Kevin Magnussen kører med karrieren på højkant: ’Jeg er klar til at blive kastet ud på dybt vand og bare gå amok’

Den danske racerstjerne fortæller om coronapausen, sæsonoptakten og et muligt Formel 1-exit.

DR Sporten har mødt Kevin Magnussen til en snak om hans oplevelser under coronakrisen og hans forventninger til en anderledes og skæbnesvanger sæson for danskeren. Fra niecens legehus, gokart-træning og Youtube til et kommende kontraktudløb og det fysiske pres i en sammenpresset løbskalender. (Foto: Lisi Niesner © Scanpix)

Kevin Magnussen var klar til at træde speederne i bund og køre om kap i verdens største motorsport. Men hestekræfterne blev aldrig sluppet løs. Lige inden sæsonen skulle til at begynde med det australske grandprix, blev der trukket i nødbremsen.

Det var i marts, og coronavirus bredte sig over hele verden. Siden har Kevin Magnussen og resten af Formel 1-feltet ventet i uvished: Ville sæsonen overhovedet komme i gang igen?

Det gør den nu. Næsten fire måneder forsinket begynder Formel 1-sæsonen i dag i Østrig.

Meget er forandret siden starten oprindeligt skulle være gået. DR Sporten har mødt Kevin Magnussen til en snak om hans oplevelser under coronakrisen og hans forventninger til en anderledes og skæbnesvanger sæson for danskeren.

Fra niecens legehus, gokart-træning og Youtube til et kommende kontraktudløb og det fysiske pres i en sammenpresset løbskalender. I syv nedslag fortæller Kevin Magnussen her om sit særprægede 2020:

1

Coronapausen

Kevin Magnussen har blandt andet brugt coronapausen på sommerhustur med sin kone. (Foto: Henning Bagger © Scanpix)

- Det har været vildt mærkeligt lige pludselig at have sådan en lang pause og ikke vide, hvornår man skulle i gang igen. Det har jeg ikke prøvet, siden jeg var 13 år. Til at starte med var der jo ikke så meget at lave, så vi tog i min kones families sommerhus. Der tog vi hen og isolerede os.

- Vi gik en masse ture med hunden, og jeg gik i gang med at bygge et legehus til min niece. At bruge to uger på målrettet at bygge et legehus var både dejligt og hyggeligt, og noget jeg aldrig havde troet, jeg ville få tid til i min aktive karriere.

- Derudover har jeg set en masse Youtube-videoer af gamle ræs for at studere dem, gå i dybden og forberede mig mentalt. Det har været bittesmå detaljer og tricks, jeg har kigget efter. Hvor der bliver lavet overhalinger, hvor de andre sparer dæk, osv. Det er jo ikke livsnødvendigt at gøre, men når man er i sådan en situation, hvor der ikke er så meget andet at lave, er det sådan nogle ting, man begynder at sidde og kigge på. Også fordi jeg har savnet Formel 1, så jeg har ikke kunnet lade være med at sidde og nørde det.

2

Formel 1 afløst af gokart i Roskilde

Mens han ikke har kunnet køre i sin Formel 1-bil, har Kevin Magnussen i stedet kørt gokart. (Foto: lluis Gene © Scanpix)

- Jeg har ikke kørt i Formel 1-bilen, siden sæson blev udskudt. Så når vi kommer til Østrig i weekenden, bliver det bare direkte ned i bilen og ud og fyre den af fra starten. Det er de udfordringer, jeg godt kan lide. Jeg er klar til at blive kastet ud på dybt vand og bare gå amok. Det glæder jeg mig til. Til at se hvad jeg kan.

- Under coronakrisen er der kommet en helt ny bølge af esport blandt racerkører, som deltager i de her virtuelle racerløb. Men det har ikke rigtig sagt mig noget. Jeg tror bare, at det keder mig lidt. Der er ikke den der spænding. Min far kører rigtig meget simulator. Han sidder derhjemme og brager omgange derudaf. Jeg har jeg været hjemme og køre med, og vi har haft det rigtig hyggeligt på den måde med at køre mod hinanden.

- Jeg har ikke kørt så meget simulator, men til gengæld har jeg kørt en hel del gokart på banen i Roskilde. Det er ikke sådan en gokart, man kan leje til polterabender. Jeg har kørt i rigtige gokarts. Dem, som jeg kørte, da jeg var teenager. Det er sjovere end at køre simulator. Og så er det god fysisk træning. Det handler også om, at jeg har savnet at sidde i noget, der kører hurtigt, og derfor har jeg ikke kunnet lade være med at køre gokart. Jeg fungerer bedst, hvis jeg kommer ud og køre.

- Jeg ved, at selv når jeg har været i kampform i Formel 1 i midten af sæsonen, så kan jeg hoppe over i en gokart og køre fem omgange og være helt død. Det er noget helt andet. Selvom du er i virkelig god Formel 1-form, vil du stadig være sindssygt presset i en gokart. Og nu er jeg kommet i rigtig god gokart-form. Så det bliver spændende at se, om det overhovedet har givet noget i forhold til at køre formel 1.

3

Det fysiske pres i en sammenpresset kalender

Særligt nakkemusklerne forventer Kevin Magnussen kommer under fysisk pres i den nye komprimerede løbskalender. (Foto: Matthew Childs © Scanpix)

Formel 1-sæsonen skulle oprindeligt have bestået af 22 grandprixer. Men på grund af coronakrisen er kun otte europæiske grandprixer lige nu sikre i løbskalenderen. Hvor lang sæsonen bliver er uvist. Men helt sikkert er det, at den bliver tætpakket.

På grund af sæsonforsinkelsen skal grandprixerne køres med sjældent kort mellemrum. Sæsonen starter med tre løbsweekender i træk, en enkelt weekends pause og så tre løbsweekender i træk igen.

- Det bliver sindssygt hårdt og hektisk, men på en eller anden måde er det også det, jeg har brug for lige nu, hvor der har været så lang en pause. Man har brug for at komme ud og brage løs på banen. Så at der er så travlt i starten, ser jeg kun som en god ting.

Som Formel 1-kører er han vant til smerte. Når han kører ræs, presser voldsomme g-kræfter ham ned i sædet med så stor styrke, at det mørbanker hans krop. Men særligt for nakkemusklerne bliver det utroligt hårdt med det nye tætpakkede program.

- Det er sådan en ting, du ikke kan træne. Til sæsonen i år forsøgte jeg – mere end jeg nogensinde har gjort før – at styrke min nakke i træningscentrene. Jeg kom rigtig langt og blev meget stærkere, og jeg tænkte, at jeg ville komme i bilen uden at have problemer med nakken. Men sådan var det ikke. Lige præcis det, du bruger i bilen, kan du åbenbart ikke rigtig træne. Jeg var stadig mega ødelagt i nakken, da jeg kørte tests i starten af året.

4

Rust på Formel 1-følingen

Kevin Magnussen har én gang tidligere i sin Formel 1-karriere haft en lang pause fra at køre ræs. Det var i 2015, da han blev gjort til reservekører hos McLaren. (Foto: Anton Vaganov © Scanpix)

- Jeg har jo ikke haft Formel 1-bilen med op i sommerhuset, så på den måde har mine forberedelser været sat fuldstændig i stå. Ud over den fysiske del kan man også risikere lidt at miste sit touch og blive rusten på den tekniske del.

- I 2015 blev jeg gjort til reservekører og sad stort set ikke i en racerbil i et helt år. Der var jeg nervøs for, om jeg havde mistet lidt, og om jeg kunne genfinde følingen med bilen. Men jeg blev overrasket over, hvor normalt det var, da jeg kom tilbage i bilen. Efter to omgange følte jeg, at jeg var, hvor jeg skulle være. Så jeg er ikke så nervøs for det, nu hvor jeg har prøvet det før. Men selvfølgelig bliver det ikke optimalt at starte sæsonen ’kold’.

5

Forventninger til sæsonen – eller manglen på samme

Kevin Magnussen tøver med at spå om hans og Haas' styrkeforhold i forhold til resten af Formel 1-feltet, før han har taget hul på sæsonen. (Foto: ALBERT GEA © Scanpix)

- Det der med forventninger er jo noget sjovt noget i Formel 1, for du kan ikke vide det. Jeg tænker, at i alle andre sportsgrene kan du have en fornemmelse af, hvor du er i din forberedelse. Hvis du er 100 meter-løber, har du vel en ide om, om du er godt kørende, eller om du ikke er. I Formel 1 kan man bare ikke vide det, fordi en stor del af det, der afgør din performance, er, hvor god bilen er.

- Det kan jeg ikke vurdere endnu, fordi vi ikke har været ud at køre mod alle de andre. Og derfor kan jeg ikke rigtig sætte nogle forventninger til sæsonen. Jeg er bare nødt til at gå ind til sæsonen og løbene med et åbent sind.

6

Forhåbentlig fra håbløs til stabil

Sidste år havde Kevin Magnussen og Haas problemer med bilen. I år håber Magnussen, at bilen er mere stabil. (Foto: POOL New © Scanpix)

- Sidste sæson startede med gode testkørsler, men så begyndte sæsonen at skrante derefter, hvor vi fik nogle kæmpe udsving. Det var det, der kendetegnede sidste sæson. At bilen kunne både være helt fænomenal og så også helt håbløs.

- Det håber jeg, at vi har fået styr på til i år. Jeg ville have det fint med, hvis bilen ikke har lige så stor peak performance, når den er bedst, hvis de håbløse udfald så også bliver færre. Så vi bliver mere stabile.

- For at få et godt resultat i Formel 1, skal du være stabil hen over hele sæsonen. Men om vores bil i år er stabil på alle baner, i alle vejrforhold og på alle dæktyper, det må vi se.

7

Måske farvel til Formel 1

Denne sæson er sidste år på kontrakten med Haas for Magnussen. Hvilket hold han skal køre for i 2021 - eller om han overhovedet har et hold til den tid - er endnu ikke sikkert. (Foto: Jerome Miron © Scanpix)

Siden 2016 har Kevin Magnussen været fast mand i Formel 1. Men et truende exit lurer ude i horisonten. Når Kevin Magnussen i weekenden stiller til start til den nye Formel 1-sæson, tager han nemlig hul på det sidste år af sin kontrakt med Haas.

Lige nu ved han ikke, hvilket hold han skal køre for i 2021 – eller om han overhovedet har et hold. Så det er med karrieren på højkant, når Kevin Magnussen sætter sig bag rattet i denne sæson – kører han ikke godt nok, kan det blive hans sidste tur i Formel 1-manegen.

- Jeg er ikke så presset over det. Jeg finder mig rigtig godt tilpas i teamet, og jeg føler, at jeg har opbakning fra teamet, og at de er tilfredse. Vi har været gennem en rejse med det her team i fire år nu, som har været superinteressant. Det har jo været en succes. Sidste år var ikke, men overordnet set.

- Det er ikke sådan, at jeg går og panikker. Jeg var superpresset i 2015, da jeg blev gjort til reservekører for McLaren. Men nu er jeg efterhånden en erfaren Formel 1-kører. Jeg er blevet en voksen mand og blevet mere sikker på mig selv. Jeg har fået bedre styr på følelserne og det mentale.

- Den erfaring, jeg har fået, gør, at jeg kan tage et løb ad gangen. I stedet for at begynde at stresse for meget over fremtiden og tænke i de der baner. Jeg kører bedst, når jeg bare kan have det sjovt, og gøre det som jeg elsker.

Facebook
Twitter