sociale medier i sport

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem.

Scroll for at læse

På billedet ser man den danske surfer Casper Steinfath flyve ned ad pisterne i franske La Grave, mens sneen hvirvler op bag ham.

På et andet er han i Kina, hvor han står på hovedet på sit surfboard.

På et tredje billede ligger han i vandet foran Golden Gate Bridge i San Francisco.

På alle billederne ser han ud til at være alene ude i den store verden, men alligevel hviler tusindvis af øjne på ham via de sociale medier.

Mange kigger med, og det er meningen. For opmærksomhed har aldrig været flere penge værd end i dag, og det giver nogle økonomiske muligheder til Casper Steinfath og mange andre danske atleter, som de ikke havde for år tilbage.

- De sociale medier er her. Man kan elske dem, man kan hade dem, men de er her, og det er et vindue til at vise mig frem. Var de her ikke, så ville det være rigtig svært - ikke bare for mig, men for mange atleter - at leve den livsstil, som vi gør, og få det til at løbe rundt, siger den 25-årige surfer.

Kongerne af sociale medier


I dag går antallet af followers – følgere – på sociale medier og økonomisk profit hånd i hånd, og de såkaldte influencers, der når ud til flest mennesker, er også dem, der tager den største del af den økonomiske kage.

Og når det kommer til penge og indtjening på sociale medier, så er det en meget stor kage, der er tale om.

Den direkte linje fra stjernernes telefoner til forbrugernes øjne er en guldåre for virksomheder, der gerne vil have det optimale ud af deres reklamebudget, og de betaler store beløb for at være med i billedet, når de, hvis liv vi misunder, giver omverdenen et glimt af en tilværelse, der bare ser lidt federe ud end de flestes.

Facebook er størst, men lige som det ikke altid er de atleter, der ligger nummer et, der altid har flest følgere, så er det heller ikke Facebook, der er det hotteste.

Instagram regerer på SoMe, og vil du sælge dig selv, så er det her, du skal have et udstillingsvindue til resten af verden.

I 2017 havde influencer-markedet på Instagram ifølge statistik-portalen Statista en værdi på 1,07 milliarder dollar (cirka 7 milliarder kroner), men i 2019 er den mere end fordoblet til hele 2,38 milliarder dollar (cirka 15,7 milliarder kroner).

Når fodboldspilleren Cristiano Ronaldo, som er kongen inden for sociale medier, poster noget på Instagram, så anslås det, at et enkelt post er cirka fem millioner kroner værd.


”En gave til de små sportsgrene”


Men du behøver ikke hedde Ronaldo, Wozniacki eller Magnussen til efternavn for at få andel i SoMe-milliarderne, og det har de danske atleter, hvor sporten ikke er en guldkalv, også fundet ud af.

Flere danske atleter får i dag penge for at vise sig selv og produkter frem på Instagram, og hvis der er følgere nok, så kan det være en forretning, der gør en afgørende forskel for både privatpersonen og atleten bag.

Den firdobbelte danske verdensmester i stand up paddle surfing (SUP surfing), Casper Steinfath, har drømme om endnu flere medaljer.

Men i en tidskrævende sport, hvor indtægterne ikke hænger på træerne, er det svært at have fuld fokus på sit talent, når man også skal få en hverdag til at hænge sammen.

Alligevel lever surferen det liv, han ønsker, og det skyldes i høj grad samspillet mellem sociale medier og sponsorer.

Det giver ham overskud til at fokusere på de ting, der giver mest mening for ham og hans karriere, og det ville ikke være muligt uden hans tusindvis af følgere, fortæller han.

- Min sport er ikke fodbold eller tennis. Det er ikke en sport, hvor der er vanvittigt mange penge til at støtte atleter. Der er ingen Team Danmark-penge, og de traditionelle kanaler til at få funding eksisterer ikke. Det er en nichesport, og vi får ikke den mediedækning, som andre sportsgrene gør. De sociale medier er en gave til de små sportsgrene, for de giver os muligheder.

Casper Steinfath bakkes op af sportsøkonomen Kenneth Cortsen.

- Sociale medier er med til at give sportsfolk en kæmpe scene, som de ellers ikke nødvendigvis ville have indenfor nichesportsgrene, siger han.

- Den store scene giver nichesportsgrene langt større markedsmæssig rækkevidde, som selvfølgelig kan og bør udnyttes kommercielt, hvis atleterne ønsker at kapitalisere på muligheden for at skabe kreativ relevans omkring deres sport og personlighed.

Mere end en atlet


Hvis atleten er interessant på den ene eller anden måde, så skal der nok blive trykket på follow-knappen.

Det giver atleterne mulighed for at strække sig ud over sportens verden og blive mere end ”bare” en atlet. Og den ophøjede status er mere et krav end et valg, hvis man vil have succes på de sociale medier i dag, vurderer Casper Steinfath.

- De sociale medier er ikke bare et værktøj til at vise min sport og mine resultater, men til at bygge et livsstilsbrand omkring mig selv, hvor jeg er ude og rejse, ude og surfe om vinteren i Danmark og mange andre ting, siger verdensmesteren.

- Så det, jeg bruger SoMe til i dag, er at fortælle om min sport, men det er mindst lige så meget til at vise livsstilen – surferlivsstilen eller adventurelivsstilen, som jeg bevæger mig mere over i.

Der er mange interesser, som skal plejes, og der er et brand og et udtryk, som skal opretholdes, når der bliver postet på de sociale medier.

Derfor følger der også mange overvejelser med, inden der bliver trykket på udgiv, og det kan man godt blive en lille smule skør af, hvis man ikke ved, hvem man er, og hvor man gerne vil hen, fortæller thyboen.

- Det er let bare at sætte glansbilledet op, og det er noget, jeg tænker rigtig meget over. Med de sociale medier kan vi fremstille os selv, som vi vil, og skabe det image, som vi vælger at sende ud, siger surferen.

Men når alt kommer til alt, så tror og håber han på, at det vigtigste er at have sig selv med hele vejen.

- For at være helt ærlig, så gør jeg bare det, som jeg godt kan lide. Jeg føler ikke, jeg er på et spor, hvor det er fake, eller det er en rolle, jeg påtager mig. Jeg vil bare gerne lave det, som jeg synes er fedt, og hvis folk vil være med på den bølge, så er det jo bare nice, siger Casper Steinfath.

Credit