Ny dansk båd bliver del af Formel 1-ræs på vandet

Et dansk hold skal tage kampen op mod andre store sejlsportsnationer i katamaran-kapsejladsen SailGP.

Når anden sæson af kapsejladsen SailGP begynder i februar, bliver det med en dansk båd i feltet.

Med rorsmand Nicolai Sehested i spidsen skal danskerne tage kampen op mod foreløbig seks andre nationer i konkurrencen, der mest af alt minder om Formel 1 på vandet.

Katamaran-bådene kan nå op på 50 knob, hvilket svarer til små 100 kilometer i timen.

- Det her er verdens hurtigste både. Jeg er vant til at sejle hurtige både og i høj fart, men det her adskiller sig ved at være det ypperste inden for sejlsport lige nu, siger Nicolai Sehested.

Den 30-årige sejler har sejlet professionelt i flere år, blandt andet i Volvo Ocean Race.

Han ser frem til at sejle SailGP, der blev afviklet for første gang i 2019. Her endte Australien med at vinde foran Japan, Kina, Storbritannien, Frankrig og USA, der også er med i 2020-sæsonen.

De forholdsvis korte sejladser i SailGP foregår tæt på land for at gøre det så tilskuervenligt som muligt. Sejladserne byder desuden på masser af overhalinger, og fejl kan få store konsekvenser.

- Det er et nyt koncept, men det har allerede skabt en ny normal for, hvad sejlsport kan levere. Når man fejler med 50 knob, så er der ikke plads til fejl, siger rorsmanden.

Nicolai Sehested er nøje udvalgt af holdets manager, den tidligere OL-sølvvinder Jonas Høgh-Christensen, der står bag det danske projekt med et årligt budget på 47 millioner kroner.

Formel 1 på vandet

Det danske sejl-ikon ser SailGP som Formel 1 på vandet, dog med visse forskelle. Modsat motorsportens kongeklasse, hvor de enkelte hold kan udvikle på deres biler, så får sejlerne i SailGP stillet helt identiske både til rådighed.

- Der er mange flere overhalinger her.

- Modsat Formel 1, hvor man har en startrækkefølge, så starter alle på samme linje her. Så handler det ellers om at komme først, og der er fuld skrald på, siger Jonas Høgh-Christensen.

Med korte sejladser af et kvarters varighed, overhalinger og tæt kamp mellem de deltagende nationer, mener han, at SailGP har potentiale til at skabe landskampsstemning.

- Det er hele Danmark, der skal op mod de største nationer i verden, siger han.

Direktøren for SailGP, newzealænderen Russell Coutts, ser frem til at få Danmark med i det foreløbig lille og eksklusive selskab, hvor der kæmpes om en præmie på en million dollar.

Den danske båd bliver den syvende i feltet, og Coutts ser en naturlig grænse på ti deltagende nationer. Det kan give for store sikkerhedsmæssige udfordringer at udvide feltet yderligere, mener han.

- Danmark har en stor historie inden for sejlsporten og har kæmpet med i toppen til OL. Men Danmark har været fraværende i den professionelle del af sejlsporten.

- Det her giver danske sejlere en mulighed for at kæmpe mod de bedste i verden. Unge danske sejlere får sig også nogle helte, de kan følge, og så kan de jagte en plads i båden, siger Coutts.

2020-sæsonen åbner i Sydney 28. og 29. februar. Hele programmet for den kommende sæson er ikke præsenteret endnu, men det ligger fast, at der blandt andet skal sejles ud for San Francisco og New York.

Der arbejdes også på at skabe et SailGP-arrangement i København allerede i 2020-sæsonen.

Rockwool har indgået et hovedsponsorat for det danske hold. Sponsoraftalen gælder i første omgang i tre år.

/ritzau/