Magnussen rimer ikke på Silverstone: Kun jordskælv og meteor kan sende point til danskeren

Formel 1-feltet har i denne weekend dækkontakt med Silverstone-banen i England.

Kevin Magnussen tester asfalten på Silverstonebanen i England. På søndag skal han forsøge at følge op på forrige weekends pointgivende tiendeplads. (Foto: Bryn Lennon © Scanpix)

Pilen peger opad for Kevin Magnussen og Haas efter sæsonens første tre formel 1-grandprix’er.

Et ikke gennemført løb i åbningsweekenden, blev vekslet til en 12.-plads weekenden efter, og i det seneste grandprix i Ungarn sluttede danskeren så på en fornem niendeplads, som dog senere blev degraderet til en tiendeplads på grund af ulovlig kommunikationen mellem Magnussen og kollegaerne i pitten. Alligevel kunne Magnussen notere sæsonens første point.

I denne weekend står den så på dækkontakt med Silverstone-banen i England. Men der er bare noget med Silverstone og det amerikanske Haas-team, som ikke passer sammen. Og det noget er banens design. Et design, der gør, at forrige weekends point på Hungaroring-banen i Ungarn synes langt væk.

Ifølge BT’s formel 1-ekspert, Peter Nygaard, så passede banen i Ungarn nemlig meget bedre til danskerens Haas-racer end weekendens Silverstone-bane.

- Hungaroring er løbskalenderens langsomste bane. Der, hvor der er kortest langsider og flest snørklede sving. Silverstone er nærmest det diametralt modsatte. Det er en bane med lange langsider og masser af hurtige sving. Og på grund af det handicap Haas-racerne har med manglende hestekræfter i deres motor, så bliver de udstillet på en hurtig bane som Silverstone, hvor man ikke i samme grad kan kompensere for manglende hurtighed, som på en bane som Hungaroring, lyder det fra Peter Nygaard.

Hverken Kevin Magnussen eller teamkollega Romain Grosjean har mindeværdige oplevelser fra det seneste møde med asfalten på Silverstone.

Sidste sæson sluttede begge Haas-kørere kvalifikationen i den tunge ende af feltet, og da selve løbet var slut, var det uden ternede flag til hverken Magnussen eller Grosjean, som begge måtte se løbets afslutning fra garagen.

Spørger man Peter Nygaard, så skal der også ske drastiske ting, hvis Magnussen og Haas-teamet skal følge op på forrige weekends pointgivende tiendeplads.

- Jamen så skal vi have regnvejr, jordskælv og en meteor, der rammer midt på banen, lyder det fra Nygaard med et smil i stemmen.

- Det skal gå helt vildt for sig, hvis Haas skal i nærheden af point, og det vil være imod alt logik.

Skal slutte foran teamkollega

Men betyder den håbløse konstellation af manglende Haas-power og den lynhurtige Silverstone-bane så, at den 27-årige danske formel 1-stjerne ser det britiske grandprix som en kærkommen mulighed for at finpudse formen til bedre bane-til-bil konstellationer senere på sæsonen?

- Sådan et mindset går Kevin aldrig ind til en grandprix-weekend med, maner Peter Nygaard Kevin Magnussens fans til besindelse.

- Kevin er altid overbevist om, at det kommer til at gå godt, og han kæmper også altid, præcis som man så i Ungarn, til den sidste blodsdråbe, lyder det fra Nygaard.

Men hvad er succeskriterierne så, når nu pointene er afhængige af både meteornedslag og jordskælv i det britiske, og sidstnævnte senest fandt sted i 2018, og dengang med beskedne 4,2 på richterskalaen?

- Succeskriteriet for Kevin er, at han slår Grosjean igen. Både i kvalifikationen og i selve løbet. Selvom Haas-racerne gerne skulle slå Alfa Romeo-racerne, som kører med den samme motor, så er Grosjean lige nu reelt den eneste kører, Kevin kan sammenligne sig med, slutter Peter Nygaard.

Og ved fredagens træning tyder det på, at Kevin Magnussen stadig har overhånden i forhold til Grosjean. Danskeren sluttede som nummer 14 i den første træning, én plads bedre end den franske teamkollega.

Kvalifikationen til det britiske grandprix køres lørdag, mens selve grandprix’et køres søndag klokken 15.10, og kan høres i LIGA på P3.

Facebook
Twitter