Magnussen skal glemme betonmurene i grand prixet, som er 'hårdere end alle andre'

Monacos grand prix udgør en særlig mental udfordring.

Der venter Kevin Magnussen en særlig mental udfordring, når weekendens grand prix køres i Monaco (Foto: Alessio De Marco).

Da DR Sporten møder Kevin Magnussen på havnefronten i Monte Carlo, bobler han nærmest af begejstring. Weekendens grandprix i Monaco er at af årets absolutte højdepunkter for den 29-årige Haas-Ferrari kører.

- Jeg glæder mig som et lille barn.

- Det er helt specielt at køre Formel 1 i de her små gader, siger han.

Men det er også farligt. I modsætning til de permanente baner, der er bygget med store afkørselsarealer i svingene, er der ingen sikkerhedsmargin i Monte Carlo. Autoværn og mure står klods op ad banen.

Det er et koncept, old-school racerkøreren Kevin Magnussen elsker.

- Det gør det hele meget mere spændende. Hvis man laver en fejl, er der omgående kontant afregning. Det er en høj-risiko-bane, siger han til DR Sporten.

Under fredagens træning satte Kevin Magnussen den 11. hurtigste tid i Monacos smalle gader. (Foto: Sebastien Bozon © Ritzau Scanpix)

Gaderne omkring havnebassinet i Monte Carlo blev første gang brugt til motorløb i 1929.

Ruten er stort set ikke ændret siden, og moderne Formel 1-biler gennemfører løbet med en gennemsnitshastighed på cirka 160 kilometer i timen – ret præcist dobbelt så hurtigt som 1929-vinderen William Grover-Williams.

- Rent fysisk er Monacos grandprix ikke et hårdt løb, for der er ingen højfartssving med store g-påvirkninger. Men mentalt er det hårdere end alle andre – banen er kort, den er smal, og der er ikke rigtigt nogen langsider. Det kræver enorm koncentration, og efter løbet er man mentalt drænet i et par dage, siger Mercedes-køreren Lewis Hamilton.

Det er første gang, den nye generation af Formel 1-biler, der rent aerodynamisk er designet med henblik på at gøre det nemmere at overhale, skal køre i Monte Carlo.

I 2019 blev Kevin Magnussen nummer 14 i Monacos grandprix. (Foto: GONZALO FUENTES © Ritzau Scanpix)

- Men aerodynamik betyder ikke ret meget her i Monte Carlo. Banen er kendt for, at det er umuligt at overhale, og det bliver ikke nemmere med de nye biler. Men for mig er det helt OK at ofre overhalingerne for muligheden for at køre på den her fantastiske bane, siger Magnussen.

Danskeren leverede i 2019 en af sine allerbedste Formel 1-omgange, da han kvalificerede sig på en sensationel sjetteplads til Monacos grandprix.

Han satser på noget lignende i år, og har opskriften klar.

- Inden svingene skal man helt op til muren – så tæt, at man nogle gange lige snitter den. Man skal faktisk køre som om, muren ikke er der. Man skal tage de samme chancer, som hvis man kørte på Paul Ricard (den franske grandprix-bane, der er kendt for at have enorme afkørselsarealer, red.) For at komme dertil, skal man arbejde med sig selv mentalt.

- De gange, jeg har kørt rigtig hurtigt her i Monaco, har jeg rent mentalt sat mig selv i en situation, hvor hjernen ikke bruger energi på at tænke på betonmurene. Mentalt skal man derhen, hvor man tænker: ’Hvis jeg rammer muren - så er det sådan, det er’.

- Det er lidt vanvittigt, men det må ikke være sådan, at maven lige strammer op, når man drejer ind i svinget. Man er kun rigtig hurtig her i Monaco, når man er afslappet. Og det er man kun, når man totalt ignorerer murene, siger Magnussen.

Han tilføjer så tankefuldt:

- Men de er der. Og de slår hårdt.