'Største ændring i 40 år' skal sende Kevin Magnussen ud i overhalingsbanen

Det bliver nemmere at holde næsen i sporet end tidligere, når Formel 1 sæsonen starter op igen.

Kevin Magnussen kører lørdag kvalifikation til sit første grandprix siden comebacket til Haas. Her ses han under træningen i Bahrain i sin nye bil. (Foto: Ali haider © Ritzau Scanpix)

Det er ikke for alvor fedt at se Formel 1, hvis der ikke er mulighed for at overhale hinanden.

Faktisk har netop den problemstilling været aktuel for organisationen bag motorsportens kongeklasse, FIA, forud for denne sæson.

I hvert fald er der blevet taget nye midler i brug, så Kevin Magnussen i den kommende sæson har lidt bedre muligheder for at banke forbi sine nærmeste konkurrenter, siger Formel 1-ekspert, Peter Nygaard.

- Reglementet er blevet ændret, så alle skal bygge nyt. Med ønsket om flere overhalinger og mere spændende løb skal der bygges på en helt ny måde, siger Peter Nygaard.

Det var en spritny bil Kevin Magnussen testkørte i Bahrain i sidste weekend. (Foto: MAZEN MAHDI © Ritzau Scanpix)

Allerede undervejs i sidste sæson blev de nye biler demonstreret. Her kaldte den tekniske chef for Red Bull, Adrian Newey, og den senere verdensmester Max Verstappen, at ændringerne er 'den største alenestående ændring i næsten 40 år'.

Ifølge Peter Nygaard bunder problemet ved de hidtidige biler i, at de næsten har været for aerodynamiske, og samtidig ikke har taget højde for de bagvedkørende biler.

Formel 1-biler er designet til at presse luftmodstanden, den møder, op over bilen. Det er blandt andet derfor, bilen er så sænket som den er, samtidig med at der findes vinger både bagpå og fortil.

Når luften bliver presset opad, bliver bilen presset nedad, hvilket skaber mere af det, som eksperterne kalder downforce. For os andre kunne et passende udtryk være 'bedre vejgreb'. Bilen har simpelthen nemmere ved at blive på vejen, når den kører i høj fart.

Problemet er bare, at når luften allerede er blevet presset opad, har en eventuel bagvedkørende bil ikke samme muligheder for at bryde den, siger Peter Nygaard.

- Man siger, at hvis du sidste år kørte en billængde bag en anden, så mistede du 50 procent af din downforce. Og det er altså svært at overhale en foran dig, hvis du ikke har nær så meget vejgreb som ham.

Kunne hverken dreje eller bremse

Men hvad sker der egentlig i bilen, hvis du ikke har muligheden for at presse luften opad, som det altså har været tilfældet indtil nu?

Det kan Nicolas Kiesa svare på. Den nuværende Formel 1-ekspert på Viaplay kørte i 2003 fem løb i Formel 1 for Minardi-holdet, og han ved derfor, hvad tab af den famøse downforce kan have af konsekvenser.

- Når du kommer hen til et sving og drejer rattet, så kører bilen bare ligeud. Den skrider, som var der vand på banen. Og det samme sker, når du skal bremse hen mod et sving. Hjulene blokerer simpelthen, fordi der ikke er tryk. Den er hverken til at dreje eller bremse, siger Kiesa.

Med tanke på at en Formel 1-bil kan nå op over de 300 kilometer i timen, lyder Kiesas scenarie ikke just indbydende.

Men i år skulle det altså være et problem, der bliver løst. Det nye regelsæt er blevet udskudt med et år på grund af Covid-19, men nu er det endelig tid til, at den nye Formel 1-bil får debut.

Helt grundlæggende betyder ændringerne, at luften bliver skubbet under og ind i stedet for over og ud. På den måde kan modvinden nemmere genbruges af den bagvedkørende.

Selv mener FIA, at tabet af downforce ved en enkelt billængde, går fra 50 procent til 18. En væsentlig forbedring, som nok aldrig kommer helt ned, siger Nicolas Kiesa.

- Man kommer aldrig til at kunne køre klods op ad hinanden i en Formel 1-bil. Biler der er afhængig af modvind vil altid være følsomme. Men det her er en drastisk forbedring, og Kevin Magnussen er en af de gode til at overhale, så sådan en regelændring kommer uden tvivl ham til gode, siger Nicolas Kiesa.

Åbent nok til at tro på noget fantastisk

Umiddelbart er Peter Nygaard enig i, at den nye bil er en fordel for Kevin Magnussen.

- Det er en fordel for Kevin Magnussen, for han var aldrig forrest. Men teorien er, at posen er rystet og alle starter forfra. På den måde er der noget i det, og det er en kæmpe fordel for Kevin, siger Peter Nygaard.

Ifølge Kevins far, Jan Magnussen, er der heller ingen tvivl om, at regelændringerne har haft indflydelse på lysten til at gøre comeback for Haas.

- Fordi reglementet er så anderledes og alle starter på ny, er der en god chance for, at Haas har ramt rigtigt, og det er helt sikkert noget Kevin har fået en fornemmelse af, siger Magnussen-senior.

- Da Kevin forlod Haas, var han heller ikke tilfreds med, hvor bilen var. Du kan ikke udstede garantier, men Haas har i hvert fald sagt noget, der ændrer troen på, at det bliver anderledes den her gang.

Sidste år stod Haas for et stort, rundt nul hos begge kørere i den samlede VM-stilling.

Det skulle der altså være en god mulighed for at ændre i den kommende sæson, hvor Kevin Magnussen gør comeback. Når det er sagt, er der nok ikke de store chancer for at overhale resten af feltet indenom, siger Nicolas Kiesa.

Der bliver lige nu arbejdet på højtryk for at optimere bilen så meget som muligt, inden for de nye rammer. (Foto: Hasan Bratic © Hasan Bratic/picture-alliance/dpa/AP Images)

- Man forsøger ikke at få ham, der blev nummer 16 sidste år op på en førsteplads. Man prøver på at få ham til at overhale nummer 15, 14 og 13. Du får et regelsæt, som skal løses på bedst mulig måde. Og de bedste ingeniører sidder ved de bedste hold. Så Haas har altså stadig ikke en ligeså stærk stab som Mercedes og Red Bull.

Hos Jan Magnussen vokser træerne da heller ikke ind i himlen, bare fordi sønnike har fået en ny bil inden sæsonstart.

- Den største forskel fra sidst er, at alle skal bygge nyt. Derfor har de store teams ikke et kæmpe forspring fra start. Det skal de nok få på sigt, for de store teams vil altid være gode, og gode teams ender altid forrest. Men jeg synes, at det hele er åbent nok til, at man tør håbe på noget fantastisk.

Du kan se hvordan Kevin Magnussens nye bil klarer sig i sæsonens første grandprix søndag klokken 16 på Viaplay.