Man bliver ikke rig af at svømme

Selv om Lotte Friis er den allerbedste i verden i sin disciplin, bliver hun ikke rig af at det. Pengene i sporten er meget små for den danske topsvømmer.

(Foto: PETER ANDREWS/SCANPIX DANMARK 2010) (Foto: PETER ANDREWS)

Svømmeren Lotte Friis og tennisspilleren Caroline Wozniacki har meget til fælles. De er begge blandt verdens bedste til deres sport, træner hårdt hver dag for at blive bedre og er både smilende, imødekommende og vellidte. Men hvad angår de økonomiske udbytte af deres sportslige anstrengelser er forskellen kæmpestor.

 Hvis Wozniacki for eksempel vinder US Open i september, vanker der en præmiecheck på 1,6 millioner dollar eller lige knap 10 millioner kroner. Da Lotte Friis torsdag aften vandt EM-guld på 800-meter fri, kunne hun med lidt held få lov at få en ekstra portion dessert på hotellet om aftenen. Mere var der ikke i VM-bonus til hende.

 Og det samme gør sig gældende på sponsorsiden. Hvor Wozniacki tjener millioner på sine kontrakter med blandt andre Rolex og Sony Ericsson, har Lotte Friis langt mindre aftaler med blandt andet Nivea og bilfabrikanten Kia, som betyder, at hun har til husbehov, uden dog at kunne lægge noget til side.

 Friis har med andre ord valgt den forkerte sportsgren, hvis hun ville leve fedt af sin sport. Men hvorfor er der så stor forskel på pengene i tennis og svømning, som begge er idrætsgrene, der dyrkes verden over af mange mennesker?

 - Jeg tror, at en af årsagerne er, at vi ikke får opmærksomhed nok i medierne. Hvis der blev skrevet om og vist lige så meget om svømning som om tennis, så var billedet måske anderledes, mener Lotte Friis, som dog ikke har opgivet håbet om at få flere sponsorer.

 Derfor har hun allieret sig med Mads Frederiksen, der blandt andre også er manager for Michael Laudrup og Michael Maze. Han skal prøve at skaffe hende flere indtægter.

 - Der er et kæmpe potentiale i svømning, når man tænker på, at der er 125.000 mennesker, der dyrker det herhjemme. Vi er først lige begyndt samarbejdet med Lotte, men vi skulle meget gerne kunne præsentere de første aftaler snart. Men hun når aldrig op på samme niveau som Caroline Wozniacki. Golf, tennis og fodbold er bare større sportsgrene, siger Mads Frederiksen.

 Thomas Badura fra sponsorrådgivningsfirmaet Sponsorpeople mener, at tennis og svømning adskiller sig så meget, at de to sportsgrene ikke kan sammenlignes.

 - Lotte Friis kan nu engang ikke svømme rundt med et dyrt ur eller iklæde sig en designerkjole, som Wozniacki kan. Og så er der bare ikke den samme glamour over svømning, som der er over tennis, siger Thomas Badura.

 Han mener, at svømmere derfor i højere grad skal være villige til at optræde i andre sammenhænge end lige deres sport, hvis de skal øge deres værdi som reklamesøjler.

 Det er der nogle, der har forstået. Svenske Theresa Alshammar har næsten divastatus hinsidan, og italienske Federica Pellegrini er en superstjerne, som blandt andre har tegnet sponsorkontrakt med modefirmaet Armani. Fælles for dem begge er dog, at de kommer fra lande, hvor svømningen har en højere status end i Danmark.

 - Men hvis Lotte bliver ved med at gøre det godt og bliver en verdensstjerne på samme måde som Michael Maze er det i bordtennis, så ligger der bestemt muligheder i udlandet. Så er hun ikke kun interessant for udenlandske firmaer, men også for danske, der har interesser i lande, hvor svømning rangerer højt, siger manager Mads Frederiksen.

 Det ændrer dog ikke ved noget af det, som er svømningens grundlæggende problem i forhold til at skabe opmærksomhed, hvis man spørger Lotte Friis.

 - Normalt har vi kun én stor konkurrence om året, hvor vi skal toppe, hvor de for eksempel spiller tennis næsten hver uge året rundt, siger hun.

 

Facebook
Twitter