Løbsdirektøren blev fyret efter stort pres: Formel 1-teamchef kalder det ’passiv aggressiv mobning’

Mundhuggerierne fra sidste års dramatiske Formel 1-afgørelsen fortsætter kort før den nye sæson, som begynder om 12 dage.

Efter 22 grandprixer blev verdensmesterskabet afgjort på sidste omgang, hvor Lewis Hamilton (t.h.) blev overhalet. (Foto: KAMRAN JEBREILI © Ritzau Scanpix)

Alle store dramaer skal have en skurk.

Selve dramaet var ikke til at tage fejl af, da hollandske Max Verstappen i december vandt Formel 1-verdensmesterskabet efter at overhale sin evige rival, Lewis Hamilton, på sæsonens sidste omgang.

Skurken blev Michael Masi, der indtil februar var løbsdirektør i Formel 1.

Hans beslutning om ikke at slutte sæsonen bag en safety car afgjorde verdensmesterskabet. Siden har han fået en fyreseddel, men med i posten har der også været trusler og et stort pres.

Truslerne er sendt fra fans, men presset var stort fra de fleste. Formel 1-teamet Mercedes, der med Hamilton i sædet tabte den direkte duel efter Masis beslutning, var medvirkende til fyresedlen.

Det siger Christian Horner, der er chef for Max Verstappen og Red Bull Racing, til BBC.

- Var det i orden at fyre ham på baggrund af et pres fra et rivaliserende hold? Ikke for mig.

- Det er det samme som mobning. Passivt aggressiv mobning, siger Christian Horner til BBC.

Mercedes har ikke svaret tilbage på anklagerne om, at Michael Masi blev fyret efter et stort pres fra dem. Ikke desto mindre er den australske løbsdirektør ikke længere ved roret, når den nye Formel 1-sæson begynder den 20. marts.

Og før da bliver der heller ikke lagt låg på mundhuggerierne, mener Peter Nygaard fra internetmediet Formel 1 Bag Kulisserne.

- Alle hold, kørere og teamchefer vil manifestere og profilere sig indtil sæsonstart. Man skulle tro, at der var kommet låg på, for Masi er ude, men det er, som man kunne forvente. Nogle er tilfredse, nogle er utilfredse, siger Peter Nygaard.

Red Bull-teamchef Christian Horner fejrer sejren med Max Verstappen. (Foto: Ahmed Jadallah © Ritzau Scanpix)

En lynhurtig beslutning

Det var sæsonens grandprix nummer 22, de to fartdjævle Verstappen og Hamilton lå side om side i det samlede regnskab, og flere gange under løbet i Abu Dhabi var forsøg på overhalinger så satsede, at deres racere ramte hinanden.

En hel sæsons drama kulminerede i ørkenstaten, da et uheld med fem omgange tilbage samlede hele feltet bag en safety car, og Max Verstappen, der var skiftet til nye og hurtigere dæk, overhalede Hamilton.

Den daværende løbsdirektør skulle tage en lynhurtig beslutning.

Skulle Verstappen blive i sin daværende position længere tilbage i feltet, eller skulle han have lov til at køre forbi en stribe racere for at få sin oprindelig plads som nummer to til den afgørende omgang?

Det vil for altid være et spørgsmål, man kan stille, mener Peter Nygaard fra internetmediet Formel 1 Bag Kulisserne.

- Masi var i en umulig position. Da han gjorde, som han gjorde, blev Mercedes pissesure, og Red Bull syntes, at han var verdens bedste løbsleder. Hvis han havde besluttet at lade løbet fortsætte og slutte bag en safety car, havde det været lige omvendt.

- Han var malet op i et hjørne, hvor han uanset hvad ville få halvdelen af verdens Formel 1-fans på nakken, siger Peter Nygaard.

I dagene, timerne, ja sågar minutterne efter afgørelsen i Abu Dhabi var der pres på Michael Masi.

Der blev sået tvivl om fremtiden for den syvfoldige verdensmester Lewis Hamilton, der netop havde tabt og ikke ville forsikre at stille op til den nye sæson, før der var afklaring omkring den kritiserede løbsdirektør.

Samtidig var Mohammed Ben Sulayem tiltrådt som ny præsident i Det Internationale Motorsportsforbund, FIA.

- En ny kost fejer bedst, så han skulle manifestere sig i sit nye embede. Med den mest kontroversielle sag på sit skrivebord var han nødt til at vise sig som en stærk leder, og det var medvirkende til, at Masi blev fyret, vurderer Peter Nygaard.

Lewis Hamilton og resten af Formel 1-feltet er ved at færdiggøre de sidste forberedelser til sæsonstart den 20. marts. (Foto: ALBERT GEA © Ritzau Scanpix)

Ny sæson, samme drama

Den 20. marts bliver der fyret op for en ny sæson, når Bahrain lægger asfalt til det første grandprix i årets Formel 1-kalender.

Michael Masi er ikke længere en del af verdens største motorløb, men det er til gengæld både Red Bull og Mercedes.

Max Verstappen og Lewis Hamilton er klar til at fortsætte den vilde rivalisering.

- Fronterne er trukket skarpt op, som de skal være til en ny sæson.

- Der var ikke nogen kærlighed mellem dem i hele sidste sæson, og det ser ikke ud til at ændre sig, siger Peter Nygaard.

Michael Masi besidder nu en anden post i Det Internationale Motorsportsforbund, mens en ny konstellation med tyske Niels Wittich og portugisiske Eduardo Freitas skal styre strabadserne som løbsdirektører.