Hestekræfter er der nok af, men hjernekraft kan blive en mangelvare i Formel 1

I Formel 1-feltet er der opstået bekymring om budgetloftets negative effekter.

Denne weekend er der Formel 1, ferie og fest i Melbournes Albert Park. (Foto: © Giuseppe Cacace, Ritzau Scanpix)

Der er altid en stemning af havefest over Australiens grandprix.

Albert Park, der ligger blot ti minutters sporvogns-tur fra Melbourne Downtown, omdannes en weekend om året til Formel 1-bane.

Der er solgt tæt på 500.000 billetter til de fire dage, og mange kommer mere for den australske øl Fosters end for Formel 1. De har en forrygende weekend med fest, aussie-style BBQ og en lille smule racerløb.

Paddocken, med græsplæner, havemøbler, VIP-gæster og champagneglas, kan også minde om en havefest. Men bag kulisserne i verdens dyreste sport handler det selvfølgelig om penge, og i denne weekend er Formel 1´s budgetloft igen kommet i fokus. Der er mange i paddocken, der mener, der skal være højere til loftet.

Der er masser af sommerstemning på Albert Park. (Foto: © JAIMI JOY, Ritzau Scanpix)

Som udgangspunkt skal hver af de ti teams holde sig under loftet, der i år er på 135 millioner dollar, cirka en milliard kroner.

Budgetloftet blev indført for at gøre feltet mere jævnbyrdigt. Tidligere brugte de største teams op mod tre milliarder kroner om året, mens feltets mindste hold såsom Kevin Magnussens Haas, havde betydeligt under en milliard.

Takket være en ny titelsponsor, amerikanske MoneyGram, er Haas nu på niveau med konkurrenterne.

- I år rammer vi budgetloftet - og det tror jeg, alle ti teams gør, udtalte teamchef Guenther Steiner, da aftalen med MoneyGram blev offentliggjort.

- Budgetloftet er en fordel for Haas F1 Team, siger Kevin Magnussen til DR Sporten.

- Det er nemmere for et team som vores at kæmpe sig op mod grænsen end at være tvunget til at skære ned, som de store teams har været nødt til.

Kevin Magnussens Haas-mandskab har fået ny sponsor i år, og det giver lidt ekstra på kistebunden. (Foto: © Hoch Zwei, HOCH ZWEI/picture-alliance/dpa/AP Images)

Loftet kan skabe 'brain drain'

Men i paddocken i Albert Park overvejes det nu, om reglerne for budgetloftet skal ændres.

Der er dem, der mener, at den høje inflation og den længste VM-kalender nogensinde med 23 løb medføre en forhøjelse af loftet. Men der er også et mere grundlæggende problem.

Det driver gode ingeniører væk fra sporten.

Budgetloftet er gennemhullet af en lang række særbestemmelser. De tungeste poster i lønregnskabet skal for eksempel ikke medregnes. Max Verstappen og Lewis Hamilton tjener angiveligt 200-270 millioner kroner om året, men kørerlønninger regnes ikke med i budgetloftet. Det samme gælder lønningerne til teamets tre bedst betalte medarbejdere udover kørerne. Det handler typisk om teamchefen, den tekniske chef og en ingeniør.

Men lønnen for de bedste ingeniører, der ikke er en del af teamets top-3, medregnes i budgetloftet. Det betyder, at lønningerne holdes nede, og at ingeniørerne kan få en højere løn i for eksempel flybranchen eller i andre motorsportsklasser.

Og blandt Formel 1-holdene er der derfor en reel frygt for, at budgetloftet medfører en såkaldt ”brain-drain”, et tab af kloge hoveder og viden, hvor mange af de bedste hjerner forlader Formel 1.

Formel 1-hold har flere mekanikere og ingeniører end en mellemstor vindmøllefabrikant, og det er ikke gratis at holde dem glade. (Foto: © LUCA BRUNO, Ritzau Scanpix)

Ingen vindtunnel? Bare ærgerligt.

Der er også et andet, og for Haas og andre små hold, alvorligt, problem med budgetloftet:

De handler om anlægsudgifter. Da budgetloftet blev indført, var der stor forskel på de ti teams infrastruktur. Topholdene havde tekniske resurser som vindtunneller, simulatorer, computere og software, der var langt større og bedre end konkurrenterne.

Det har de stadig, og derfor er de mindre teams begyndt at indse, at de aldrig kan komme til at udfordre Red Bull, Ferrari og Mercedes: Hvis de investerer i for eksempel en ny vindtunnel, vil pengene på grund af budgetloftet primært skulle hentes fra driftsomkostningerne, og det vil i sidste ende sige udviklingen af bilen.

Og omvendt: Hvis de bruger hovedparten af budgettet på at forbedre bilen, får de aldrig råd til den vindtunnel, der på lang sigt ville kunne sætte dem i stand til at lukke hullet op til topholdene.

Den stigende interesse for Formel 1 overalt i verden betyder, at der i disse år er mange penge i sporten. Derfor diskuteres det, om reglerne for budgetloftet bør udvides med nye bestemmelser om anlægsudgifter, der tilgodeser de mindre teams.

Der er ingen begrænsninger for, hvor meget de ti teams må spendere på hospitality og VIP-gæster. Men weekendens havefest i Albert Park-paddocken afvikles ikke desto mindre i skyggen af budgetloftet.