ANALYSE Verdens bedste 49erFX-sejlere?

Dansk stædighed og håndtering af de flyvske 49erFX-både ved VM imponerer DR Sportens sejlsportsekspert Bo Hasseriis.

Marie Thusgaard Olsen og Ida Marie Baad deltager i kvindernes VM i 49'er FX-klasse i Clearwater, (Foto: Pedro Martinez/Sailing Energy © Scanpix)

Nogle gange har man det bare rigtigt godt, når man kigger ind i en resultatliste. Og da kvinderne langt om længe fik lov at sejle i blæsevejret til VM for 49er FX, gik det ikke bare godt. Det gik forrygende! Søstrene Schütt vandt sejladsen, og de to førende besætninger i OL udtagelsen, Hansen/Salskov-Iversen og Baad/Thusgaard fik en femte og en sjetteplads.

Men resultatlister fortæller aldrig hele historien, og der er temmelig meget dramatik bag de her placeringer. Og vi taler altså om placeringer, der endnu en gang får mig til at påstå, at vi har verdens bedste 49erFX-sejlere.

Er en badebold rettidig omhu?

Onsdag vovede jeg pelsen og hævdede, at ingen af de 3 danske besætninger ville placere en ”flydedims”, en badebold, eller en vanddunk i mastetoppen.

Men Schütt/Schütt valgte altså at gøre netop det, også selvom det aldrig er hurtigt at sejle med ekstra vægt i mastetoppen. Det har helt sikkert givet dem en ro i kroppen, at de har vidst, at de ikke ville risikere at ”stange ål” som det hedder.

Altså, at ende med mastetoppen nede i sandbunden, som i 49er klasserne altid ender med en brækket mast. Og den ro betød, at de kunne give den ekstra gas på lænserne, hvor en 49erFX i blæsevejr kan være ret meget ude at kontrol! Så selvom Schütt/Schütt halter efter i OL udtagelsen, så må det lune at lægge ud med en første plads.

Verdensklasse – uden badebold!

Men hvor førstepladsen for søstrene Schütt lyder udramatisk, så er 5. og 6. pladsen for de to andre danske besætninger lige det modsatte.

Hansen/Salskov-Iversen væltede på banens første omgang. Det betyder normalt, at man får svært ved at placere sig i sejladsen, men netop i 49er klasserne skal man aldrig give op. Alle kan vælte, og i blæsevejr kan god stædighed og bådhåndtering betyde forskellen på at gennemføre og at vinde en sejlads.

Jena Mai Hansen og Katja Salskov-Iversen kæmpede sig til en flot placering til trods for en tidlig tur i baljen ved VM i amerikanske Clearwater. (Foto: Montserrat T Diez © Scanpix)

Under en OL-udtagelse skal man tænke sig om. Og det gjorde Hansen/Salskov-Iversen altså, da de valgte at sejle de sidste omgange konservativt. Konkret betyder det at tage foden lidt af gaspedalen, og så satser man på at hente placeringer, så snart de andre laver fejl.

https://www.facebook.com/Sejlerlandsholdet/videos/10154850076067619/

Den taktik fik vi tydeligt illustreret, da netop Hansen/Salskov-Iversen placerede deres nærmeste konkurrenter i udtagelsen, Baad/Thusgaard, på den sidste lænser. Baad/Thusgaard rundede det sidste mærke på en tredjeplads, men det ligger absolut ikke til hverken Ida eller Maria at tage foden af gaspedalen.

De har mange gange vist, at de formentlig er verdens bedste kvindelige besætninger når det blæser, og når man har den viden i baghovedet, så skal man altså give den gas! Lige den her gang lykkedes det så ikke helt, for da de skal bomme et stykke nede af lænsebenet, vælter de. Masten ender i bunden, og den brækker. Normalt er man temmelig prisgivet her, men Baad/Thusgaard rejser båden, og da det kun er toppen af masten, der er brækket, sejler de i mål.

Når man vælger at sejle i mål med en brækket mast, så VIL man altså vinde. Når man gør sådan og får en 6 plads, så er man i verdensklasse.

Nu er der sejlet en enkelt sejlads i 49er FX, og stævnet er lige begyndt. De næste dage bliver det let vind, så det kommer ikke til at handle om bådhåndtering og mandsmod. Det bliver taktisk, det bliver tæt, og det bliver spændende!

Facebook
Twitter