er pengene. Flere løb giver flere penge på bundlinjen hos F1-organisationen, men det har en effekt på sportens klimaregnskab. F1 har ellers et erklæret mål om at være klimaneutrale i 2030.

Men nu skal holdenes personale, biler, busser, værktøj og reservedele flyttes endnu en gang. Og det er altså ikke småting, der flyttes flere gange om måneden.

For Formel 1 har ifølge Peter Nygaard et klimaproblem, men organisationen vil gerne gøre noget ved sit image.

- Man kører på biobrændsel, og der skal snart være mere elektrisk kraft i motorerne, så man er bevidst om det.

- Sidste år lovede man så at gøre noget ved kalenderen. Det har man så ikke gjort. Der har man virkelig tisset ved side af potten, siger DR Sportens Formel 1-ekspert Peter Nygaard.

Ifølge ham er Formel 1 ellers en sport i medvind for tiden - med rekordmange løb, massiv tilskuerinteresse og en stor eksponering på Netflix. Men de skal passe på ikke at formøble den medvind ved at ignorere klimaet.

- Sporten kan godt se, at de er nødt til at gøre noget ved problemet. Det har åbenbart ikke kunnet lade sig gøre.

- Det skal blive bedre, ellers har den her sport ikke nogen fremtid, siger Peter Nygaard.