Sammen hver for sig: I en krisetid har e-sport ramt et gyldent vindue

E-sport har en unik mulighed for at tiltrække nye seere og fans under coronakrisen.

E-sport-events verden over er naturligvis udsat eller aflyst, men coronakrisen er stadig en god mulighed for brancen til at få flere folk til at se med, lyder det fra flere parter. (Foto: Wolfgang Rattay © Scanpix)

Sport finder altid en vej.

Mens fodboldbaner, håndboldhaller og svømmebassiner sygner hen, cafeteriasaften pakkes væk, så er der stadig mulighed for at få virtuelt græs på knæene. Måske endda pulsen op.

Det eneste, det kræver, er en internetforbindelse.

For mens traditionel sport ligger i aflåst sideleje, så er der rig mulighed for at se og udøve e-sport. Noget, som millioner af mennesker verden over benytter sig af i disse tider, hvor 'at stå sammen hver for sig' messes fra myndighedernes gemakker.

Opråbet til danskerne om at holde sammen fra hver sin matrikel er samtidig et perfekt slogan for gaming og e-sport, der rummer mange af de elementer, som mennesket har brug for, for at trives, siger computerspilsforsker Rune Kristian Lundedal Nielsen fra IT-Universitetet i København.

- At spille computerspil, eller se det med andre, fungerer godt i en situation, som vi er i nu, fordi man kan gøre det sammen hver for sig. Hvis man føler sig magtesløs, så er det et sted, hvor man i løbet af dagen kan gå hen og få opfyldt mange af de behov, vi som mennesker har. For eksempel at være social, at være kompetent og samtidig få muligheden for at konkurrere.

- På det mere generelle plan, så fungerer computerspil godt lige nu, fordi det også fortæller historier. Det er virtuelle legepladser, og virtuel sport.

Esport er for alle. Her ser Sydkoreas præsident Moon Jae-in sammen med den svenske konge Carl Gustaf til en League of Legends-kamp mellem de to lande i sommer. (Foto: TT News Agency © Scanpix)

Kan ses på seertallene

E-sporten kan dog ikke helt melde hus forbi, når det drejer sig om at være ramt af coronapandemien. Store turneringer verden over er, som alt andet, aflyst eller udsat på ubestemt tid, men det betyder ikke, at der ikke kan spilles kompetitivt.

I stedet for at fylde sportsarenaer, så har e-sport nemlig den fordel, at udøverne har muligheden for at dyste hjemme fra deres eget skrivebord.

Og er der kampe, så er der også seere, lyder beskeden fra senior product manager ved ESL, Brian Kraemer. ESL sender blandt andet skydespillet Counter-Strike, strategispillet Dota 2 samt fodboldspillet FIFA, og i den seneste tid er seerne væltet ind.

- I denne sæson af ESL Pro League (Counter-Strike, red.) har vi set en enorm vækst i seertal. Vi har sat ny rekord ved at have 395.000 seere samtidig på en 'almindelig' udsendelse, og udover det har vi tredoblet vores gennemsnitlige seertal fra vores seneste sæson.

- Vi indsamler stadig data for at blive klogere på, hvor seerne kommer fra. Men vi tror, at en stor del af årsagen selvfølgelig findes i, at rigtig mange mennesker bruger meget tid derhjemme lige nu på grund af coronakrisen, og så må vi se, hvordan det udvikler sig, når folks hjemmekaratæne er overstået. Men lige nu er der bestemt en stor mulighed for e-sport, siger Brian Kraemer.

De flotte tal begrænser sig dog ikke kun til ESL's produktioner. På den populære gaming-platform Twitch, hvor man kan streame selv eller blot se andre spille, er der i marts blevet sat rekorder.

Den bedste dag toppede blandt andet med 22,7 millioner aktive brugere.

Trives under triste omstændigheder

De mange 'hjemmetimer' åbner også op for tiltag hos e-sport-organisationer, som kan trække flere folk ind i biksen, og især de traditionelle sportsgrene med en digital pendant har på den front muligheder.

Et eksempel, som Formel 1-køreren Lando Norris har udnyttet. På gaming-platformen Twitch kører han virtuelle grand prixer, mens han hyggesnakker med fans. På samme måde kunne man for en uge siden se flere spillere fra Spaniens bedste fodboldrække, La Liga, konkurrere mod hinanden i FIFA, mens basketballstjerner fra NBA fra på fredag dyster mod hinanden i spillet af samme navn.

På den måde er e-sport en mulighed for klubber og organisationer til at engagere de fans, som tørster efter stadig at være i berøring med deres favoritklubber- og spillere.

Hos en af Danmarks største e-sportsorganisationer, North, er krisen heller ikke udelukkende blevet brugt til at løbe panden mod en mur. Her arbejdes der på at få aktiveret de mange nye, potentielle seere, siger chief marketing officer, Alex Mørch Pedersen.

- Krisen påvirker os naturligvis, men det har omvendt givet os en mulighed for at lave tiltag og lokke nye seere til. Blandt andet har vi produceret unikke live-streams på Facebook direkte fra vores spillerlokalet, hvor seere kan stille spørgsmål og på den måde drages ind.

Mens turneringerne lukker ned, så stiger seertallene online i esport. (Foto: Wolfgang Rattay © Scanpix)

Hos North arbejdes der med spillene Counter-Strike, Apex Legends og FIFA, og den nuværende coronakrise har også skabt et nyt format i Counter-Strike, som udover at levere kompetetiv gaming også skal levere et budskab, siger Norths CEO, Christopher Håkonsson.

- I e-sport ser vi i øjeblikket seer- og spillertal eksplodere i en branche, der i forvejen vækster. Det er for mig et bevis på, at e-sport er helt unikt og en af de eneste underholdningsgrene, der trives under de i øvrigt triste omstændigheder.

- Vi er i øjeblikket i dialog med flere turneringsarrangører i forskellige spiltitler om at udnytte, at e-sport dyrkes og broadcastes online. Blandt andet deltager vi i den nye 320.000$-turnering, #HomeSweetHome, der er er opstået i coronakrisen, siger Christopher Håkonsson.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter