Forsvarende dansk mesterbåd vil genvinde sejlsportens Formel 1

Dansk båd sætter alt ind på at vinde den storslåede sejlads Extreme Sailing Series for andet år i træk.

De sidste og afgørende afdelinger nærmer sig i den verdensomspændende kapsejlads Extreme Sailing Series, og med helt fremme i feltet er den danske båd, SAP, der også har dansk mandskab ombord.

Med Jes Gram-Hansen i coach-rollen og Rasmus Køstner på plads som skipper, sejler de seriens første og eneste danske båd, som også er forsvarende mester fra 2017.

Og med to afdelinger tilbage af årets serie er slutspurten for alvor sat ind.

Det er Formel 1 på vand, bådene er blandt de hurtigste i verden, og den hæsblæsende kapsejlads er med al sandsynlighed en af de vildeste sejladser, der findes, fortæller Rasmus Køstner, der er skipper på båden.

- Det er ligesom, hvis du var fem mand, der skulle køre en meget kompliceret cykel med 70 kilometer i timen ud over en mark, siger Rasmus Køstner.

Mandag måtte SAP-båden dog se sig slået på målstregen, da rivalerne fra Schweiz vandt seriens tredjesidste afdeling i Cardiff i Wales, og lige nu fører serien med 57 point over danskernes 55 point.

- Det er hård konkurrence, men vi ligger som nummer to nu, så vi er jo helt med i kampen og det bliver sandsynligvis først afgjort i sidste afdeling i Mexico, hvis ikke vi bliver ramt af uheld inden, så alt er jo muligt, siger Rasmus Køstner.

Actionsejlads med publikum i centrum

Extreme Sailing Series sejles i otte afdelinger fordelt over hele kloden, og de syv både, der dyster i kapsejladsen, er besat af nogle af verdens bedste og mest erfarne sejlere.

  • Den danske SAP-båd ses her i tæt kamp med Red Bull-båden i den sidste afdeling af Extreme Sailing Series 2017 i mexicanske Los Cabos. (Foto: Tristan Stedman © © 2018 Tristan Stedman)
  • Bådene kommer helt tæt på havnefronten, når det gør løs i Extreme Sailing Series. Her ses SAP-holdet i Cardiff i Wales under sejladserne i 2016. (Foto: Lloyd Images © 2016 Lloyd Images)
1 / 2

Det blev første gang sejlet i 2007, og det er nu 11. gang, at kapsejladsen løber af stablen - og som navnet antyder, er der ikke megen søndagssejlads over serien.

Serien opstod som et forsøg på at gøre sejlsport til en sport, der også er interessant for publikum, og derfor trækkes sejladserne helt ind i otte af verdens storbyhavne, hvor publikum kan få lov til at komme helt tæt på.

Det er spektakulær underholdning, fart og adrenalin, og når de styrtende hurtige GC32-katamaraner blæser forbi publikumspladserne, er bådene så tæt på land, at tilskuerne, med lidt held, vil kunne springe ned i båden til den professionelle sejlere.

Det er dog ikke kun publikum, der får pulsen op under de vilde kapsejladser.

- Du har jo det adrenalinsus, som du måske også finder i nogle andre actionprægede sportsgrene som styrtløb og motorsport, siger Jes Gram-Hansen, der var skipper, da SAP-båden sidste år vandt serien.

  • SAP-sejlerne ombord på den danske båd ved seriens femte afdeling i Cardiff i Wales i 2016. (Foto: Lloyd Images © 2016 Lloyd Images)
  • SAP-sejleren Richard Mason ses her under et af Extreme Sailing Series-sejladserne i Barcelona i Spanien i 2017. (Foto: Lloyd Images © Lloyd Images - Not for commercial use)
  • Den danske båd i aktion under 2017-seriens afdeling i San Diego i USA. (Foto: Lloyd Images © Lloyd Images - Not for commercial use)
1 / 3

Extreme Sailing Series en af den type sejladser, sejlere først kaster sig ud i, efter de været gennem lidt af hvert, og på de syv forskellige både er tidligere OL-vindere, Volvo Ocean Race-sejlere.

Erfaringen er da også tung hos de to danske sejlere, der begge har sejlet både det prestigefyldte America’s Cup, Volvo Ocean Race og store match races, men på trods af et langt sejler-CV er Jes Gram-Hansen dog ikke i tvivl om, at Extreme Sailing Series er noget for sig.

Og det er nok meget godt, at erfaringen er tung på de syv både, for det går vildt for sig når de tonstunge katamaraner sejler om kap – og det er heller ikke uden risiko, når de syv både stikker til søs.

- Hvis det går galt, så kan der være nogle ret store konsekvenser. Man må jo konstatere, at der er potentiale for at det kan gå rigtig galt og der snakker jeg altså om fatalt galt. Den risiko er jo til stede hele tiden, ligesom den er i motorsport. Du kan jo enten slå andre eller dig selv ihjel i de både der, hvis ikke du ved hvad du har med at gøre, siger Jes Gram-Hansen.

- Selv som sejler, der har sejlet i mange år, der har man nogle gange lidt en følelse af at man sidder med røven på en vild hest, siger han.

Og den danske båd er en vild hest med fart på, for SAP er faktisk seriens hurtigste, efter den tidligere på året slog fartrekorden, da den ramte 37,9 knob – hvilket cirka svarer til 70 kilometer i timen.

Som i alt andet sejlsport, sker det af og til at bådene ryger ud af kurs og kæntrer. Som regel foregår det udramatisk, men i både der er lige så store, tunge og hurtige som biler, er de potentielle konsekvenserne bare lidt større.

- Det er jo ligesom når du kører racerbil. Du er på grænsen hele tiden, og det er jo klart, når du er på grænsen hele tiden, så er der selvfølgelig nogle gange, hvor du ender på den anden side. Og det er jo en del af sporten, og en del af den risiko som vi skal leve med i vores arbejde – når du ryger på den anden side af den grænse, så kan der være nogle konsekvenser, siger Jes Gram-Hansen.

Fra America's Cup til Extreme Sailing Series

Rasmus Køstner og Jes Gram-Hansen har sejlet sammen i tyve år, og da de først begyndte makkerskabet, havde de ingen anelse om, at de i dag, mange år senere, ville stå i spidsen for et af de største danske sejlsportsprojekter nogensinde – den danske extreme sailing-båd.

De to danske verdenssejlere så i 2007 en gylden chance i den nystartede serie Extreme Sailing Series, hvor fokus var et helt andet sted, end i den traditionsrige America’s Cup-kapsejlads, som de inden da havde sejlet.

- Da vi startede op, havde vi aldrig sejlet katamaraner før. Det er meget anderledes at sejle en katamaran, end det er at sejle en almindelig båd. Så vi sagde: ”fuck, vi vil vinde den her serie!”, men vidste også godt, at det ville komme til at tage noget tid, siger Jes Gram-Hansen.

Og det gjorde de. Seks år senere, i 2017, vinder den danske båd Extreme Sailing Series.

- Det er nok en af de bedste beslutninger, vi har taget – at udfordre os selv på sejldelen, og det er nok en af de bedste udfordringer, som vi har givet os selv, og det er også en, som gør, at vi stadig er i sporten, siger Rasmus Køstner.

Næste og andensidste afdeling af Extreme Sailing Series sejles i San Diego i USA 18-21. oktober.

Finaleserien sejles i Los Cabos i Mexico 29. november - 2. december.

Facebook
Twitter