Ayrton Sennas ven bønfaldt ham om at stoppe: Dagen efter døde Formel 1-ikonet med 220 kilometer i timen

I dag er det præcis 25 år siden, at den brasilianske tredobbelte verdensmester Ayrton Senna kørte galt på Imola-banen og mistede livet.

- Ayrton, hvorfor trækker du dig ikke fra løbet i morgen? Jeg synes ikke, du skal køre.

Formel 1-lægen Sid Watkins står med armen om skulderen på en af tidens største sportsstjerner, Ayrton Senna.

De står ved indgangen til det interimistiske hospital på Imola-banen i det nordlige Italien.

På den anden side af døren kæmper Sennas Formel 1-kollega Roland Ratzenberger for sit liv efter at have smadret sin bil med 315 kilometer i timen. En kamp, han aldrig er tæt på at vinde.

- Du burde faktisk stoppe helt med den her sport. Den er ikke det værd. Risikoen er alt for høj. Lad os tage ud og fiske i stedet, forsøger Sennas nære ven, Dr. Watkins, sig endnu en gang.

Tårerne har indtil nu trillet nedad kinderne på den tredobbelte verdensmester ved hans side, men nu sender Senna pludselig Sid Watkins et stålsat blik.

- Sid, der er nogle ting, vi ikke har kontrol over. Jeg kan ikke stoppe. Jeg bliver nødt til at fortsætte.

Datoen er d. 30. april 1994, og det her skulle vise sig at blive de to venners sidste samtale.

Ayrton Senna i snak med sin nære ven, Formel 1-lægen Sid Watkins. (Foto: Jean-Loup Gautreau)

Ayrton Senna indledte sin Formel 1-karriere hos det undseelige britiske hold Toleman tilbage i 1983.

Op til sæsonen havde brasilianeren ellers vist sin imponerende fart i testkørsler for flere af de store Formel 1-hold.

Hos Williams satte han endda en bedre tid end holdets forsvarende verdensmester Keke Rosberg – faderen til den senere mester Nico Rosberg.

Året efter tog Sennas karriere for alvor fart i motorsportens kongeklasse med et skifte til Lotus-mandskabet, og i 1985 snuppede brasilianeren sin første Formel 1-sejr i Portugals Grand Prix.

Den karismatiske Senna blev hurtigt en publikumsyndling, og over de næste tre sæsoner vandt han i alt 6 grandprixer i Lotus-raceren.

Det var dog først, da Ayrton Senna i 1988 blev præsenteret som ny kører for McLaren-holdet, at hans ikoniske status i Formel 1 for alvor blev etableret.

Her blev han nemlig holdkammerat med den dobbelte verdensmester og McLarens helt store guldkalv, franskmanden Alain Prost.

Senna udfordrede dog hurtigt magtbalancen på McLaren-holdet i sæsonen 1988, hvor han i Monacos Grand Prix slog holdkammeraten Prost med hele 1,4 sekunder i kvalifikationen. En hidtil uhørt forskel på to identiske biler.

Senna vandt sit første Formel 1-verdensmesterskabet samme år, og det blev startskuddet til en intens og ekstremt omtalt rivalisering med Prost over det næste halve årti, inden franskmanden gik på pension i 1993.

  • Ayrton Senna justerer ørepropperne i sin McLaren-køredragt. (Foto: Stringer . © Scanpix)
  • Senna jubler efter sejr i sin McLaren-racer. (Foto: PATRICK DE NOIRMONT © Scanpix)
  • Senna tester om et tv-kamera kan holde til champagne efter sejr i Monacos Grand Prix 1993. (Foto: Stringer . © Scanpix)
  • Senna vinder Storbritanniens Grand Prix på Silverstone i 1988. (Foto: Action Images © Scanpix)
  • En eftertænksom Senna. (Foto: Action Images © Scanpix)
  • En lægehjælper løber mod Senna, der er kørt galt i den sidste træningssession, inden Monacos Grand Prix i 1993. (Foto: Mal Langsdon © Scanpix)
1 / 6

På det tidspunkt i 1993 havde Senna vundet 3 verdensmesterskaber og overtog i 1994 det sæde i Williams-raceren, som Alain Prost havde efterladt.

Det var derfor i Williams-raceren, at det gik galt i det tredje grandprix af 1994-sæsonen.

Senna fuldførte ingen af de to første grandprixer i løbskalenderen, og derfor var brasilianeren under pres inden San Marinos Grand Prix på Imola-banen.

Senna havde allerede sikret sig pole position i lørdagens kvalifikation, inden Simtek-køreren Roland Ratzenbergers var ude for sin uhyggelige højhastighedsulykke.

Østrigerens død rystede Senna, men i samtalen med sin ven Sid Watkins havde han altså nægtet at trække sig ud af søndagens grandprix.

Derfor var brasilianeren klar til at føre feltet an, da grandprixet blev sat i gang dagen efter.

  • Ayrton Senna få minutter inden starten på hans sidste grandprix på Imola-banen. (Foto: Jean-Loup Gautreau © Scanpix)
  • Senna under San Marinos Grand Prix på Imola inden ulykken. (Foto: Action Images © Scanpix)
  • Senna i Williams-pitten. (Foto: Action Images © Scanpix)
  • Ayrton Senna i sin Williams-racer foran Michael Schumacher og Mika Häkkinen. (Foto: Toshiyuki Aizawa © Scanpix)
1 / 4

I lægebilen bagest sad Formel 1’s mangeårige løbslæge Sid Watkins til gengæld med en rigtig dårlig mavefornemmelse.

Helt fra starten af løbsweekenden havde der ligget en mørk sky over den berygtede Imola-bane.

Inden Ratzenbergers død om lørdagen var Sennas talentfulde landsmand Rubens Barrichello nemlig også blevet slået bevidstløs efter en kollision med en dækvæg, dog uden at pådrage sig nogle permanente skader. Den vilde ulykke kan du se i videoen herunder.

Og allerede under starten på grandprixet gik det galt, da to racere fra Lotus og Benetton stødte sammen, og et hjul med høj fart hoppede ud på ståpladserne omkring banen, hvor ni tilskuere kom til skade.

Løbet fortsatte dog, selvom feltets fart blev holdt nede af løbskommissærerne over de næste omgange, mens banen blev ryddet for vragdele.

På sjette omgang blev løbet igen givet frit, og Senna trykkede speederen i bund for at holde sin nærmeste konkurrent bag sig. Køreren bag ham skulle senere ende med at vinde 7 verdensmesterskaber. En ung tysker ved navn Michael Schumacher.

I lægebilen udtrykte Sid Watkins igen sin bekymring.

- Jeg har en fornemmelse af, at der snart kommer til at ske en allerhelvedes alvorlig ulykke, sagde Watkins.

Efter 16 år som løbslæge i Formel 1 havde Watkins opbygget en intuition, der var bedre end de flestes, og allerede omgangen efter fik han ret.

Senna kørte sin Williams-racer af banen med 310 kilometer i timen i det såkaldte Tamburello-sving – få hundrede meter fra det sted, hvor Ratzenberger var blevet slået ihjel dagen forinden.

Brasilianeren formåede at bremse sin bil ned i løbet af de næste få øjeblikke, men han hamrede stadig ind i barrieren med knap 220 kilometer i timen. Sammenstødet rev bilen fra hinanden, som du kan se i videoen herover.

Sid Watkins var en af de første på stedet, men han indså hurtigt, at alt håb var ude for den brasilianske kæmpestjerne.

Senna blev erklæret død på det lokale hospital klokken 18.40.

Hans død vakte en enorm sorg i hjemlandet Brasilien, hvor millioner af mennesker fyldte gaderne i Sennas fødeby São Paolo for at sige farvel til deres helt, som du kan se i videoen her.

Sennas kiste blev kørt i procession rundt i byen på ladet af en brandbil, mens den blev båret det sidste stykke til gravstedet af brasilianerens evige rival Alain Prost, der havde taget turen til Brasilien for at sige farvel til sin nemesis.

Sennas død medførte en stor debat om sikkerheden i Formel 1.

Hans mangeårige ven Sid Watkins blev sat i spidsen for en komité, der indførte gennemgribende forbedringer af sikkerheden i sporten.

Som resultat af deres arbejde var der ingen kørere, der døde i Formel 1 de følgende tyve år.

  • Øjeblikke efter Sennas ulykke. (Foto: Str Old © Scanpix)
  • Williams-raceren efter sammenstødet med barrieren. (Foto: Str Old © Scanpix)
  • Formel 1-kørere som Barrichello og Prost bærer Sennas kiste. (Foto: Stringer . © Scanpix)
  • Rustvognen med Sennas kiste forlader lighuset i Bologna. (Foto: vincenzo pinto © Scanpix)
  • De brasilianske fans mindes deres faldne folkehelt. (Foto: PAUL HANNA © Scanpix)
  • De brasilianske fans mindes deres faldne folkehelt. (Foto: Stringer . © Scanpix)
  • Millioner af mennesker mødt op for at mindes Senna ved hans begravelsesprocession. (Foto: Stringer . © Scanpix)
1 / 7

Ayrton Senna blev 34 år gammel.

Kilder:

Life at the Limit: Triumph and Tragedy in Formula One, selvbiografi af Sid Watkins (1996)

Dokumentarfilmen 'Senna' af Asif Kapadia

Facebook
Twitter