OVERBLIK Så tæt er København på et Formel 1-grandprix

I morgen kommer direktøren for Formel 1-organisationen til København. Her et overblik over, hvor langt man er kommet i processen.

Dette syn kan blive en realitet i Københavns gader i 2020. (Foto: Toru Hanai © Scanpix)

Formel 1 til København i 2020. Planerne er stadig varme, og man nærmer sig en afklaring, men der mangler stadig afgørende elementer, før den endelig plan bliver en realitet.

Banen er konstrueret på den københavnske asfalt, infrastrukturen omkring organisationen er på plads, der har været ført forhandlinger med både regering, Københavns Kommune og Formel 1-organisationen.

Og i morgen får idémændene Helge Sander og Lars Seier Christensen besøg af direktøren for Formel 1-organisationen, Chase Carey, som skal se faciliteterne og mødes med repræsentanter for regeringen og Københavns Kommune.

Formel 1-organisationen vil gerne have flere by-løb og har selv peget på New York, London og København som mulige emner.

Og ifølge idemændene bag projektet i København er Carey og organisationen så positive over for det danske projekt, at man nu ’bare’ skal have den endelige finansiering på plads samt godkendelsen fra Københavns Kommune, før man kan erklære hovedstaden for officiel Formel 1-by.

Men hvad mangler der, før projektet er en realitet? Og hvor langt er man kommet i processen? Her er et overblik over den aktuelle situation.

Chase Carey er direktør for organisationen bag Formel 1 og kommer til København i morgen onsdag. Et afgørende møde for arrangørerne. (Foto: MAX ROSSI © Scanpix)

Det er på plads:

* Den officielle banekonstruktør har med topscorer godkendt det baneforslag, man har lavet i samarbejde med Jan Magnussen. En 4,6 km lang bane i Københavns centrum, og som ifølge arrangørerne kan laves uden de store omkostninger i forhold til, hvis man skulle bygge en hel ny bane op.

* Arrangørerne har været i London for at præsentere forslaget til Formel 1-organisationen. Ifølge Helge Sander fik man en ”overvældende modtagelse”, og man fik fra organisationen lovning på, at den vil spille aktivt med i forhold til at gøre København til Formel 1-by.

* Arrangørerne har haft et møde i finansministeriet med deltagelse af finansminister Kristian Jensen, kulturminister Mette Bock, erhvervsminister Brian Mikkelsen, overborgmester Frank Jensen og regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen. Her fik arrangørerne en accept til at gå videre med projektet.

*I november sidste år var der et arrangement i København for investorer og samarbejdspartnere og sponsorer om finansiering af løbet. Et møde, der ifølge Lars Seier mundede ud i en positiv stemning vedrørende finansieringen af det budget, der forventes at blive på 3-500 millioner kroner.

* Dansk Erhverv har definitivt sagt ja til, at Formel 1-organisationen kan have deres hovedkvarter i lokalerne i Børsens lokaler i den uge, hvor organisationen skal være i Danmark. Der skal også afholdes arrangementer, konferencer og møder i de historiske lokaler.

* Der har været et ønske om at sælge 100.000 billetter til tilskuere, problemet har været at finde plads til dem. Men efter et møde med en tysk tribuneudlejer har man nu fået tilsagn om, at der vil være plads til 107.348 sæder på 29 tribuner placeret rundt omkring den 4, 6 km lange rute.

Kevin Magnussen kan - hvis han stadig er med i Formel 1-feltet - få hjemmebane i 2020. (Foto: Joe Klamar © Scanpix)

Dette mangler:

* Forhandling med Københavns Kommune om en endelig godkendelse, hvilket er den mest afgørende forudsætning. Man regner med at fremlægge en endelig plan for Borgerrepræsentationen i foråret.

Man vil i den endelige plan fremhæve, at byen ikke bliver lukket ned, vejene vil være åbne i samtlige dage bortset fra på løbstidspunktet, hvor der dog vil være åbent på vejen tidligt om morgenen og sent om aftenen. Desuden vil man bygge en slags festival rundt om selve løbet. Der vil blive arrangeret koncerter, fanevents, storskærme og lignende

* Forhandling med de private investorer om finansieringen. Budgettet ligger på mellem 3-500 millioner i omkostninger, der udgøres af udgifter til vejspærringer, licens til løbet, organisation og andet.

* Økonomisk forhandling med regeringen. For ud over privat finansiering skal der også offentlig støtte til. Regeringen bakker op om projektet, men pengene er ikke bevilget endnu, og derfor skal der forhandles med regeringen om økonomien, hvor man vil slå på den store brandingværdi, et Formel 1-løb kan have for Danmark.

Ifølge Lars Seier forventer man, at det offentlige vil få indtægter ind via det forbrug, der kommer fra tilskuere, turister og andre, hvilket forventes at blive i størrelsesordenen 1- 2 mia. kr.

* De afsluttende forhandlinger med Formel 1-organisationen med henblik på at få en licens til at arrangere løbet i 2020. Man regner med at indgå en aftale, der løber over flere år, håbet er at lave en treårig aftale, altså tre løb i København fra 2020.