Ekspert: Watt, Magnussen og Kristensen var en helt unik trio

De tre danskeres nationalitet fik en negativ betydning for deres karriere, mener ekspert.

Jason Watt vandt i 1997 Formel 3000 grandprixet i Spa i Belgien. Løbet måtte genstartes, da Tom Kristensen kørte galt ved den første start. (Foto: Mark Thompson © Getty Images)

I en ny dokumentar, 'Rivalerne på racerbanen', sættes der fokus på nogle af 90'ernes mest omtalte danske sportsnavne: Racerkørerne Jason Watt, Jan Magnussen og Tom Kristensen.

Og talentet berettigede også omtalen, mener motorsportsekspert Nils Finderup, der også er tidligere pressechef for Tom Kristensen.

- Det var en fuldstændig unik trio, vi havde. De kunne alle tre være kommet i Formel 1, forklarer han.

- Men det er jo den gamle historie om, at vi aldrig har haft en sponsoropbakning, som kunne have givet dem det sidste skub.

Nils Finderup sammenligner det med Finland, der har haft store navne i Formel 1 som Mika Hakkinen, Mika Salo, JJ Lehto og Keke Rosberg.

Her har store nationale virksomheder som Nokia kastet spandevis af penge efter de fartglade talenter, hvorimod de tre danskere kun fik en brøkdel af det i sponsorstøtte og alligevel nåede langt.

- Det er med til at understrege, hvor fantastiske de var, forklarer Nils Finderup.

Lige ved og næsten

For kørere uden penge i ryggen er Formel 1 et land, der er nærmest umuligt at nå.

Alligevel nåede Jan Magnussen at køre 24 løb for henholdsvis McLaren- og Stewart-holdene takket være en engelsk mæcen, der så potentialet i ham.

For Jason Watt var det Karsten Ree, der blev storsponsor, og havde Watt ikke brækket rygsøjlen, kunne han også have nået Formel 1, vurderer Nils Finderup.

- På det tidspunkt var han jo på toppen af sin karriere, og Bernie Ecclesstone (mangeårig kommercial direktør i Formel 1, red.) havde talt om, at der manglede en farvet kører i Formel 1. Han kunne måske være blevet hypet som nutidens Lewis Hamilton, siger Nils Finderup.

Tom Kristensen fik aldrig en sponsor eller mæcen, som kastede millioner efter ham.

Han kørte dog som testkører for flere hold, men kom aldrig skridtet videre. I stedet endte han med at vælge sportsvognene i eksempelvis 24-timers løbet i Le Mans og 12-timers løbet på Sebring-banen.

På begge baner er han i dag indehaver af rekorden for flest sejre.

Flere sponsorkroner efter trioen

Den gyldne trio har på trods af den manglende succes med Formel 1 haft en stor betydning for dansk bilsport, mener Nils Finderup.

Blandt andet er der kommet fokus på at hjælpe talenter tidligt i deres karriere, ligesom sponsorkronerne også er blevet væsentligt større.

- Nu har vi Kevin Magnussen i Formel 1. Han har fået chancen, fordi han har en sponsor i Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen, forklarer Nils Finderup.

Derudover har Tom Kristensens mange sejre i Le Mans også været med til at vise de danske racertalenter, at der er andre mål end Formel 1.

- Da Tom kørte Le Mans i 1997, var han eneste dansker på startlisten – i år kommer der formentlig ti, siger Nils Finderup.

Se mere om den danske racertrio, når DR2 sender 'Temalørdag: Rivalerne på racerbanen' i aften klokken 20.