Blakket fortid indhenter dansk verdensmester

Den talentfulde racerkører Dennis Lind har en retssag liggende for kontraktbrud, men uden den kontroversielle handling var han aldrig blevet verdensmester i sidste weekend

Den nykårede verdensmester Dennis Lind har i øjeblikket en retssag kørende om kontraktbrud. (Foto: Jeppe Christensen © DR Sporten)

Den danske racerkører Dennis Lind er ny Europa- og verdensmester i Lamborghini Super Trofeo-serien, men historien bag succesen er langt fra lys og ren. Det danske stortalent har en blakket fortid, der har budt på kontraktbrud, retssag og brændte broer, men selv er Dennis Lind afklaret og klar til at tage konsekvenserne, som de kommer.

Kontraktbrud med dansk team

23-årige Dennis Lind, der er fætter til Kevin Magnussen, er et kæmpe talent på racerbanen, men uden for asfalten vælter danskeren sig i intriger og kontroverser.

Sportsdirektør for Massive Motorsport, Casper Elgaard, havde kontrakt med Dennis Lind for 2016, men den aftale blev pludselig afbrudt tidligere på året på grund af uoverensstemmelser mellem de to parter.

-Jeg er lidt bittersød omkring det. Jeg synes selvfølgelig, det er ærgerligt, at vi er gået fra hinanden som fjender, når vi kunne have fundet ud af et eller andet i venskab. Men de valgte den hårde vej, og så måtte jeg spille hårdt mod hårdt, fortæller Dennis Lind om dialogen med Massive Motorsport.

Elgaard har før reddet Dennis Lind ud af en fogedsag netop på grund af et kontraktbrud. Paradoksalt nok endte det med at blive samme årsag til skilsmissen mellem Massive Motorsport og Dennis Lind.

-Da vi i slutningen af 2014 lavede en kontrakt med Dennis Lind for 2015, var det det bedste, der nogensinde var sket for ham. Hvad jeg ikke har fået af tak fra både ham og hans far, for det som vi har gjort. Og det som vi har hjulpet ham igennem uden for racerbanerne også. Det blev bare lynhurtigt glemt, fordi der kom noget mere interessant, fortæller Casper Elgaard.

Brød loven for en unik chance

Det var muligheden for at køre for det italienske team Raton Racing i Super Trofeo-serien, der udløste kontraktbruddet. En sjælden mulighed for Dennis Lind til at markere sig og bryde igennem i udlandet.

-Massive Motorsport havde sagt god for det (at køre løb for Raton Racing, red.), men havde ikke fået vendt den med de pengeansvarlige. Så blev det sådan et ultimatum, at enten kørte jeg for dem, ellers så kom jeg slet ikke til at køre ræs overhovedet i år. Og det synes jeg var uacceptabelt, så jeg tog min chance og gik fra den slags mentalitet. Jeg synes ikke, at mennesker som dem er nogle, man bør omgås, lyder det fra Dennis Lind.

-Det handler ikke om mentalitet. Vi er et professionelt racerteam, der forsøger at skabe en forretning. og hvis jeg lader Dennis Lind eller mine andre kørere køre et sted, hvor mine sponsorer bliver utilfredse, så har jeg ikke et racerteam i særlig lang tid, forklarer Casper Elgaard.

Kontraktbrud blev til retssag

Dennis Lind var kontraktligt bundet til at køre DTC-serien for Massive Motorsport i 2016 og måtte køre alle andre løb, der ikke faldt sammen med serien. Ifølge Elgaard tillod Massive Motorsport Lind at køre ét løb, der sammenfaldt med DTC, men så heller ikke flere end det.

-Da Dennis Lind ville misse to løb, der gik i strid med DTC, så måtte vi sige nej, fortæller Casper Elgaard.

Dette fik Dennis Lind til at udeblive fra åbningsløbet på Jyllandsringen tilbage i april. Han var i stedet taget til Monza for at køre for Raton Racing. Lind tog en enormt stor chance og brændte dermed broen til Casper Elgaard og Massive Motorsport i jagten på at opnå et stort internationalt resultat.

-Man skal ikke brænde broer, der er unødvendige. Men nogle gange er det nødvendigt, fordi der er nogle øer, man ikke vil tilbage på, og Massive Motorsport er én af dem, siger Dennis Lind om sin beslutning.

Egoisme nødvendigt i motorsport

Den tidligere Le Mans-vinder og motorsportsekspert John Nielsen fortæller, at man skal være egoistisk og tro på sig selv i motorsportsverdenen.

-Det skulle have været grebet an på en mere diplomatisk måde, men jeg kan godt forstå, Dennis tager chancen, da det er chancen for at få en international karriere og leve af den sport, han elsker.

-Som racerkører er han sindssygt dygtig. Han er en af dem, der fortjener at blive professionel. Han har et naturtalent ikke mange andre har. De tre tiendedele mange stræber et helt liv efter, dem har han bare helt naturligt, vurderer John Nielsen.

Konsekvensen bliver bøde eller fængsel

Evnerne rakte til to store mesterskaber i Super Trofeo-serien. Det er uofficielle titler, men store resultater der markerer et ekstraordinært talent i motorsportsverdenen. Nu venter der dog en konsekvens af kontraktbruddet med Massive Motorsport.

I normal praksis udstedes en bøde, så der falder økonomisk kompensation for kontraktbruddet, men hvis bøden er så stor, at Lind ikke kan betale den, så venter der i stedet en fængselsstraf. Men racertalentet har hele tiden haft overblik over situationen, og risikoen har hele tiden været kendt.

-Jeg frygter slet ingenting. Jeg fortryder ingenting. Jeg har hele tiden været klar til konsekvensen, fortæller Lind og fortsætter:

-Hvis det skal være mine egne penge, så kan jeg ikke finansiere den. Jeg har ikke tjent nogle penge på ræs, forklarer Lind.

Lige nu kendes omfanget ikke af bødens størrelse, eller hvor stor en fængselsstraf, kontraktbruddet medfører. Dennis Lind ved kun, at straffen falder på et tidspunkt ude i fremtiden, men Dansk Automobil Sports Union straffer ikke den danske racerkører.

Dansk Automobil Sports Union blander sig ikke

Casper Elgaard havde ikke andre muligheder end at starte en sag i retten, da sportsdirektørens forsøg på at få Dansk Automobil Sports Union til at fratage Dennis Linds licens fejlede. Det ville og kunne unionen ikke gøre, da Dennis Lind ikke forbrød sig mod de sportslige regler i DASU. Derfor kunne Lind stadig køre løb for Raton Racing.

-Vi billiger selvfølgelig ikke det, som Dennis Lind har gjort, men han er et voksent menneske og bestemmer selv, lyder det fra generalsekretær, Ture Hansen, der dog fortæller, at de som union forsøger at gøre noget ved problemet med kontraktbrud i de mindre sportsforbund i Danmark.

-Vi vil forsøge at forhøre os hos de andre sportsforbunds jurister for at finde ud af, hvordan vi kan forhindre den slags sager i at ske igen, fortsætter Ture Hansen, der samtidig fortæller, at DASU slet ikke varetager sager med kommercielle forhold.

Karrieren kan overleve trods kontroversiel fortid

Dennis Linds renommé er vakkelvornt i Danmark, men i Italien er de glade for den danske racerkører. Lind er en del af talentprogrammet hos Lamborghini, og med sejrene i finaleserien sidste weekend hviler karrieren på et solidt fundament til trods for kontraktbruddet i Danmark og den tilhørende retssag.

"Dennis kan håbe på, at man i udlandet mener, at det er lidt ligegyldigt, eller at han kan overbevise nogle italienere om, at det ikke er hans skyld. Jeg vil da råde ham til ikke at begå kontraktbrud mere. Og slet ikke i udlandet, fordi så bliver det en kort karriere. Og det vil være ærgerligt for sådan et stort talent som Dennis, fortæller Casper Elgaard.

Det tyder på, at der bliver set lidt lyst på det hos Raton Racing og i udlandet generelt. Fremtiden ser ganske positiv ud for Dennis Lind, der har truffet nogle hårde, kontroversielle valg for at nå til det punkt, hvor han befinder sig nu, men det har for racertalentet været det værd.

-Jeg har fået nogle rigtig store ting af vide fra flere store navne i motorsportsverdenen, men jeg kan ikke sige præcist, hvad de sagde, fortæller en optimistisk Dennis Lind om sin fremtid som racerkører.

Facebook
Twitter