PORTRÆT Racet mod drømmen: Marco Sørensen vil i Formel 1

Danske Marco Sørensen ´kan han være den næste dansker, der kører Formel 1. En ny dokumentar går tæt på et af Danmarks største talenter i motorsport.

Marco Sørensen kan blive den næste dansker i Formel 1. (Foto: Linda Kastrup © Sacnpix)

Han er et af Danmarks største talenter i motorsport. Og allerede som 19-årig i 2009 blev han taget under vingerne af Formel 1-holdet Lotus’ ledelse, der langsomt ville sluse ham ind i mesterklassen. Siden da har karrieren budt på store opture, nedture, pole positions og mislykkede pitstops. Det ændrer dog ikke på, at danske Marco Sørensen er i sandhed et unikt talent i motorsportens verden.

DR Sporten har fulgt den danske racerkører gennem de sidste tre år og produceret en unik dokumentar, som du kan se torsdag klokken 22.45 på DR1.

I dag kører nu 24-årige Marco Sørensen for Carlin-holdet i GP2-serien, der er en underklasse til Formel 1, mens han også tidligere har kørt i Formel 3.5 klassen. En klasse, der også tidligere har udklækket mange nuværende og tidligere Formel 1-stjerner.

Marco Sørensen har derfor længe stået på spring til at køre ind i motorsportens fineste klasse, selvom han før denne sæson måtte se sig overhalet indenom af konkurrenten Jolyon Palmer, der snuppede tjansen som reservekører hos Lotus-holdet fra danskeren.

Et stort nederlag, vil mange måske mene, men hos den unge jyde har det ikke betydet, at Formel 1-drømmen er kommet længere væk. I stedet er der blevet mere tid til at fokusere på GP2-klassen, men i sæsonens første seks løb har Sørensen endnu ikke stået øverst på podiet.

- Jeg har haft den samme drøm, så længe jeg kan huske. Drømmen om Formel 1. Og den lever stadig. Jeg vil blive ved at kæmpe, til jeg står der, men jeg skal have vendt skuden i GP2-klassen og vise, at både jeg og bilen kan gøre det bedre, end vi har gjort indtil nu, forklarer Marco Sørensen.

At blive taget ud af reservesædet hos Lotus har også betydet, at Marco Sørensen i år har fået muligheden for at deltage i 24-timers løbet Le Mans, hvor han sætter sig i bilen for Aston Martin. Her kommer han til at udgøre et rent dansk team sammen med Nicki Thiim og Christoffer Nygaard.

- Le Mans er en unik mulighed for mig, og det kommer til at holde mig skarp som racerkører, at jeg får lov at være med. Vi har et fantastisk professionelt team hos Aston Martin, og vi har alle muligheder for at vinde løbet i år. Derfor vil jeg bestemt ikke udelukke, at jeg kommer til at satse mere på Le Mans i fremtiden, hvis det ikke lykkedes med at komme i Formel 1. Det vigtigste for mig er, at jeg får lov at køre race. Det er dét, jeg elsker.

Cola, pokal og øverst på podiet – som treårig

Allerede som helt ung havde Marco Sørensen benzin i blodet og allerede tidligt begyndte han at køre gokart-race på de jyske racerbaner. Som tre-årig sad Marco Sørensen allerede i bilen.

Et gammelt polaroidfoto viser en ung knægt iført en lidt for stor, rød kørerdragt med en pokal i den ene hånd og en Jolly-cola i den anden. Han står øverst på et hjemmelavet, hvidlakeret podie foran klubhuset.

- Vi havde ingen anelse om, at han ville nå så langt, som han er i dag, da han stod der øverst på podiet, som den yngste kører i klubben. De havde givet ham en cola i stedet for champagne, erindrer Marco Sørensens far, Ruben.

Selv husker Marco Sørensen også barndommen og især pokalen, som var den første han vandt i et racerløb.

- Jeg kan beskrive alle detaljer omkring den pokal. Billedet af den er komplet inde i mit hoved, fortæller Marco Sørensen.

I dag – 21 år efter – kan Marco Sørensen vinde sin næste pokal, når han den 13. juni sætter sig i Le Mans-raceren for at køre den 13,6 kilometer lange rute rundt i Frankrig. Og mon ikke, at Jolly Colaen bliver skiftet ud med champagne, hvis han kører først over stregen i dén racerbil, han elsker.

Pengene kan være afgørende for talentet

Før Marco Sørensen kan tage de afgørende skridt i den rigtige retning, er der dog andet end talentet, der skal være på plads. Penge. I motorsporten er det muligt at købe dig langt frem i feltet, mens den mere sportslige vej er at kæmpe sig op gennem feltet med talent. Uden økonomiske omkostninger er det dog ikke, hvis du vil sætte dig i de hurtigste racerbiler på banen.

- Jeg tør slet ikke tænkte på, hvor mange penge vi har brugt på at hjælpe. Vi har nogle gange stået og været helt i tvivl om, hvordan vi skulle finde pengene til at hjælpe ham op i den næste klasse. Når vi kigger på de folk, så tænker vi, at det er fuldstændig umuligt økonomisk for os som familie, forklarer Marco Sørensens far, Ruben.

- Vi har truffet et valg om, at det er det rigtige for os, at bruge pengene på Marco. Vi har brugt vores penge anderledes, men det er et valg, vi har taget, lyder det fra Marco Sørensens mor, Connie.

Efterhånden som Marco Sørensen er kommet tættere på drømmen om Formel 1 har han dog også fået sponsorpenge pakket i bilen, så nogle af de mange udgifter kan dækkes. Bag Lotus-holdet i GP2 klassen står blandt andet Saxo Bank, der kastede snøren ud efter Marco Sørensen hos Lotus-holdet i efteråret 2013, selvom danskeren ikke havde haft en optimal løbssæson.

- Formel 1 er toppen af poppen, når det kommer til glamourøse sportsgrene. Marcos svaghed er, at han ikke har uanede mængder af penge med hjemmefra, men dem der for alvor rykker i gennem, det er dem, der har talentet, siger Lars Sejer Christensen, der er direktør i Saxo Bank.

Marco Sørensen selv erkender også selv, at aftalen med Saxo Bank har været med til at holde ham inde i løbet om et af de eftertragtede Formel 1-sæder.

- Det lignede ikke, at min karriere skulle ende i Formel 1, men som kom Lars Sejer Christensen og reddede min røv, så min karriere ikke skulle gå til spilde. Nu skal jeg fandme i Formel 1, og jeg skal overhale Kevin Magnussen indenom, lyder det fra Marco Sørensen.

Da livet gik i stå på Monza

Med et solidt sponsorat i ryggen og et uomtvisteligt talent lignede det derfor, at vejen var banet direkte ind i Formel 1 hos Lotus-holdet for Marco Sørensen, da 2014-sæsonen startede. Men verden har det med at vende sig på et splitsekund.

En eftermiddag på Monza-banen, der ligger udenfor Milano, var Marco Sørensen nok engang at finde i den racerbil, han havde været i så mange gange før. En ny dag på arbejdet. Men så indtræffer katastrofen.

På langsiden op mod målet forsøger Marco Sørensen at avancere fra sin 8. plads, men en kørerfejl betyder, at bilen med næsten 300 kilometer i timen rammer direkte ind i den bil, som han er ved at overhale. Marco Sørensen flyver rundt i bilen, der vælter rundt på hovedet. Han brager ind i barrieren, mens det slår friktionsgnister fra bilen, der skraber hen ad asfalten med lynets hast.

- Jeg står lige ved siden af, da jeg ser bilen flyve forbi. Jeg tænker bare: Hans hoved er knust under bilen, lyder det stille fra Marco Sørensens mor, Connie.

- Tårerne stod ud af øjnene på mig. Det var fatalt, det var jeg sikker på, supplerer Marco Sørensens far.

Marco Sørensen rejser sig dog selv fra bilen. Som et mindre mirakel, var han sluppet uskadt fra ulykken, som kunne have kostet ham livet eller førerligheden.

- Faktisk var det rart at komme i bilen igen dagen efter, selvom det lyder meget mærkeligt. Jeg var godt klar over, at det ikke var helt godt, da jeg sad der med 300 kilometer i timen, fortæller Marco Sørensen.

Du kan se hele dokumentaren om Marco Sørensens kamp mod et eftertragtet sæde i Formel 1 på DR1 torsdag klokken 22.45.

Facebook
Twitter