Historisk Le Mans-triumf til Tom K.

Tom Kristensen trådte på sømmet i 24-timers løbet i Le Mans. Syv-Tom(mer)sømmet! Den 37-årige dansker skrev sig søndag ind i motorsportens historiebøger som den hidtil eneste racerkører, der har vundet det klassiske franske løb syv gange.

Tom Kristensen kørte selv Audien over målstregen til sin syvende sejr i 24-timers løbet i Le Mans. (Foto: Daniel Joubert © Scanpix)

Tom Kristensen trådte på sømmet i 24-timers løbet i Le Mans. Syv-Tom(mer)sømmet! Den 37-årige dansker skrev sig søndag ind i motorsportens historiebøger som den hidtil eneste racerkører, der har vundet det klassiske franske løb syv gange.

Sammen med makkerne hos Champions Racing, finnen J.J. Lehto og tyske Marc Werner, fuldførte Kristensen 370 omgange på Circuit de la Sarthe-rundstrækningen. Trioen sluttede to omgange foran den værste konkurrent, den rent franske trio Jean-Christophe Boullion, Erik Comas og Emmanuel Collard, hos Pescarolo-Judd.

Med triumfen har Tom Kristensen nu overgået legendariske Jacky Ickx, som han indtil denne weekend delte rekorden på seks Le Mans-sejre med. Og den 73. udgave af Le Mans bød tilmed på mere dansk succes. For i GT1-klassen strøg Jan Magnussen til tops i sin Corvette sammen med Olivier Beretta og Oliver Gavin.

Tom Kristensen l?fter pokalen sammen med holdkammeraterne J.J. Lehto (til venstre) og Marco Werner efter triumfen i Le Mans. (Foto: Regis Duvignau © Scanpix)

Kristensen kørte af banenMen i topklassen LMP1 måtte Tom Kristensen og kompagni stå en hel del igennem, før triumfen var en realitet. Allerede inden løbet stod det klart, at den i de seneste års totalt dominerende Audi R8 ikke længere er den hurtigste bil på banen.

Ændringer i reglerne har medført både begrænsninger i luftindtaget og 50 kilo ekstra vægt i vognen, og i kvalifikationen kørte Kristensen sig blot frem til en ottendeplads. Pescarolo-Judd-racerne havde næsten 20 km/t mere fart at give af på Mulsanne-langstrækningen.

Men til alt held for Audi-deltagerne, løb de hurtige Pescarolo-racere hurtigt ind i tekniske problemer, og ved 20-tiden lørdag aften var Tom Kristensen og holdkammeraterne pludselig på en overraskende førsteplads.

I nattens løb satte Kristensen bedste tid for sit team, men han måtte også en tur ud i græsset efter et mislykket gearskifte. Fra søndag morgen og frem til løbets afslutning blev der tale om én lang duel på sekunder mellem den førende Audi og den jagtende Pescarolo. På et tidspunkt havde rivalerne mindsket afstanden til godt tre minutter, og der var lagt op til en hårfin afgørelse.

Tom Kristensen l?fter pokalen sammen med holdkammeraterne J.J. Lehto (til venstre) og Marco Werner efter triumfen i Le Mans. (Foto: Jean-Francois Monier © Scanpix)

Tom som trumfkortMen så spillede Audi-teamet trumfkortet Tom Kristensen. Danskeren fik omkring middagstid besked på at tage plads i siddebrønden til ét lang stint, hvor han skulle køre raceren frem til sejr. På den måde håbede man at spare tid på kører-skifte og bruge mindst mulig tid i pitten - og den taktik virkede.

Kristensen holdt føringen og udbyggede den rent faktisk til to omgange ved løbets afslutning. Og igen fik den suveræne dansker altså vist, at han kun yderst sjældent tager Tom-hændet hjem fra Le Mans. I ni forsøg er det nu blevet til syv flotte sejre - heraf de sidste seks år i træk: 1997, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 og nu 2005.

Minutter senere kunne Tom Kristensen og holdkammeraterne Werner og Lehto lade sig hylde på broen nær mållinjen i Le Mans, og her krakelerede facaden hos en både træt og tydeligt rørt dansker.

- Til jer danskere, nåede Kristensen kun at sige til de tusindevis af medrejsende tilskuere, før han gik helt i stå og efter en lang pause fortsatte med: "Jeg har ingen ord for det, så jeg prøver med et simpelt tak", lød det fra en lykkelig dansk sejrherre. 

Fakta om Tom Kristensens karriere:

1984. Dansk mester i gokart.

1985. Nordisk mester (foran Mika Häkkinen).

1987. Sølv ved VM i gokart i Italien.

1987. Årets motorsportsmand i Danmark.

1991. Kommer i det tyske formel 3-team BSR. Tysk mester i næstsidste afdeling efter tre sejre og seks Pole Positions.

1992. Kører formel 3 for Toyota i Japan. Får otte podiepladser i 10 løb.

1993. Japansk formel 3-mester og samlet toer i Nissan Skyline-klassen.

1993. Uofficiel verdensmester i formel 3.

1997. Vinder Le Mans for Joest-Porshe med ny banerekord.

1999. Vinder 12-timers løbet i Sebring for BMW-Williams. Fører Le Mans, men udgår efter 20 timer. Kåret til årets og århundredets kører i Danmark.

2000. Vinder 12-timers løbet i Sebring for BMW-Williams. Vinder Le Mans for Audi. Kåres til årets kører i Danmark.

2001. Vinder Le Mans for Audi. Kåres til verdens bedste sportsvognskører af britiske Autosport. Årets Sportsmand i Danmark.

2002. Vinder Le Mans for Audi, sætter banerekord. Amerikansk Le Mans-mester. Kåres til årets kører i Danmark. Kåres til Årets Sportsmand i Danmark. Kåres til Årets Sportsnavn af Danmarks Idræts-Forbund og Team Danmark.

2003. Vinder Le Mans for Bentley.

2004: Vinder Le Mans for Audi.

2005: Vinder Le Mans for Audi. Det er sjette gang i træk, og syvende gang i alt at han vinder Le Mans.Mere følger...

 

Facebook
Twitter