Netflix stikker et kamera i nakken på Kevin Magnussen: ’Det er god underholdning, så fred være med det’

Drive to Survive på Netflix tiltrækker et nyt, ungt publikum til Formel 1. Kritikere mener, at serien er et falsk portræt af sporten.

Hamad I Mohammed/Reuters og Pavlo Gonchar/SIPA © Scanpix. Collage: Maria Eriksen Volthers

Kevin Magnussen har ikke kun gjort sensationelt comeback i Formel 1. Han har også gjort comeback foran de mange Netflix-kameraer, som er blevet fast inventar i motorsportens kongeklasse.

Netflix-serien Drive to Survive tager sofa-seerne ind bag Formel 1’s facade. Og seriens store popularitet har de seneste år givet sporten vokseværk og forstørret fanskaren. Det så Kevin Magnussen med egne øjne, da han i sidste weekend kørte grandprix i Bahrain.

- Man kan godt mærke den effekt serien har haft. Der var klart flere tilskuere i Bahrain, end der plejer at være. Og jeg glæder mig til at komme rundt på de europæiske baner og mærke den eufori, der er omkring Formel 1 lige nu, siger Kevin Magnussen til DR Sporten.

Det er dog ikke alle kørere i Formel 1-feltet, der deler begejstringen for Drive To Survive. Verdensmesteren Max Verstappen har nægtet at stillet op til interviews i den fjerde og seneste sæson, som fik premiere på Netflix for et par uger siden. Verstappen mener, at dokumentarserien er blevet en overdrevet sæbeopera.

- De (Netflix, red.) forfalsker rivaliseringer, som ikke eksisterer i virkeligheden. Så jeg har besluttet ikke at være en del af det, siger Max Verstappen.

- Jeg er virkelig ikke en drama-show-type. Jeg foretrækker fakta og ægthed.

Netflix' kamerahold følger begivenhedernes gang blandt Formel 1-kørerne. (Foto: Florent Gooden/Dppi © Represented by ZUMA Press)

I modsætning til Max Verstappen er Kevin Magnussen dog ikke bekymret over, hvordan Netflix portrætterer de medvirkende.

- Det er ikke første gang, at jeg har et kamera i nakken. Det har jeg prøvet et par gange efterhånden. Det er bare sådan, det er. Jeg har det sådan, at hvis det er god underholdning, så fred være med det. Det virker som om, at folk godt kan lide at se det, og det bringer sporten frem i lyset, så det har jeg sgu ikke så meget imod.

Twitter, Facebook og alt det nonsens

Før Drive To Survive gik i luften, havde Formel 1 i et årti tabt terræn og mistet tv-seere. De nye, unge seere udeblev. Men ifølge den daværende Formel 1-chef Bernie Ecclestone var den gamle gigant slet ikke interesseret i at tiltrække et ungdomspublikum.

- Jeg ved slet ikke, hvorfor folk vil have fat i den såkaldte ’unge generation’. Hvorfor skulle man det? De fleste af de her børn, har slet ikke nogen penge. Jeg vil hellere have fat i den 70-årige, som har rigeligt med penge, udtalte Bernie Ecclestone i 2015, mens Formel 1’s popularitet dalede.

- Jeg er ikke interesseret i Twitter, Facebook og alt det nonsens. Og jeg ved ikke, hvad den unge generation i dag overhovedet vil have. Hvad er det? Hvis du spørger 15-16-årige, hvad de vil have, ved de det ikke engang selv.

Den tidligere Formel 1-chef Bernie Ecclestone afviste i 2015 ideen om at tiltrække et yngre publikum til Formel 1. (Foto: Maxim Shemetov © Scanpix Denmark)

Året efter blev Formel 1 opkøbt af den amerikanske medievirksomhed Liberty Media. Ud røg Bernie Ecclestone og hans anti-ungdoms-strategi. Og i et samarbejde med streaming-giganten Netflix lancerede Formel 1 dokumentarserien Drive To Survive.

Her er der skruet ned for sportens sædvanlige tekniske nørderier om aerodynamik og dæktyper. I stedet er der skruet helt op for magtkampene og de personlige dramaer bag kulissen. Formel 1 fortalt som popcorns-underholdning.

Siden premiereafsnittet på Drive To Survive i 2018 er interessen for Formel 1 eksploderet. De blødende seertal er afløst af millioner af nyvundne fans. Og det er især de unge, som Formel 1 engang ikke interesserede sig for, der strømmer til.

Ifølge data-analysevirksomheden Nielsen Sports var 77 procent af Formel 1’s vækst sidste år drevet af 16-35-årige. Og hvorfor det? Primært på grund af Drive To Survive, vurderer Nielsen Sports.

De unges voksende appetit på Formel 1 er også slået igennem på Tiktok og Snapchat. Sidste år voksede Formel 1’s følgerskare med 40 procent på tværs af alle sociale medier.

Ifølge den amerikanske kulturjournalist Andrew Lawrence har Drive To Survive effektivt ramt de unge Netflix-seere, fordi serien i lighed med populær reality-tv byder på et farverigt persongalleri med store egoer og intense rivaliseringer. Aston Martin-køreren Lance Stroll fremstår som en James Bond-skurks forkælede milliardærsøn. Og Mercedes Team-chefen Toto Wolff portrætteres som motorsportens Arnold Schwarzenegger, lyder analysen i den britiske avis The Guardian.

Kontroversiel tv-afslutning

Da Liberty Media i 2017 opkøbte Formel 1, var strategien at ekspandere Formel 1 fra udelukkende at være en motorsport til også at være ’en underholdnings- og medievirksomhed’.

Og det er lykkes med Drive To Survive som flagskib, mener Formel-chef, Stefano Domenicali.

- Den her platform (på Netflix, red.) har helt sikkert været afgørende for den voksende opmærksomhed, især i forhold til den unge generation.

Max Verstappen kunne kalde sig verdenmester i 2021 efter en kontroversiel sæsonafslutning. (Foto: Ahmed Jadallah © Ritzau Scanpix)

Men Formel 1’s nye flagskib har også delt vandende. Blandt andet har McLaren-køreren Lando Norris antydet, at Formel 1’s interesse i at levere underholdning til Netflix har skadet selve grandprix-løbene og den sportslige fairness.

I 2021-sæsonens sidste grandprix tog løbsdirektøren Michael Masi en beslutning, der vendte løbet på hovedet og endte med at afgøre verdensmesterskabet til fordel for Max Verstappen. Efterfølgende blev løbsdirektøren fyret.

- Det var en kontroversiel afslutning, det er alt, jeg kan sige, sagde Lando Norris efter sæsonafslutningen.

- Det blev tydeligvis gjort for at få en kamp. Det var for tv’s skyld selvfølgelig.

Teamchefen for Red Bull, Chris Horner, afviser dog spekulationen om, at Netflix’ dramatiske virkemidler har smittet negativt af på sporten.

- Formel 1 er stadig en sport, men sport er også underholdning, siger Chris Horner.

Netflix har siden 2018 lavet i alt 40 episoder af Drive To Survive. I sidste uge havde streaming-giganten Amazon Prime premiere på en lignede dokumentarserie med titlen MotoGP Unlimited, som handler om motorcykelløbet MotoGP.

Netflix har i år offentliggjort, at to nye dokumentarserier er på vej om de største stjerner og mest prestigefyldte turneringer i både golf og tennis. Angiveligt er Netflix også i forhandlinger med Tour de France om en lignende dokumentarserie om cykelsportens største løb.