Magnussens Formel 1-fremtid spidser til: En kamp mod penge, nyt blod og et legendarisk navn

Kevin Magnussen kan være på vej mod Formel 1-exit næste år. Her er tre af hans største konkurrenter til pladsen i Formel 1.

Kevin Magnussen har kørt for Haas i fire sæsoner. Hvilket hold, danskeren skal køre for i næste sæson, er endnu uvist. (Foto: pool © Scanpix)

Mens Formel 1-sæsonen lige nu buldrer derudaf, er holdene allerede i gang med at planlægge, hvordan de næste år kan få mere fart i bilerne. Blandt andet ved at hente nye kørere.

Der har været heftigt gang i den store kører-kabale i Formel 1, og næsten alle sæder til næste sæson er nu besat. Men enkelte køreres fremtid er endnu ikke afgjort. Én af dem er Kevin Magnussen.

Formel 1-danskerens kontrakt med Haas udløber efter denne sæson. Hvilket hold, han skal køre for i 2021, er uvist. Og spørgsmålet presser sig på: Får han overhovedet en ny kontrakt, eller er på vej ud af Formel 1?

Det har DR Sporten spurgt BT’s motorsportsjournalist Peter Nygaard om.

Han mener, at der stadig er gode chancer for, at Kevin Magnussen fortsat har en fremtid i Formel 1. Men det afhænger af, om hans hold Haas efter et par år med svigtende resultater vil skifte én eller begge deres kørere til næste år.

Holdkammeraten Romain Grosjean står nemlig for skud, før Kevin Magnussen, vurderer Peter Nygaard.

- Hvis Haas skal skifte én kører, er der ingen tvivl om, hvem det bliver. Så bliver det Grosjean, der mister sit sæde. Men hvis der skal skiftes to, bliver det også Kevins uheld, siger Peter Nygaard.

Men hvem er det, der lige nu ånder Kevin Magnussen i nakken og truer med at komme udefra og skubbe danskeren ud af Haas-holdet og Formel 1?

Her er Peter Nygaards tre farligste bud:

1. Pérez har pengene

Mexicanske Sergio Pérez har siden 2011 kørt Formel 1. Men han har i denne måned meddelt, at han forlader sit hold Racing Point, når sæsonen er slut, og at han derfor er på udkig efter et nyt Formel 1-team at køre ræs for.

Og det kan potentielt bringe Magnussens Haas-plads i fare. Ikke på grund af køreegenskaber. På grund af penge.

- Som racerkører er Pérez meget på samme niveau som Kevin. Men han har et utroligt stærkt bagland og setup bag som, som er dygtige til at sælge ham. Og han har haft feltet tredjebedste bil i år hos Racing Point, hvor han har kunne vise sig frem, hvor Kevin kører i det, jeg i bedste fald vil kalde for den tredje dårligste bil.

- Men Pérez stærkeste kort er pengene. Han har en masse store mexicanske sponsorer i ryggen. De sponsorpenge Kevin har med sig, er en dråbe i havet i forhold det, som Perez har. Han har omkring 100 millioner om året.

Mexicanske Sergio Perez kører i denne sæson for BWT Racing Point. (Foto: Jennifer Lorenzini / Pool © Scanpix)

- Jo større og rigere holdene selv er, jo mere ser de på talentet og mindre på pengene kørerne selv har med. Men Haas er det mindste team i Formel 1, og som jeg siger, så er Pérez ikke nogen dårligere racerkører end Kevin. Pérez står forrest i køen alle steder, fordi han har talentet og sine penge.

2. Hülkenberg har erfaringen

Efter ni år som fast mand i Formel 1, mistede Nico Hülkenberg sidste sæson sit sæde hos Renault. Men i år har han været tilbage i et enkelt grandprix, da han vikarierede for en corona-ramt Sergio Pérez.

Ifølge Formel 1-rygterne pønser Hülkenberg på et decideret comeback. Og er han på jagt efter et fast Formel 1-sæde, kan Magnussens måske komme i spil.

- Ligesom Pérez er Hülkenberg hverken en bedre eller værre racerkører end Kevin. Men han har lidt mere erfaring. Og så vil han være friskt blod til holdet. Haas har haft Grosjean i fem år og Kevin i fire år, og det er meget atypisk i Formel 1 at have samme kørere så længe, for der skal ske noget nyt en gang i mellem. Specielt efter en skuffende sæson, som den de havde sidste år, og for den sags skyld også har haft i år.

- De kan ikke bare køre videre med samme line-up, for så kan man ikke tage dem seriøst længere. Det er ligesom et fodboldhold. Hvis du ligger til nedrykning to år i streg, så må der ske et eller andet. Og der kommer også et helt nyt Formel 1-reglement i 2022, så man kan måske godt forestille sig, at Haas siger til sig selv, at nu visker vi tavlen ren og starter forfra.

- Det taler til gengæld for Kevins fordel, at holdene sjældent skifter begge deres kørere samtidig, fordi man skal have noget kontinuitet. I stedet for to nye kørere, vil det være bedre at have én kører med, der kender den bil, de skal køre i næste år.

3. Schumacher har navnet

Pérez og Hülkenberg er begge rutinerede Formel 1-kørere. Men der er også nye, unge kræfter, der presser sig på til en Formel 1-plads i 2021.

I Formel 1-rugekassen Formel 2 imponerer talenterne Callum Ilott, Robert Schwartzman og Mick Schumacher lige nu. Ud over at de ligger i top i kampen om Formel 2-mesterskabet, er de også alle tre juniorkørere hos Ferraris kørerakademi.

Haas kan også drage nytte af at hente Mick Schumacher, der er søn af Formel 1-legenden Michael Schumacher, da han sandsynligvis vil kunne sikre rabat på Ferrari-motorer. (Foto: JENNIFER LORENZINI © Scanpix)

Peter Nygaard forventer, at i hvert fald to af de tre talenter får plads i Formel 1 fra næste sæson. Fordi de alle er akademikører hos Ferrari, forventer han også, at de får plads på hold, der kører med Ferrari-motorer. Og det gør Haas blandt andre.

- Det vil være en fordel for Haas at give plads til en akademikører fra Ferrari, fordi de så vil kunne få noget rabat på deres motorer. For hvis de tager en Ferrari-junior, er jeg sikker på, at Ferrari vil give Haas deres motorer billigere. De bruger mange millioner om året, så en rabat kunne være tillokkende.

- Desuden er det er nogle rigtig dygtige og hurtige unge fyre, de kan få. Det er fremtidens kørere. Måske ikke så meget Mick Schumacher. Som søn af Formel 1-legenden Michael Schumacher er han hjulpet meget af sit navn, vil jeg sige. Det er ikke fordi, han er en dårlig racerkører. Men der er andre, der er bedre.

Facebook
Twitter