Med millioner af dollars bringer ny storsponsor Kevin Magnussen tættere på podiepladserne

Kevin Magnussen og Haas kører ind til den nye Formel 1-sæson med en massiv sum penge i banken.

Kevin Magnussen og Haas nærmer sig den øverste del af Formel 1-feltet med nye sponsorkroner i ryggen, mener ekspert. (Foto: © James Moy, James Moy Photography/PA Images)

Ny bil, nyt design, men vigtigst af alt ny hovedsponsor.

Tirsdag præsenterede Formel 1-holdet Haas med danske Kevin Magnussen på holdkortet sin racerbil til den kommende sæson. Og her kommer den nye hovedsponsor MoneyGram til at pryde racerbilen med det formelle navn VF-23.

Med penge fra det amerikanske firma MoneyGram er holdet, der nu hedder Moneygram Haas, mere end klar til at komme i gang, understreger teamchef Guenther Steiner på Haas' hjemmeside.

- Det er en spændende tid på Formel 1-året. Vores fokus er fast rettet mod at få VF-23’eren på banen. Vi har virkelig noget at bygge på efter præstationerne sidste år, siger Guenther Steiner.

Haas skifter navn til Moneygram Haas F1 Team. MoneyGram overtager hovedsponsoratet efter russiske Uralkali, der blev droppet som følge af Ruslands invasion af Ukraine. (Foto: © MoneyGram Haas F1 Team, MoneyGram Haas F1 Team)

Ifølge Kevin Magnussen bliver den nye sponsor afgørende for næste sæson.

- Vi har fået en titel-sponsor i Moneygram, og den stabilitet, det bringer, er det vigtigste. Men vi har haft en god sæson, der giver momentum, og som der kan bygges på, siger Kevin Magnussen til Ekstra Bladet.

Aftalen med MoneyGram blev indgået ved slutningen af sidste år og anslås ifølge flere amerikanske medier at indbringe Haas op mod 200 millioner kroner om året.

Den nye storsponsor er bestemt en gevinst for Kevin Magnussens hold, som på sigt vil kæmpe med om podiepladserne. Det mener John Nielsen, som er Formel 1-ekspert hos Viaplay.

- Det er alfa og omega for Haas. Teamet kan ansætte en masse nye eksperter, som kan få bilen til at køre hurtigere, så det får stor betydning, siger John Nielsen.

Kevin Magnussen skal arbejde med sig selv og sin psyke til den kommende sæson, mener John Nielsen. (Foto: © XPB, XPB Images/PA Images)

Ikke nok, hvis Haas vil køre Formel 1

Vi skal dog ikke forvente at se Kevin Magnussen og Moneygram Haas blande sig i topstriden fra den kommende sæson, mener Formel 1-eksperten John Nielsen.

Det amerikanske motorsportshold skal med al sandsynlighed bruge omkring et år yderligere til at finjustere teamet, men så begynder man også at kunne se resultater.

- Haas kommer nu tæt på at have lige så mange penge som de andre hold. Det bliver et af de teams, som konstant vil blande sig i toppen og måske nogle gange tage en podieplads, siger John Nielsen.

Helt konkret kommer pengene til at gå til teknikere og andre eksperter, som vil regne på, hvordan Moneygram Haas-raceren optimeres.

Det sker blandt andet ved at arbejde på at sikre bilen en bedre aerodynamik.

En anden vigtig faktor er også, at Moneygram Haas nu bliver i stand til at foretage løbende opdateringer gennem hele sæsonen.

- Haas har ikke kunne teste justeringer, som måske ender med at blive droppet, ligesom de store teams er i stand til. Sidste år havde de én justering, og det er simpelthen ikke nok, hvis du vil være med i Formel 1.

Hold som Mercedes og Red Bull tester ting i hvert løb, siger John Nielsen.

Pengene fra MoneyGram skulle angiveligt bringe Moneygram Haas tæt på budgetloftet i Formel 1, som er 140 millioner kroner dollars per sæson - knap en milliard danske kroner.

Haas-raceren fra sidste sæson. Bilen har fået et nyt design, men de tekniske justeringer mangler endnu at blive afsløret. (Foto: © FLORENT GOODEN/DPPI/Shutterstock, Copyright (c) 2022 Shutterstock. No use without permission.)

Holdene skal dermed udvikle og designe deres biler under visse økonomiske restriktioner. Moneygram Haas er ikke i fare for at bryde igennem loftet, men at man nærmer sig grænsen er et tegn på, at holdet løfter sig fra Formel 1-bunden, mener John Nielsen.

- Ferrari, Mercedes og Red Bull kører på maksimalt budget, så de har de penge, der skal bruges. Det har Haas ikke haft før nu. De bliver stærkere som gruppe og kan komme med flere løsninger på, hvordan bilen kan køre hurtigere, siger han.

Men, men, men - det bliver altså ikke i 2023, at vi ser for alvor kan forvente en effekt af den nye sponsoraftale, mener John Nielsen.

Med det sagt kan vi sagtens forvente at se, Kevin Magnussen køre sig længere frem i feltet.

- Igennem Kevins karriere har der været et mønster i, at det går rigtig godt i starten af en sæson, men så flader det lidt ud hen over midten, inden det går godt mod slutningen. Det skal de arbejde med, siger John Nielsen.

- Kevin og hans team skal undersøge, hvorfor det sker igen og igen. Er det på grund af psykisk træthed, eller hvad sker der? Som kører skal du altid undersøge, hvad du kan gøre bedre.

Den nye Formel 1-sæson begynder med Bahrains grand prix den 5. marts.