Verdensmester er modvillig stjerne på de sociale medier: 'Vil ikke være en blyp uden personlighed'

For cykelrytteren Annika Langvad er sociale medier et arbejdsredskab, og hun går ikke på kompromis for at få følgere.

Når man scroller ned gennem de mange billeder på Annika Langvads Instagram-profil, er man ikke i tvivl om, hvilken sport hun er seksdobbelt verdensmester i.

Cykeludstyr, træning og løb er temaerne på billederne, og det er der en grund til. For Annika Langvad er cykelrytter, og hun vil ikke være andet.

- Jeg er meget bevidst om, hvilket signal jeg sender, og jeg er meget bevidst om, hvilket signal jeg ikke vil sende, siger mountainbike- og landevejsrytteren.

De sociale medier er er en markedsplads. Valutaen er likes og followers, og for mange danske atleter er der vigtige penge i de mange klik. Ser man noget, man kan lide, så bliver der trykket på følg-knappen, og det betyder sponsormuligheder for atleten.

Man skal holde sig interessant, hvis man vil være en af de såkaldte influencers, der når ud til mange mennesker.

Sex sælger - eller gør det?

Der findes mange kneb for at vinde følgernes gunst, og på en af de første sider i lærebogen om marketing står, at sex sælger. Der er få ting i denne verden, der tiltrækker sig opmærksomhed som bar hud, og det trick lever også i bedste velgående på Instagram.

Men Annika Langvad synes, at det er den forkerte vej at gå for atleter. Hendes flere end 100.000 følgere på de sociale medier skal følge hende for den atlet, hun er, og ikke for noget hun ikke er.

- Jeg synes, der er en tendens i dag. Det er nemt at gå den nemme vej og lægge ting op, som man ved, der er mange likes og følgere i, men hvor man - måske især som kvindelig atlet - går lidt på kompromis med sine værdier, siger den seksdobbelte verdensmester.

Hun nægter at lade sig reducere, fordi hun er kvinde, og hun mener, at man som kvindelig atlet har et ansvar på de sociale medier.

- Der findes et syn på kvinder i sport, hvor det sommetider bliver opfattet, som om vi bare kan vise hud, og så kommer vi frem på den måde. Derfor er det sindssygt vigtigt, at vi gør op med det og viser, at det ikke er derfor, man skal følge os. Det skal man, fordi vi kan noget med vores sport, og den bevægelse vil jeg rigtig gerne være en del af, så vi kan ændre den opfattelse, siger hun.

- Men det er også en svær kamp at kæmpe, for der er så mange kvindelige atleter, der bare kører stilen med at vise hud og picture perfect billeder, så det er op ad bakke. Det er vand på den forkerte mølle. Men jeg kører min egen strategi, og så håber jeg, at det kan være med til at inspirere folk til at gøre det samme.

Og måske det gamle ordsprog om, at sex sælger, faktisk skal revurderes, når det kommer til de sociale medier.

For selvom mange følgere er benzin på motoren, så er det de rigtige følgere, der er afgørende for, hvor interessant man er for virksomhederne.

Det forklarer Pernille C. Lotus, der er direktør i SMAC Agency, som er Danmarks største influencer-bureau, og partner i HIPPO Management.

Hun fortæller, at det i en forretningsmæssig forstand kan have konsekvenser, hvis man som kvindelig influencer spiller for meget på sit gode udseende.

- De kvindelige influencere, der spiller på sit udseende og viser for meget hud, vil oftest have en overvægt af mandlige følgere, og når en virksomhed går ud og brander sig ved hjælp af en influencer, så er det oftest for at ramme samme køn.

- Et firma, der sælger herreprodukter, går for eksempel ikke ud og hyrer en fashionpige til et samarbejde og eksponering af deres produkt på for eksempel Instagram, siger Pernille C. Lotus.

Vaskepulver og dimser

Annika Langvad har nogle faste sponsoraftaler med en række virksomheder, som hovedsageligt gør sig i cyklingens verden. I de kontrakter er der aftaler i forhold til de sociale medier, og det er de aftaler Annika Langvad holder sig til, når hun agerer på Instagram.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg har de sociale medier på grund af mine sponsorer. Det er en del af mit job, sådan er det bare i dag, og det kan man ikke komme udenom. Men jeg lægger sindssygt meget vægt på, at det, der kommer ud, er i overensstemmelse med mine værdier og det, jeg står for.

Men selvom Annika Langvad er tro i en verden, hvor de fleste kan købes, så betyder det ikke, at hun ikke får tilbud fra andre bejlere. Mange tilbud. Ure, T-shirts, cykelophæng, vaskepulver og en masse ”dimser” er blandt noget af det, hun bliver tilbudt at vise frem.

- Jeg får et hav af henvendelser om alt muligt, som jeg ikke tager imod. Der er mange, der spørger, om jeg vil vise et eller andet frem, men der siger jeg nej. Men man kan godt se, at der er en industri for at vise produkter frem på sin Insta-profil, men det er slet ikke den, jeg er. Jeg har et par enkelte gode aftaler, og det er det, siger hun.

"Blypper uden personlighed"

For cykelrytteren er profilering på sociale medier en del af hendes job som cykelrytter, og derfor deler hun ikke ud af fritid og kærestesorger, men tandhjul og podiebilleder.

Den tilgang er ifølge Pernille C. Lotus også en af grundene til, at det i lang tid har været svært for mange atleter at begå sig som influencere og tjene penge på dette. Hun ser flere udfordringer.

- Det kan være meget nichepræget, hvis man har en profil, der kun handler om ens sport. Der kan det være svært at flette et kommercielt brand ind blandt sportsbilleder. Det er lettere for en fashionpige eller en komiker, der i forvejen viser alle slags billeder på deres Instagram-profil, siger hun.

- Og hvis man så kun kan flette noget ind, der handler om sporten, så kan det også være en udfordring, da de typisk i forvejen har sponsorer, som har eksklusive rettigheder på atletens brand og dennes social media-kanaler.

Det er tilfældet for Annika Langvad, der holder sig til en række ”gode aftaler”. Men hun ved også, at hun måske ikke ville have de aftaler, hvis hun ikke havde mange følgere.

- Det gør da en stor forskel. Også selvom det skærer lidt i mine grundværdier, men sådan er det jo – det er desværre sandheden. Jeg bliver sommetider lidt træt af sociale medier, for alle folk bliver reduceret til små ”blypper” uden personlighed, hvor det bare drejer sig om likes og følgere.

I weekenden vandt Annika Langvad Cape Epic, der betegnes som mountainbikens Tour de France, for femte gang i karrieren.

Facebook
Twitter