Event-ekspert: OL-åbningen var overraskende politisk

Der blev både sat fokus på slumområder, klimaet og konflikter, da Rio de Janeiro fik hele verdens opmærksomhed under åbningsceremonien.

  • OL-symbolet over dem alle, ringene, havde ikke de sædvanlige fem farver, men blev dannet af grønne træer. (Foto: FABRIZIO BENSCH © Scanpix)
  • Der var peacetegn på scenegulvet under åbningsceremonien. (Foto: Antonio Bronic © Scanpix)
  • Parkour-udøvere viste deres kunnen på det, der skal forestille en favela - et brasiliansk slumområde. (Foto: Kai Pfaffenbach © Scanpix)
  • Favela og grønne OL-ringe-træer. (Foto: Brian snyder © Scanpix)
1 / 4

- På den ene side var det, hvad man forventede, at Brasilien skulle komme med af samba, rytme, fest, livsglæde og en stærk nerve. På den anden side skete der noget meget overraskende og historisk, nemlig at man brugte en åbningsceremoni til nogle meget stærke politiske budskaber.

Sådan lyder vurderingen fra Christian Have, kreativ direktør i Have Kommunikation, der blandt andet lever af af arrangere events og shows.

Sammen med flere hundrede millioner verden over så han OL-åbningen, der strakte sig over flere timer, og som man brugte til at sætte fokus på tunge emner som verdens konflikter, ulighed, og at vi skal passe på vores miljø og klimaet. Især hæftede Christian Have sig ved, at man fra eventmagernes side ikke lukkede øjnene over for Brasiliens egne problemer.

Blandt andet havde man valgt at illustrere den urbane udvikling og civilisation med den brasilianske sportsgren parkour.

- Favela-problematikken (en favela er et brasiliansk slumområde, red.), man har i landet, illustrerede man grafisk på en meget original måde. Og konflikterne, som der er i de urbane miljøer verden over, blev illustreret på en meget legende og bevægelig måde, påpeger Christian Have.

Den mere politiske del af showet sluttede af med, at supermodellen Gisele Bündchen gik sin allersidste catwalk.

- Det kan de i Brasilien. De har den leg med elementerne, så de kommer godt af sted med det. Normalt, ville jeg sige, kan man ikke sætte en models sidste catwalk sammen med verdens konflikter, men det gik, lyder vurderingen fra Christian Have.

En OL-åbning er creme de la creme, som eventbranchen kan hoste op med, og inspirerer ofte andre ved fremtidige show.

- Det er den største event i verden, og måske den største tv-begivenhed i verden og følges af milliarder, så selvfølgelig ser man, hvad de gør. Og showet var meget analogt og ikke så digitalt med mange skærme - det var mennesket i centrum med nogle politiske værdier. Det er et superspændende aftryk, som jeg håber vil inspirere os alle, der arbejder med det, slutter Christian Have.

Facebook
Twitter